Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Realistiskt??  (läst 11364 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Realistiskt??
« skrivet: 17 aug-06 kl 19:51 »
Hej allihop!
Har i över ett år försökt hitta ett hus/en stuga att hyra på landet, men det var svårare än jag trott. Jag har börjat titta lite på stugor att köpa. Nu finns det en stuga, 4 rum och uthus med perfekt läge (långt till närmaste granne) för 195 000. Men det finns inte el, tele eller något avlopp. Det finns egen brunn, men inget indraget vatten. Är det ekonomiskt realistiskt att köpa och fixa el, vatten och avlopp? Jag har inga särskilda kunskaper själv, men är iofs ganska händig på småsaker.
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 19:53 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Hemikring

• Gäst
Re:Realistiskt??
« Svar #1 skrivet: 17 aug-06 kl 20:24 »
Köp köp köp! Ett perfekt läge är guld värt. Allt annat går att fixa med tiden, men läget kan man inte köpa sig till vid ett senare tillfälle.
Jag bor i en ruffig stuga men läget är underbart och jag blev kär vid första ögonkastet. Jag kände "Här ska jag bo!" och det känner jag fortfarande efter många år.
Telia har fortfarande krav på sig att dra tele till ett subventionerat pris till permanentbostäder. (Kolla för säkerhets skull). Även elström kan man få staten att betala en del av, en kompis fick betala hälften, det gäller också bara permanentbostad.
Annars har du ett gyllene tillfälle att bli riktigt alternativ med sol-el och annat.
KÖP!

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 23:04 »
Håller iofs med men vill ändå vara djävulens advokat och påpeka ett par saker.  :'(

1. Kul att det är egen brunn men glöm inte att få en vattenanalys gjord så vattnet inte är otjänligt. Förr om åren kunde man få en sådan analys gjord av apoteket numera vet jag inte. Kolla med kommunen.
2. Är brunnen djupborrad eller bara grävd? Ligger marken högt eller låg? Dubbelkolla även detta. Det finns inget jobbigare än att plötsligt stå utan vatten en torr het sommar som den vi haft i år.
3. Avlopp/trekammarbrunn är bökigt och dyrt att fixa, dessutom i princip omöjligt att göra själv. Gör en prischeck hos möjliga entrepenörer och ta med denna kostnaden i kalkylen.
4. Att dra in vatten är också dyrt och så vitt jag vet måste man nästan ha en borrad brunn för att kunna få det att fungera. Om du ska få den borrad se om det går att få den artesisk, dvs med självtryck, för på så sätt slipper du trasslet med elpump som drar upp vattnet. Vet inte om alla grundvattentäckter är så bra att man kan få självtryck men sånt vet den lokale borraren. Om vattnet dras upp med elpump se till att den står i en frostskyddad lokal. Min granne en kilometer bort har lyckats frysa sönder två pumpar på två år. Hmmmm.
5. Om huset nu ligger så underbart avskilt som du säger...hur ser tillfartsvägarna ut? Är du tvungen att köra bil till och från huset med en tid att passa kan det vara bra att förhöra sig om hur snöröjningen och vägunderhållet ser ut. Vem av de lokala bönderna plogar? Kommer din väg automatiskt att plogas, eller måste du be snällt om detta? Och kommer det då att göras gratis eller till en kostnad?

För övrigt kan jag bara säga LYCKA TILL!!! Menar det verkligen. Ju fler som etablerar sig på landet desto bättre är det. Lycka till igen och jag håller tummarna för att huset blir exakt allt det du önskat dig.

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 23:28 »
Om du skall leja för att dra in el, vatten, tele, avlopp efter modern standard kommer det att bli överväldigande dyrt, det spelar ingen roll att stugan kostar 195000 i inköp. Fråga dig om du kan bo i kåken som den är och fixa saker pö om pö.

Allt måste inte heller göras efter mall 1A. Fråga Suresh om avlopp.

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-06 kl 23:47 »
Nu har det gått över ett år sedan kommunen var här och tittade på min anläggning.

Jag hör av mig när jag är klar sade jag. Ja gör det, sade de.

Det de inte begriper, eller det som går utanför deras normer åt det miljövänliga hållet, det behandlar de på samma sätt som Ulric Eriksson behandlar frågan om haschets legaliserande.

(*Förklaring av internskämt* - dvs skiter i)

Min växthusrening läcker f.ö. i en markbädd. Därför rinner inte avloppsvattnet fram till vattentrappan som det skall, utan rinner ner längs husgrunden i stället. Av den anledningen har jag inte varit så kaxig på sistone. Men nu gräver jag . Och gräver och gräver. Och när allt är tätat som det skall, då skall jag börja brodera ut mig.
« Senast ändrad: 19 aug-06 kl 10:33 av Suresh »

SvenS

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-06 kl 00:18 »
Vad finns att tillgå för att värma dig om vintern ?
Hur ska du få upp vatten ur brunnen ?
Är huset isolerad ?
Är taket tätt ?
Skorsten fungerande ?
 osv.osv.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 18 aug-06 kl 08:48 »
Jag hade inte bangat. Ta din vävstol och flytta! Och tro på att saker löser sig - för det gör de faktiskt.

Om du ska ro huset i land så får du se till att bygga en brygga åt det. Det du behöver mest av är energi och tid. Ät gröt och planera noga! "Det gäller att ha jävlaranamman i sig", som mormor brukar säga.

Lycka till!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #7 skrivet: 18 aug-06 kl 12:53 »
Allting går om man vill!
Och allt beror på dig som person, vilka krav du har på boendestandard osv.
Lever du ensam? Har du i så fall goda vänner som du kan be om hjälp?
Jag köpte min lilla gård för fyra år sedan, är ensamstående med två söner. Här fanns i och för sig el indraget, en gammal toa och ett badkar i källaren. Annars var det som att träda in i 50-talet. Men nu är här fullt beboeligt och jag har fått massor gjort! Det är jättekul att hålla på och man lär sig nya saker hela tiden.
När du köper ett gammalt hus får du räkna med att brunnen är grävd och inte djupborrad. Är den grävd så finns det risk att den inte klarar av ett modernt hushåll, speciellt inte om du har djur.
Brunnen härute sinade efter bara några månader när vi flyttat in, och vi fick borra en ny. Här hade bott en ensam gammal gubbe i alla år, och så kom vi, en familj på tre personer + ett gäng hästar, som använde betydligt mer vatten än den gamla mannen kan ha gjort.
Viktigt är att du med en gång fixar skorstenen och skaffar en bra kamin, så du kan elda med ved.
Jag tror att du får räkna med att du behöver ha minst 100.000 i reservpengar till en början med, för att göra i ordning skorstenen, fixa en bra kamin, ha reservpengar ifall brunnen inte håller osv...
Lycka till!
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 12:55 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Per L

« Svar #8 skrivet: 18 aug-06 kl 13:39 »
Som sagt... avloppet lär ju kommunen ha synpunkter på och idag godkänns inget annat än trekammarbrunn. Kostar nånstans mellan 50.000 -100.000.

Vet inte hur din ekonomi ser ut... du kanske är nedlusad med kontanter.
Vi resonerade som så, när vi köpte vårt hus, att det är bättre att skaffa ett hus där allting redan är klart, såsom, vatten, el och avlopp (trekammarbrunn), t.o.m. dränerat överallt. Inte ett stuprör går ned i backen vid huset utan leds via nedgrävda rör till ett dike 50 meter från huset, i lätt nedsluttning.
För även om ett sånt hus kostar mer så ingår det sas i lånet och för det krävs relativt lite pengar per månad jämfört med att stå med ett antal hantverkare på halsen som ska ha betalt på fläcken.
Det är också ett betydligt billigare lånande, till hus alltså, jämfört med att låna till att betala andras tjänster med.
I ditt fall så blir det lixom ett tvärtom-lån, om du nu lånar.
Dvs. låg ränta för den lilla utgiften på 150.000, (nä man får inte låna allt till bottenlånet), och svindyra lån till dom riktigt feta utgifterna.

Men som sagt.... klarar du dig med lite, utan el och indraget vatten...(avlopp måste du ha), så är det ju ok.
Du är ju en vuxen kvinna, så du känner väl själv dina begränsningar och dina förtjänster.

By the way.... 1 års hussökande tycker inte jag är mycket.
Vi letade i 5 år innan det sa klick!
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 14:14 av Per L »

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 aug-06 kl 14:03 »
Som sagt... avloppet lär ju kommunen ha synpunkter på och idag godkänns inget annat än trekammarbrunn. Kostar nånstans mellan 50.000 -100.000.

(...)

rättelse: Inget sämre än trekammarbrunn

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-06 kl 14:56 »
Oj! Tack för alla svar!
Det var många goda råd jag fick! Ska nu kolla brunn, vinterbonat, skorsten mm mm.
Jag är ensam och har bara ett par stycken som kanske kan hjälpa mig med renovering - en av dom är iofs min pappa som är rörmokare. Jag vill ha en skaplig boendestandard, så det kommer ju att kosta... Ett alternativ kan väl bl a mulltoa vara, åtminstone till en början...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Per L

« Svar #11 skrivet: 18 aug-06 kl 19:51 »
Det säljs kompletta trekammarbrunnsatser i plast för ca 13 000 kr idag, passande till småhus. Inklusive moms och frakt. (Rinkaby rör ).Hur dyrt är då grävningsarbetet och gruset i din beräkning Per L?

Ja du ska ha dit en grävmaskin som inte bara gräver hålet för trekammarbrunnen utan också för rören till brunnen, allt detta ska ligga på frostfritt djup, och en röris som läggar alla ledningar, dessutom måste du ha infiltration för bdt-vattnet, det ska också grävas.
Men visst... kan du garantera att allt blir fixat för ca 20,000 så är väl det bara bra.
Du får gärna berätta hur du hade tänkt dig och vem som skulle utföra jobbet.
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 19:56 av Per L »

Per L

« Svar #12 skrivet: 18 aug-06 kl 19:52 »
Oj! Tack för alla svar!
Det var många goda råd jag fick! Ska nu kolla brunn, vinterbonat, skorsten mm mm.
Jag är ensam och har bara ett par stycken som kanske kan hjälpa mig med renovering - en av dom är iofs min pappa som är rörmokare. Jag vill ha en skaplig boendestandard, så det kommer ju att kosta... Ett alternativ kan väl bl a mulltoa vara, åtminstone till en början...

Att ha en farsa som är rörpulare är guld värt Nettus.  :D
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 19:58 av Per L »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #13 skrivet: 18 aug-06 kl 19:58 »
Är du ensam måste du iofs göra allt själv, men å andra sidan får du göra som du vill. Det är väl fler än jag som är gift med en bångstyrig karl, eller ? Min vill ha klinkergolv, i källaren  :o
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 aug-06 kl 21:14 »
Är du ensam måste du iofs göra allt själv, men å andra sidan får du göra som du vill. Det är väl fler än jag som är gift med en bångstyrig karl, eller ? Min vill ha klinkergolv, i källaren  :o

I så fall är Ulva också gift med en bångstyrig karl. Klinker är perfekt i källaren: det blir snyggt, det är billigt om man gör det själv och det tar inte skada av eventuell fukt som gärna finns där.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 aug-06 kl 00:12 »
Efter moget övervägande, och med tanke på den andra avloppstråden om stenkistor, skulle jag nog bygga ett helt vanligt avlopp med trekammarbrunn och infiltration. Ett paket med allt material som det Alte skrev om. Gräva själv, med hyrd grävare eller en som köps för att göra jobbet och sedan säljs igen. Inte särskilt alternativt kanske, men det funkar, blir godkänt och inte så dyrt egentligen.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #16 skrivet: 19 aug-06 kl 12:13 »

Visst kan det ha fördelar och spar man tid att slippa diskutera allt med en bångstyrig karl  ;D
Men klinkers i källaren är väl inte så dumt?!

Gifta kompisar har tittat runt här hemma, och suckat lätt avundsjuka och kommit fram till samma sak. Enligt dem är det solklart varför att jag har fått så mycket gjort på så kort tid - jag slipper oändliga diskussioner i stil med vilken färg vi ska ha på tapeterna och vilken bräda vi ska ha här, ska vi bestämma oss för de där köksluckorna eller inte...
När man gör allting själv upptäcker man hur mycket man egentligen kan - och växer av det (och man blir rätt odrägligt envis samtidigt  ;)  och odlar "kan-själv"-syndromet kanske lite väl mycket).
Å andra sidan hade det varit kul att pula och fixa tillsammans. Det är alltid två sidor på varje mynt...

Håller med Per L! En rörmokare till farsan är rena drömmen! Honom kan du ha mycket nytta av  ;)
« Senast ändrad: 19 aug-06 kl 12:16 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Suresh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 aug-06 kl 12:42 »
Visst kan det ha fördelar och spar man tid att slippa diskutera allt med en bångstyrig karl  ;D
Men klinkers i källaren är väl inte så dumt?!

Tänk vad man kan vara inne på samma tankar, fast tvärt om,  ibland.

Senast idag tänkte jag att det kunde vara trevligt med en kvinna i huset, men så såg jag mig omkring och kom snabbt på andra tankar. Det är nog inte bara kronofogden jag försöker hålla borta genom att bo i en byggarbetsplats.

Att vara själv innebär att man själv bestämmer. Att bo på ett kloster innebär att abboten bestämmer. Två välfungerande enkla lösningar. Men för en man att bo med en kvinna betyder att han från han vaknar till han somnar måste vara inblandad i en enveten diskussion om vem som bestämmer, slutligen henne, eftersom ingen man av konditionsskäl skäl orkar hålla ett tillkämpat maktövertag över en kvinna i mer än ett par timmar i taget utan att bli helt psyko. Sakta äts hans målmedvetenhet upp av ett stilla tjatter.

Det är som med spindlarna. En biolog förklarade det där för mig. Spindlarnas hjärna sitter i en ring runt deras luftstrupe. Det innebär att de bara kan springa 10 sekunder i taget utan att bli andfådda och behöva vila. De får inte in mer syre.Pröva och jaga en spindel får ni se. Hur farliga de än ser ut, efter 10 sekunder stannar de och flämtar.

Så är det med oss karlar. Jag tror att hörselnerven är virad runt beslutscentrum på något vis. Efter 10 minuters tjöt om vad som skall göras ger vi fullkomligt fanken i vad som görs , bara något blir gjort.

PS. Könsgeneraliserande utläggningar är  minfält fyllda med briserande invändningar. Därför om tangentbordet börjar glöda alltför starkt. - byt ut "man" mot "mig". För det är mig som man det handlar om...
« Senast ändrad: 19 aug-06 kl 14:11 av Suresh »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-06 kl 13:56 »
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen:
"Det ska till en förgjordat bra äkta man för att han ska vara bättre än ingen alls!"

Go Nettus!!

Några fler tankar:
Det är alltid bättre att köpa ett redigt hus som har omodern standard, än ett hus som moderniserats av en klant, så det har blivit fuktskador i badrum eller felaktigt gjord tilläggsisolering där gullfibern börjar mögla. Ett hus utan indraget vatten lär inte ha några vattenskador som är dyra att fixa, om inte taket läcker, förstås :P

Du måste inte ha köpe-el, här finns gott om folk som kan ge smarta tips hur du fixar egen ström utan att blanda in EON och andra suspekta företag.

Alla praktiska saker går att lösa på ett eller annat sätt (håll hårt i rörkrökar-farsan!!), och är du klurig behöver det inte bli alltför dyrt heller. Du nehöver inte köpa en sprillans ny vedkamin för 10.000:- när du kan hitta en gammal begagnad minst lika bra för kanske 1000:- på annons...eller hitta gratis i någons lada!

Arbetsbyten är oxå bra.

Lycka till!

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Alva

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 aug-06 kl 14:28 »
Surech,
Jag vet inte om det där skulle vara särskilt manligt.?
Jag bor också själv av liknande skäl. Står inte ut med att någon inkräktar på mitt livsrum i den utsträckningen som det innebär att bo ihop. Och nej, till er som möjligen undrar, inte ens när jag är kär....
Älskar att tala och umgås och det blir lätt intensivt och härligt. Men sen vill jag hem till min ljuvliga tystnad.
Jag vill vakna och utan inblandning fundera över vad jag skall ta mig för denna dag.
Har inga problem med att samarbeta, det är inte det.
Men jag gillar att göra saker och ting utan att behöva diskutera dem eller tillbringa massor av tid för att komma till kompromisser. Särskilt inte när jag har en tanke om hur jag vill att det skall bli eller se ut.
Eller att helt enkelt skita i att göra något alls, sitta med en bok eller med datorn i knäet en hel dag utan att någon ifrågasätter mitt val.
Visst kan det ha att göra med att man inte träffat på någon som man är kompatibel med, det är sant... Men varför grunna över det ? Är lite störd över att folk ofta-och fortfarande- gärna ser ett barnlöst ensamlevande som suspekt eller tragiskt.
För mig är det SKÖNT....
Ann social ensamvarg-inna-

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser