Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkben? skillingaryds hovsalva  (läst 27112 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #20 skrivet: 18 jun-11 kl 20:55 »
Är det någonting som är farligt för hönsen, tänker mer på om jag måste slänga äggen efteråt? Ska nämligen sanera hönshuset om några veckor och då tänkte jag passa på att prova denna metod du skrivit om.

Nu vet jag inte vad för medel ni pratar om men de flesta ger väntetid på äggen.
Många medel är heller inte testade för höns så någon exakt tipsperiod finns inte.

När jag använt lite speciella medel som varit starka samt haft ett rykte om att man inte kan äta tiden,
då har jag siktat på ungefär en styck månad och bara kastat äggen som kommit.

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #21 skrivet: 18 jun-11 kl 21:17 »
Nu vet jag inte vad för medel ni pratar om men de flesta ger väntetid på äggen.
Många medel är heller inte testade för höns så någon exakt tipsperiod finns inte.

När jag använt lite speciella medel som varit starka samt haft ett rykte om att man inte kan äta tiden,
då har jag siktat på ungefär en styck månad och bara kastat äggen som kommit.

tänkte på skillingaryds hovsalva.

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #22 skrivet: 18 jun-11 kl 21:24 »
tänkte på skillingaryds hovsalva.

Har själv bara provat Hästsalvan och inte Hovsalvan. Hur ser din ut?
Min är brun/svart och luktar ren kära. Allt annat än hallon.

Har någonstans läst mig till via forumet att man ska avvakta med äggen någon vecka efter hästsalvan.
Men någon får förmodligen bekräfta det eftersom jag inte kan hitta inlägget där jag läste det.
Har alltid kört en månad i väntetid på äggen. På så vis så känner man sig helt säker. :)

Fast jag har också en bekant som skrattat åt mig och tagit alla äggen som matägg och ätit upp.
Han lever än idag.  ::)  Tunetex eller hur det stavas använde jag den gången.

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #23 skrivet: 18 jun-11 kl 22:11 »
Har själv bara provat Hästsalvan och inte Hovsalvan. Hur ser din ut?
Min är brun/svart och luktar ren kära. Allt annat än hallon.

Har någonstans läst mig till via forumet att man ska avvakta med äggen någon vecka efter hästsalvan.
Men någon får förmodligen bekräfta det eftersom jag inte kan hitta inlägget där jag läste det.
Har alltid kört en månad i väntetid på äggen. På så vis så känner man sig helt säker. :)

Fast jag har också en bekant som skrattat åt mig och tagit alla äggen som matägg och ätit upp.
Han lever än idag.  ::)  Tunetex eller hur det stavas använde jag den gången.

jag har inte provat någonting så förklara gärna för mig vad jag ska köpa och hur jag ska göra.

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #24 skrivet: 18 jun-11 kl 22:26 »
jag har inte provat någonting så förklara gärna för mig vad jag ska köpa och hur jag ska göra.

Med tanke på alla de tusentals metoder som finns så tror jag att det är lite vad du själv vill prova.

Vissa påstår att såpa och vatten tillsammans med en tandborste räcker medan andra säger omöjligt.
En del kör med dieselolja och blir av med det direkt medan många skriker djurplågeri.
Vaselin tycks funka i många fall där kvalstren kvävs men själv märkte jag ingen skillnad på mina höns.
Sen ska front-line och liknande preparat också funka enligt många men det blev ingen skillnad här.
Sebacil har jag fått utskrivet av lantbruksvet. och man skulle blanda ut med vatten, det är alltså koncentrat.
Fick doppa benen i det upprepade gånger med en veckas intervall och spruta hela hönshuset med medlet.
Tog tid men försvann. Skulle bara viljat att effekten kickade in tidigare så Skillingaryd Hästsalva är nog bättre.
Tunetex eller hur det stavas har jag använt. Det hjälpte. Men fick behandla 2-3ggr. Såg resultat efter någon månad.

Nu senast så har jag använt Skillingaryd Hästsalva och hade innan dess läst "resultat synbart inom en vecka"
Och det stämde. Behandlade bara en gång.

Men en sund och smart lösning borde vara att rensa golv och väggar inne i hönshuset. Samtidigt.
Sittpinnar sägs det att man ska byta men jag har spritat mina med gott resultat.

Har läst tidigare där en skriver att alla får kalkben/benskabb/benkvalster nån gång i sitt hönsliv.
Det är bara frågan om när. Sommaren är givetvis den period som alla dessa skadedjur frodas i.

Samtidigt skrev en tidigare här i forumet att höns som blivit behandlade med preparat som ger
väntetid på äggen ger en livslång väntetid och man aldrig kan äta köttet, men många höll inte med.

Jag är egentligen inte påläst, men det finns tyvärr ingen vidare fakta i ämnet från forskning så man får
förlita sig på duktigt pålästa hönsägare och samla på sig information därifrån. Mycket vettigt finns här i forumet. :)
« Senast ändrad: 18 jun-11 kl 22:28 av Xoot »

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #25 skrivet: 18 jun-11 kl 23:49 »
Med tanke på alla de tusentals metoder som finns så tror jag att det är lite vad du själv vill prova.

Vissa påstår att såpa och vatten tillsammans med en tandborste räcker medan andra säger omöjligt.
En del kör med dieselolja och blir av med det direkt medan många skriker djurplågeri.
Vaselin tycks funka i många fall där kvalstren kvävs men själv märkte jag ingen skillnad på mina höns.
Sen ska front-line och liknande preparat också funka enligt många men det blev ingen skillnad här.
Sebacil har jag fått utskrivet av lantbruksvet. och man skulle blanda ut med vatten, det är alltså koncentrat.
Fick doppa benen i det upprepade gånger med en veckas intervall och spruta hela hönshuset med medlet.
Tog tid men försvann. Skulle bara viljat att effekten kickade in tidigare så Skillingaryd Hästsalva är nog bättre.
Tunetex eller hur det stavas har jag använt. Det hjälpte. Men fick behandla 2-3ggr. Såg resultat efter någon månad.

Nu senast så har jag använt Skillingaryd Hästsalva och hade innan dess läst "resultat synbart inom en vecka"
Och det stämde. Behandlade bara en gång.

Men en sund och smart lösning borde vara att rensa golv och väggar inne i hönshuset. Samtidigt.
Sittpinnar sägs det att man ska byta men jag har spritat mina med gott resultat.

Har läst tidigare där en skriver att alla får kalkben/benskabb/benkvalster nån gång i sitt hönsliv.
Det är bara frågan om när. Sommaren är givetvis den period som alla dessa skadedjur frodas i.

Samtidigt skrev en tidigare här i forumet att höns som blivit behandlade med preparat som ger
väntetid på äggen ger en livslång väntetid och man aldrig kan äta köttet, men många höll inte med.

Jag är egentligen inte påläst, men det finns tyvärr ingen vidare fakta i ämnet från forskning så man får
förlita sig på duktigt pålästa hönsägare och samla på sig information därifrån. Mycket vettigt finns här i forumet. :)

Tusen tack för ett fullständigt svar och din tid du la ner på att skriva detta till mig. Ska prova någon av dessa lösningar, om jag så måste prova dem alla för att få resultat.


Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #26 skrivet: 19 jun-11 kl 00:12 »
Tusen tack för ett fullständigt svar och din tid du la ner på att skriva detta till mig. Ska prova någon av dessa lösningar, om jag så måste prova dem alla för att få resultat.

För mig va hästsalvan väldigt svår att komma över men om jag får tipsa, så börja med den.  :P
Sen om någon kur inte fungerar så avvakta lite om det är ett starkt medel som du använder.
I vissa fall man läst så har höns insjuknat på olika sätt bl.a fått krampanfall av frontline tex.

För två år sen så hade en tupp kalkben redan när han kom hit.
Försökte och försökte. Tyckte att det blev lite bättre men sen la han sig ner och kunde inte gå.
Så det fick bli den självklara utvägen. Lite det med att hitta ett mellanting när saker gått långt.

Om du har vägarna förbi i sommar så får du gärna komma på hönsbesök och titta. :)
Men jag kan knappt hälften. Det jag skriver har andra talat om för mig under mitt hönsägande.  :P

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #27 skrivet: 19 jun-11 kl 00:23 »
För mig va hästsalvan väldigt svår att komma över men om jag får tipsa, så börja med den.  :P
Sen om någon kur inte fungerar så avvakta lite om det är ett starkt medel som du använder.
I vissa fall man läst så har höns insjuknat på olika sätt bl.a fått krampanfall av frontline tex.

För två år sen så hade en tupp kalkben redan när han kom hit.
Försökte och försökte. Tyckte att det blev lite bättre men sen la han sig ner och kunde inte gå.
Så det fick bli den självklara utvägen. Lite det med att hitta ett mellanting när saker gått långt.

Om du har vägarna förbi i sommar så får du gärna komma på hönsbesök och titta. :)
Men jag kan knappt hälften. Det jag skriver har andra talat om för mig under mitt hönsägande.  :P
Vilken tur att min sambos syster håller på med hästar. Hon skulle säkert kunna ordna fram den till mig om den är så svår att hitta. Men är det ända jag ska göra smörja på det? Eller ska jag tvätta med såpa först?

Tycker mina dvärghöns inte är så "långt gångna". Det ser inte så farligt ut, men självklart vill jag behandla så fort som möjligt !

Trodde aldrig att detta med höns skulle intressera mig så som det gör. Flyttade till hus i jan 2010 och i april köpte jag mina första 10 kycklingar sedan blev det tyvärr 3 som fick stanna då jag inte kunde ha 8 tuppar. I vintras flyttade det in 5 dvärhöns också. Det är skoj, men mer jobb än jag trodde. Kommer aldrig göra mig av med dem om det inte är ett måste. Fler kycklingar har kläckts iår och fler är på gång. 

Mina grannar har också höns men jag har inte så bra kontakt med dem så jag känner inte för att gå och fråga dem en massa frågor.

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #28 skrivet: 19 jun-11 kl 00:38 »
Vilken tur att min sambos syster håller på med hästar. Hon skulle säkert kunna ordna fram den till mig om den är så svår att hitta. Men är det ända jag ska göra smörja på det? Eller ska jag tvätta med såpa först?

Tycker mina dvärghöns inte är så "långt gångna". Det ser inte så farligt ut, men självklart vill jag behandla så fort som möjligt !

Trodde aldrig att detta med höns skulle intressera mig så som det gör. Flyttade till hus i jan 2010 och i april köpte jag mina första 10 kycklingar sedan blev det tyvärr 3 som fick stanna då jag inte kunde ha 8 tuppar. I vintras flyttade det in 5 dvärhöns också. Det är skoj, men mer jobb än jag trodde. Kommer aldrig göra mig av med dem om det inte är ett måste. Fler kycklingar har kläckts iår och fler är på gång. 

Mina grannar har också höns men jag har inte så bra kontakt med dem så jag känner inte för att gå och fråga dem en massa frågor.

Man får passa sig för vad man säger här ibland.  :P
Vissa tycker att man kan förtvätta med såpa men jag körde med hästsalvan direkt utan tvätt.  :)

Ja smörj in längst med benen hela vägen upp till fjäderdräkten. Skulle gissa på att man gör det med
fördel uppåt mot fjädrarna, alltså börjar nerifrån och går uppåt eftersom hornplåtarna gapar åt det
hållet så man får in salvan i de små skrymsel som där finns.

En som jag läste om skrev att hästsalvan verkar på två sätt.
Om den inte kväver så dödar den pga att den är så stark.

Har också två grannar här i närheten som sysslar med höns men det är ju gamla lantbrukare..
Saknar kunskap om höns och dess sjukor. fick svaret: "Äh, de får gå till de blir sjuka och lägger sig, sen äter vi"
Så man kan ju inte komma med frågor om massa medel man ska smörja in osv haha.  :D

Det säger vi alla, mer jobb än man trodde. Det säger jag varje gång allt ska ut från golvet...  :-X

Har precis fått kläck så det finns en del maranycklingar nu i det äldre utedasset.
Har egentligen ingen plats för kycklingar. Och idag lägger sig höna nummer två på ägg.  ::)
En skrev att man vet vad man har men aldrig vad man får och min äggfärg är rätt mörk
så man bara måste ta tillfället i akt och låta det komma fram lite marankycklingar. :)

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #29 skrivet: 19 jun-11 kl 00:53 »
Man får passa sig för vad man säger här ibland.  :P
Vissa tycker att man kan förtvätta med såpa men jag körde med hästsalvan direkt utan tvätt.  :)

Ja smörj in längst med benen hela vägen upp till fjäderdräkten. Skulle gissa på att man gör det med
fördel uppåt mot fjädrarna, alltså börjar nerifrån och går uppåt eftersom hornplåtarna gapar åt det
hållet så man får in salvan i de små skrymsel som där finns.

En som jag läste om skrev att hästsalvan verkar på två sätt.
Om den inte kväver så dödar den pga att den är så stark.

Har också två grannar här i närheten som sysslar med höns men det är ju gamla lantbrukare..
Saknar kunskap om höns och dess sjukor. fick svaret: "Äh, de får gå till de blir sjuka och lägger sig, sen äter vi"
Så man kan ju inte komma med frågor om massa medel man ska smörja in osv haha.  :D

Det säger vi alla, mer jobb än man trodde. Det säger jag varje gång allt ska ut från golvet...  :-X

Har precis fått kläck så det finns en del maranycklingar nu i det äldre utedasset.
Har egentligen ingen plats för kycklingar. Och idag lägger sig höna nummer två på ägg.  ::)
En skrev att man vet vad man har men aldrig vad man får och min äggfärg är rätt mörk
så man bara måste ta tillfället i akt och låta det komma fram lite marankycklingar. :)
Det förvånar mig inte att dem gamla lantbrukarna säger så ;) Dem äldre har ju haft den inställningen länge. Min morfar är uppväxt med höns och han ger mig ibland tips och idéer. Kanske ska ringa honom igen. Han har inga höns nu och har inte haft själv heller. Bara när han bode hemma för över 50-60 år sedan.

Det är skoj med nytt liv i hönsgården , men jag tycker att det skulle varit  färre av tuppakycklingarna ;D

Men, jag ska försöka med ditt förslag. Nu om nån vecka ska jag sanera i dvärg-hönshuset och då städar jag ut ordentligt och med virkon(som jag läst mig till att man kan göra). Sen smörjer jag hönsen med hästsalvan . Men det skadar kanske inte att skrubba dem med såpa först. Äsch, jag får se hur jag gör.

Just nu är mitt största problem vad mina blommehöns har fått för ohyra på sig.

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #30 skrivet: 19 jun-11 kl 01:17 »
Det förvånar mig inte att dem gamla lantbrukarna säger så ;) Dem äldre har ju haft den inställningen länge. Min morfar är uppväxt med höns och han ger mig ibland tips och idéer. Kanske ska ringa honom igen. Han har inga höns nu och har inte haft själv heller. Bara när han bode hemma för över 50-60 år sedan.

Det är skoj med nytt liv i hönsgården , men jag tycker att det skulle varit  färre av tuppakycklingarna ;D

Men, jag ska försöka med ditt förslag. Nu om nån vecka ska jag sanera i dvärg-hönshuset och då städar jag ut ordentligt och med virkon(som jag läst mig till att man kan göra). Sen smörjer jag hönsen med hästsalvan . Men det skadar kanske inte att skrubba dem med såpa först. Äsch, jag får se hur jag gör.

Just nu är mitt största problem vad mina blommehöns har fått för ohyra på sig.

Våran mest berömda kvalsterhatare på forumet kallar sig för Markim, skapat ny användare men samma namn.
Ska du få grundliga tips hur du gör så fråga där,
har följt hennes trådar förr men alla får kanske skaffa sig en egen uppfattning om dittan och dattan.  ;D

Det medlet som jag pratat om jag fick via recept, det skulle tydligen också vara perfekt till att spruta hela
hönshuset med via sprayflaska. Provade en dusch på en spindel och den dog knallfall.

Jadu, nu går jag och väntar tills man kan se höna eller tupp på de nuvarande kycklingarna.
Har bara plats för en styck tupp så man får ju hoppas att det inte blir någon.

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #31 skrivet: 24 jun-11 kl 00:54 »
när jag frågade mina "gamm bönder"  :) om kalkben sa dom -doppa i diesel och kalka hönshuset då dör allt... gjorde det sistnämnda och insåg vid rengöringen av hönshuset att jag dragit på mig rödkvalster oxå... högtrycks tvättade och kalkmålade, sprayade kvalsterdödande, smorde salva på ben och stod i! Men så lät jag hönorna residera i verktygsskjulet och en del i div träd då det var så blött och läbbigt i hönshuset en natt....
Morgonen efter hade tuppen och fyra (hälften)höns blivit tagna av en skabbräv! Hur j-la klantig kan man va?
Nu sitter mina sorgsna och rätt rädda damer dock säkert och kvalsterfria i sitt hus. Hoppas bara det är över nu? för den här gången? snälla?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #32 skrivet: 24 jun-11 kl 10:47 »
Våran mest berömda kvalsterhatare på forumet kallar sig för Markim, skapat ny användare men samma namn.
Ska du få grundliga tips hur du gör så fråga där

Tyvärr så har hon avreggat sig igen (anledning har jag ingen aning om). Så om man ska ha kontakt med henne får man gå in på hennes blogg ir något istället.

Till den där hästsalvan så hittade jag den av en slump när vi var inne på City Gross i Uppsala och köpte med mig hem. Ser ut som vaselin, lite mörkare färg och luktar tjära. Vad är det i den som skulle kunna göra så det blir karenstid? För det har inte jag tänkt alls på, står till och med på förpackningen - "Karenstid 0 timmar". ::) Vad nu det ska betyda då salvan är till för hästar. :P Men jag tog det som att det inte kan vara så farligt. Smetade in 2 hönor en fredag, åkte bort en helg o på måndagen när jag kom hem var fötterna o kalkavlagringar mjuka o om man pillade lite försiktigt så rasade det av. Så verkar effektivt. Riktigt tjockt o kvävande för de små spindeldjuren och verkar "hålla i sig" länge.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #33 skrivet: 24 jun-11 kl 11:16 »
Så snart jag ser något sprayar jag fötterna med "Just for Scaly Legs", rekvirerat från LG-produkter. Sprayar på kvällen när hönsen flugit upp. Det brukar räcka.
 
Om angreppet är svårare och med beläggning:
Masserar in och pillar bort det som är löst, en styv tandborste vore bra att ha. Hittade på granngården en burk med lädersmörja, luktar tjära och innehåller även björnfett. Antagligen ganska lik Skillingarydssalva. Denna späder jag med matolja och masserar in. Hur resultatet blev på Chippan får ni fråga mita67............ :)

Har aldrig desinficerat hönshuset men ger 2 droppar frontline i nacken när jag anar småkryp. Måste säga att det känns ganska fritt från ohyra här. trots alla gråsparvar som flyger in och snor hönsmat........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #34 skrivet: 24 jun-11 kl 12:46 »
Skillingarydssalvan finns i nästan varenda ridsportaffär samt i många zooaffärer. Produkten är densamma, men till häst är burken svart och till hund är den grön.

Karenstid för häst innebär karens på slakt och/eller tävling.

Jag har svårt att föreställa mig att äggen skulle behöva kastas efter att man behandlat hönsens ben med salvan. Den är väldigt populär bland hundägare för att skydda tassar mot snöklumpar och salt och hundar slickar ju ganska ofta på allt möjligt, speciellt sånt som är fett och luktar rökt korv (som salvan!).  :P
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Annika E

  • Inlägg: 9
  • Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #35 skrivet: 09 aug-11 kl 19:07 »
Tack det var ett jätte bra tips jag letar runt på nätet för att finna miljö och djurvänliga "bekämpningsmedel".

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #36 skrivet: 10 aug-11 kl 09:27 »
...Kanske det är svårare att bli av med när de haft en gång...
Det tror jag inte. Jag hade tidigare stora problem med kalkben, smorde och smorde men hönsen blev aldrig av med det. Det är ju en kletig procedur att använda vaselin eller sånt. Så jag började doppa benen i matolja, funkar mycket smidigare och oljan kommer år överallt medan det andra fettet bara la sig på ytan kändes det som. Sen fick jag tipset att blanda i lite jod och sedan dess är jag i princip av med problemet. En höna som var illa drabbad som ung har nu jättefina ben. Om man vill undvika gift vill jag påstå att olja med jod är det bästa. Vispa runt innan användning, det löser sig inte. Upprepas efter ca. 10 dagar. Jag tvättar inte innan, bara plockar dem på pinnen på kvällen och stoppar ner benen i burken, det går snabbt. Nu var det länge sen, känns nästan som om de är borta!

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #37 skrivet: 10 aug-11 kl 18:43 »
Det tror jag inte. Jag hade tidigare stora problem med kalkben, smorde och smorde men hönsen blev aldrig av med det. Det är ju en kletig procedur att använda vaselin eller sånt. Så jag började doppa benen i matolja, funkar mycket smidigare och oljan kommer år överallt medan det andra fettet bara la sig på ytan kändes det som. Sen fick jag tipset att blanda i lite jod och sedan dess är jag i princip av med problemet. En höna som var illa drabbad som ung har nu jättefina ben. Om man vill undvika gift vill jag påstå att olja med jod är det bästa. Vispa runt innan användning, det löser sig inte. Upprepas efter ca. 10 dagar. Jag tvättar inte innan, bara plockar dem på pinnen på kvällen och stoppar ner benen i burken, det går snabbt. Nu var det länge sen, känns nästan som om de är borta!

Svarthönan..
Nu blev jag nyfiken.. Det låter ju superenkelt! Hur mycket jod till hur mycket olja? Menar du jodopax lr vad använder du? Sanerar du hönshuset efteråt?
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #38 skrivet: 10 aug-11 kl 19:45 »
fot bad i såpa tror jag funkar kanon ta en kaninbur el liknande blanda såpa med varmt vatten ( inte hett) stoppa in hönsen så dom fårstå där ett stund upp till anklarna funkar ju även mot löss mm men då får man bada hel hönan/tuppen, tenutex salva funka oxå kanon men jag tror att fotbadet är bättre
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #39 skrivet: 11 aug-11 kl 07:48 »
Dessa siste två inläggen tycker jag låter jättebra. Det vill jag prova. Om det blir såpa eller eller olja med jod vet jag inte riktigt men jag tror det blir det sista. Tusen tack för dessa tips Spindel o Ullabulla  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser