Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkben? skillingaryds hovsalva  (läst 27161 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #40 skrivet: 11 aug-11 kl 10:01 »
En styv tandborste är bra att komplettera med. Jag hade ingen sist och saknade rejält.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #41 skrivet: 11 aug-11 kl 12:17 »
Nja, nu var det ju inte jag som kom med tipset utan Svarthönan ;)
Jag var mer frågvis hi hi ;)
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #42 skrivet: 11 aug-11 kl 12:33 »
Finns bra salva på apoteteket, minns inte namnet  men den innehåller vaselin och salicylsyra = avfjällande och descinficerande. Kan nog vara bra att först mjuka upp fjällen med lite ljummet såpavatten, man kan sitta med hönan i ett litet fotbad eller spreja med sprejflaska.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #43 skrivet: 11 aug-11 kl 15:24 »
Finns bra salva på apoteteket, minns inte namnet  men den innehåller vaselin och salicylsyra = avfjällande och descinficerande. Kan nog vara bra att först mjuka upp fjällen med lite ljummet såpavatten, man kan sitta med hönan i ett litet fotbad eller spreja med sprejflaska.
Salicylsyravaselin  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

  • Inlägg: 924
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #44 skrivet: 12 aug-11 kl 14:41 »
Svarthönan..
Nu blev jag nyfiken.. Det låter ju superenkelt! Hur mycket jod till hur mycket olja? Menar du jodopax lr vad använder du? Sanerar du hönshuset efteråt?
Jag vet inte, det är nog inte så noga. En liten marmeladburk med olja (kolla innan så tuppens sporrar och allt får plats) och lite jodopax, kanske 1-2 msk? Kom ihåg att vispa precis innan användning. Doppa hela benen ända upp till där "byxorna" börjar, jag fyller burken ganska mycket och börjar med de minsta hönsen så det inte skvalpar ut. Håll i burken, en sprattlande höna lyckades välta den en gång och då blir man inte glad. Ha gamla kläder pga missfärgningsrisken. Jag brukar lägga en trasa/gammal handduk på golvet som fångar upp droppet. Morgonen efter är hela sittpinnen oljig, det är ju oljan som kväver kvalsterna och jag har utgått ifrån att detta även gäller pinnen så jag har inte sanerat.

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #45 skrivet: 13 aug-11 kl 14:24 »
Jag ska pröva om det dyker upp igen.. Supersmart och enkelt!
Tack för tipset :D
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #46 skrivet: 22 aug-11 kl 12:12 »
Hur vet man att man är av med besväret?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #47 skrivet: 22 aug-11 kl 14:54 »
Hur vet man att man är av med besväret?
Hönornas ben blir inte fula igen efter att man har avslutat behandlingen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #48 skrivet: 22 aug-11 kl 19:10 »
Hönornas ben blir inte fula igen efter att man har avslutat behandlingen  ;D

hahaha, kanske en dum fråga. :-[ Men då är det bara till att vänta och se om det kommer tillbaka då :-)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #49 skrivet: 31 aug-11 kl 23:30 »
Någon som kan visa bild på hur ett friskt ben ser ut jämfört med sjukt?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #50 skrivet: 01 sep-11 kl 07:33 »
Friska ben (dock från slaktade fåglar  ;) )


Relativt lindrigt drabbat ben:

Ett ben till:
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #51 skrivet: 01 sep-11 kl 08:19 »
Tack så jättemycket! :) Skall ta hem mina första höns på lör och vill kunna kolla att de ser friska ut.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #52 skrivet: 01 sep-11 kl 08:49 »
Ja ett tips att man ALDRIG köper höns med kalkben.
Åkte långt för en fin hedemoratupp,
 backade direkt då den hade kalkben.
Ägaren fattade 0   .
Alla vet nog inte vad kalkben är utan tror att de ska se ut så.
Hedemorahöns

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #53 skrivet: 06 sep-11 kl 08:24 »
Jag har behandlat med olja och jod som det stod om högre upp i tråden med mycket gott resultat.. Jag behandlade allihopa för säkerhets skull och ska doppa benen några gånger till för att vara på säkra sidan, superenkelt!! ;D ;D
Det gick dessutom ganska snabbt att beh alla hönsen.
Tackar så mycket för tipset Svarthönan! Oljan går ju in överallt!!  ;D ;D
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #54 skrivet: 06 sep-11 kl 08:26 »
Tillägg
Det är djurplågeri   >:D att inte behandla kalkben .
Jag vet de som struntar i det   :-\
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 09:58 av Lycka »
Hedemorahöns

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #55 skrivet: 06 sep-11 kl 08:43 »
Jag fick en grupp hönor levererade där en hade ett mycket milt angrepp (som tur var) nu ser hon fin ut. Men det är nog så att många inte vet hur det ser ut och tror att det ska se ut så tyvärr... Jag är så dum att jag tror att ingen vanvårdar sina djur med flit, en del behöver bara lite hjälp på traven och kunskap. Från stället där gruppen kom är alla hönsen behandlade nu.

Varje dag man lär sig nåt nytt är en bra dag  ;)
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #56 skrivet: 06 sep-11 kl 08:57 »
Första gången jag råkade på detta med kalkben , var när jag köpte in ett antal industihöns  :( De var så angripna av kalkben så att ringarna på benen stramade åt reält... fattade först inte vad de var , och den jag köpte dessa av sa att det kunde bero på åldern ...
Dj..la mig säger jag bara ... borde fattat bättre ... :(
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #57 skrivet: 09 sep-11 kl 19:47 »
Första gången jag råkade på detta med kalkben , var när jag köpte in ett antal industihöns  :( De var så angripna av kalkben så att ringarna på benen stramade åt reält... fattade först inte vad de var , och den jag köpte dessa av sa att det kunde bero på åldern ...
Dj..la mig säger jag bara ... borde fattat bättre ... :(

Så tänkte jag också i somras, jävla mig !! hur kan man vara så dum att köpa djur med kalkben? Men så är det när man inte vet bättre och är/var nybörjare. Nu har jag hum om det mesta , detta forumet ger en så bra svar och info.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #58 skrivet: 13 sep-11 kl 12:26 »
Många tror tyvärr att allehanda ohyra är obligatoriskt på fåglar i allmänhet och höns i synnerhet - så fel och sånt lidande för de arma djuren!!!

Mina bästa resultat har jag fått av tvåltvätt, tea treeolja + riktigt fet salva
Då har kvalstren försvunnit för alltid
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Pus

  • Inlägg: 49
    • Norge
läste i en tidigare tråd om SKILLINGARYD HOV SALVA för kalkben... men kan man bruka den som är till hund og katt også, som ska motvärka sår is-bildning för att hhålla ohyra borta från sår og liknande?? Den hovsalvan finns inte å få tag i här i Norge, men den till hund å katt har jag hemma..noen som vet

Nu vet jag inte riktigt om tuppen min har kalkben, men när jag ser på bilder av det så er det skrämmande likt det som er på min tupp..
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare (1 dolda)
mommo, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser