Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)  (läst 27072 gånger)

Katrin

  • Gäst
Hej Är helt ny på detta forum och hoppas nu få svar på min hönas fotproblem.Hon är halt på sin v fot. Den är svullen och mycket varm. Under foten har hon en mörk fläck, det ser ut som en liten förhårdnad. Har någonstans läst om fotböld som de kan få om de går mycket på hårt underlag?
Om det är fotböld hur behandlar man detta?
Det är en holländs vithätta som är ca 4 år, hon går i en utegård med gräs och jord, inomhus har jag trägolv med kutterspån. Jag städar varje dag.
Hoppas att informationen räcker för ett svar.

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 17:23 »
eller vad det kallades... ???
Min Blommetupp Lucifer har en rätt stor knöl, förhårdnad under ena foten.
Läste att det kan bli så när man har för smala sittpinnar. Jag har rätt så kraftiga björkpinnar åt mina
höns, ungefär 4cm tjocka.
Ska byta ut dom tänkte jag men finns det något annat man kan göra för att hjälpa honom?
Vill ju inte att han ska behöva ha ont. Kan knölen försvinna om jag byter pinnar, tror ni?
Tacksam för svar//Catrin
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #2 skrivet: 07 feb-08 kl 18:02 »
Jag tror inte att det beror på pinnarna.
Fick bort  fotböld, genom att smörja smörja och ta bort död vävnad.
Jag har stammar från klenare träd till storhönsen.
Varför får bara vissa individer, då de har samma betingelser.
Hedemorahöns

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #3 skrivet: 07 feb-08 kl 18:10 »
Försök som Lantbruksuniversitetet gjort visade att sittpinnarnas form och material
har betydelse för hönsens hälsa.

"En felaktig form på sittpinnen kan orsaka fotbölder och bröstbensdeformationer.

Bästa sittpinnen är av trä med ovalt tvärsnitt
En perfekt tjocklek skall vara så att hönorna precis kan "gripa runt" sittpinnen.

Risken för fotbölder ökar när sittpinnarna är av plast i stället för av trä."
« Senast ändrad: 07 feb-08 kl 18:14 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #4 skrivet: 07 feb-08 kl 22:49 »
Det där att han väljer att sitta på pinnen hellre än att vara på golvet stämmer,
han sitter där så gott som jämt och spanar ner på höns och kycklingar.
Han hoppar ner när man kommer ut med något gott men annars tycker jag att jag ser honom
på pinnen jämt.
Hönshuset är inte stort, ungefär 8-10m2
Ja jag ska byta pinnar åt dom hur som helst och jag ska testa det där med att såga pinnarna "D-formade".
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 09:40 »
Jag har en höna som har fått såna på båda fötterna och har undrat vad det är för något och vad man gör åt det. Jag tänkte just skrivit en fråga om det här när jag fick syn på denna.

Pillar man alltså bort 'sårskorpan' under foten och smörjer som du skrev Lycka, vad smörjer du med då?

Mina sittpinnar är av trä, det är fyrkantiga typ tvåtumtvå tror jag, med avfasade hörn så de blir åttakantiga, tänkte byta till naturgrenar till våren. När vi gjorde hönshuset visste jag inte att man kunde använda såna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #6 skrivet: 08 feb-08 kl 10:14 »
Hej,

Fotbölder (bumble foot) är oftast något man hittar bland tyngre hönsraser. För flera år sedan så hade vi en brahmatupps om drabbades, detta har vi dock aldrig sett på våra dvärgraser.

Uppkommer oftast då bakterier trängt in i små, vanligtvis obetydliga sår i huden varvid det bildas förhårdnader och svullnader som blir till variga sår. Trampdynan svullnar upp och blir hård.

Dessa infektioner uppkommer i regel då fågeln skadat sig på t. ex. vassa kanter på fodertråg, nät som har utstickande skarpa hörn eller träflisor från t.ex. sittpinnar. De kan också vara så att fotsulorna har fått sprickor och bakterierna tar sig in den vägen.

Blött strö och kladdiga hönsgårdar gör också att det är större risk för hönsen att drabbas av fotbölder. Sjukdomsförloppet är långsamt och orsakar hälta. Om det blir akut så är detta mycket smärtsamt för hönsen.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #7 skrivet: 08 feb-08 kl 12:14 »
Jag har haft en fotböldshöna en gång, hon hade hälta och detta var mycket riktigt en tung ras- en gul orpington.
Jag fick rådet att öppna bölden :o och ta bort den "ostliknande massan" :P
Hon verkade inte det minsta bekymrad över ingreppet utan snarare lättad då jag längst inne hittade en liten sten. Jag rengjorde med jodopax och lindade foten med gasväv (ja det gick bra!) Efter någon vecka var allt frid och fröjd igen. Kanske handlade jag "fel" men resultatet blev iaf till det bättre :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #8 skrivet: 08 feb-08 kl 12:17 »
Citera
Uppkommer oftast då bakterier trängt in i små, vanligtvis obetydliga sår i huden varvid det bildas förhårdnader och svullnader som blir till variga sår. Trampdynan svullnar upp och blir hård.
Ja samma svar fick jag av veterinär.
Viktigt att veta är att det dessutom är smittsamt (enl. vet.) och det fick jag erfara.
En av mina isbar fick ett litet sår...senare böld. Sedan "spred" det sig till fler isbar och även hedemora, de lever i samma flock.
Det var ett helv. att bli av med men många månader senare så... äntligen borta.
Vad vi gjorde var att smörja, smörja och smörja...
Varje kväll tog vi hönorna från sittpinnen och smörjde fötterna med jodopax.
Vi tvättade också sittpinnarna mycket ofta.
Som sagt tog det lååång tid att bli av med så mitt råd är att börja smörja så fort ni ser något sår.
Gotlandskaniner, genbank.

niagara

  • Inlägg: 49
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #9 skrivet: 28 jul-09 kl 22:08 »
Har en granne som visade hur ett par av hennes höns fått en böld/svullen "trampdyna" (den i mitten) med en liten "knapp" på
Hon trodde att det kanske var en valböld och petade bort knappen, men under var det köttigt alltså ej varigt. Jag hade aldrig sett detta och kunde ej ge något vettigt svar.
Hemma ett par dagar senare ser jag detta på en av mina hönor. En förstorad trampdyna med knapp/prick (typ som en kork för hålet som har uppstått under) Även jag pillade bort detta (2-3 milimeter i diameter) och under var det gulrött men torrt.

Både mina och grannens höns sitter på runda fina naturpinnar så det är inte det.. är ute hela dagarna... gott om plats... Hönsen verkar inte ha ont av det heller...

vad vara detta?

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #10 skrivet: 28 jul-09 kl 22:45 »
Min höna hade samma sak, ser exakt ut som en fotböld. dom ska man försöka pilla bort har jag hört, pillade bara lite på min hönas, men hon verkade inte ha ont. Är ju bara i AKUTA fall dom har ont och smärta. Är väl en lindrig variant. mina sittpinnar är också rena och hon går ute. men vi hade jord golv då och det kan ju även bero på fuktigt strö vilket jag förmodligen hade. Så jag tror visst det är en fotböld hönsen har. inte så mycket att göra åt förutom att pilla bort dom. men tycker verkar det verkar gör mer ont än att ha den kvar  :-X

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #11 skrivet: 28 jul-09 kl 22:50 »
Tänk på att om det är fotböld är det väldigt smittsamt.   :-X

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 20:22 »
Hej!

En anledning till att man bör hålla det torrt hos hönsen är för att undvika dessa fotbölder som lätt blir till om hönsen går på fuktigt underlag.
Upptäckte fotbölder på flera av min pojkväns pappas vita hybrider då han slarvat med ströet (t.ex. hällt det gamla vattnet ovanpå när han bytte vatten och då blev det ju jättefuktigt!)... Han fick skäll av pojken och mig.  :-[

Fotbölder är smärtsamt. Höns visar oftast inte att de har ont eller att något inte står rätt till förrän det är riktigt illa (om det handlar om sjudomar så är de ofast näst intill döden).
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 20:27 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #13 skrivet: 30 jul-09 kl 11:13 »
Har för mig att Grimla skrev att de kan få det av felaktiga sittpinnar.
Men jag kan minnas fel.
En av mina gamhönor har hade  det.
jag har pillat bort det torra, tvättat foten ofta
och smörjt med fotsalva.
Hon är av med sin fotböld.
Men bara hon har haft det  ::)
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 20:31 av Lycka »
Hedemorahöns

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #14 skrivet: 30 jul-09 kl 13:14 »
Du minns rätt  :)

"Fotbölder" orsakas av att det kommer in Staffyloccer i ett litet sår under foten.

Har man t.ex felaktiga sittpinnar, så kan det ju lätt bli en liten skada (eftersom hönsen sitter på dom varje dag i flera år) .
Men hönsen kan ju också trampa på nått vasst ute som ger ett sår, eller vassa stenar som underlag i hönsgården.

Nu är det ju som redan skrivits här, viktigt (viktigast?) att hönsen går på ett torrt underlag.
Eftersom staffyloccocerna lever i fuktig jord (smutsigt blött strö).

Det som står att läsa anger att det är smittsamt, så ett bandage om foten är smart.
(Läste att "en för kort klippt klo" ger också staffarna en ingång att infektera/orsaka fotböld.)
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 01:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #15 skrivet: 31 jul-09 kl 15:29 »
Inuti bölden är liksom en "ostig massa"   :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #16 skrivet: 17 sep-09 kl 13:36 »
Är det nån som har bild på en såndär svart prick??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #18 skrivet: 18 sep-09 kl 22:53 »
kan dom  få som dom på dom två första bilderna  :-X. trodde bara den sista bilden var en "fotböld". så såg det ut för mig och så ser det ut i karin z. bok

Japp, flera av hybrider man får från hönseri har sådana bölder. Många har försvunnit på min pojkväns hybrider han hämtade i somras, men någon har det inte riktigt försvunnit på ännu. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fotböld (trampdyna med knapp/prick på undersidan foten)
« Svar #19 skrivet: 19 sep-09 kl 07:47 »
Tack för bra länkar gernsö, nu är jag säker, det ÄR fotböld  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser