Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkben? skillingaryds hovsalva  (läst 27131 gånger)

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
kalkben? skillingaryds hovsalva
« skrivet: 13 jun-11 kl 00:25 »
Hur vet jag att det är kalkben mina gammla damer har? Bilderna jag sett stämmer inte riktigt med hur deras fötter ser ut, (kan tyvärr inte bifoga bild för tillfället).
Mina gammla Hedemora damer verkar inte lida men benen är lixom beklädda med tjockt fjäll,( bepansrade?) de var mina första hönor och eftersom de hoppar runt med de andra så glatt har jag bara antagit att de skulle se ut så? (de gjorde det när jag köpte dem)Benen är mörka som kamm och näbb men ser bepansrade ut.
Det stod i någon information att om de hade haft det länge så gick det inte att bli av med? Måste man avliva dem då? Och ska jag behandla resten? Dom visar inga tecken på att ha det.

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 00:31 »
Lång bildlänk:
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=s&hl=sv&biw=797&bih=328&q=scaly%20legs&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Där ser du lite olika bilder. Det är ju inte säkert att du har fått in benkvalster så se dig runt bland bilderna. :)

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 00:55 »
Jaha, dethär kändes ju kul, mina tre gamm hönor har sprungit omkring med ett angrepp i hästväg. Kanske ska lägga upp en bild som avskräckande exempel?
Har god lust att springa ut nu mitt i natten å börja skura ben men har inget vaselin eller flatlöss medel tillgängligt :). Glad att jag inte sålt ngra höns vidare under dessa år i alla fall.
Hur gör jag med kycklingar?
Finns det ngra fler jättevanliga sjukdommar eller parasiter jag borde kännt till!?
« Senast ändrad: 13 jun-11 kl 09:19 av Statbyggnad södra »

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 08:43 »
Måste slå ett slag för Skillingaryds hovsalva, super mot kalkben! Bara pensla på/smörja in och det försvinner från benen.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #4 skrivet: 13 jun-11 kl 10:47 »
Måste slå ett slag för Skillingaryds hovsalva, super mot kalkben! Bara pensla på/smörja in och det försvinner från benen.

Berätta gärna mer om metoden, hur effektiv den är osv. Hur lång tid det tar.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #5 skrivet: 13 jun-11 kl 20:08 »
Jag har bara smörjt in benen eller penslat på massor!! överallt!! det trillar av av sig själv efter ca 2-3 dagar, man kan upprepa om man tycker det behövs. Har en höna som fick ganska mycket förra året då hon ruvade, behandlade henne och hon är fortfarande jätte fin :) Men man behöver ju förstås städa och skura hönshuset, byta ut pinnar och rede.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 00:08 »
Ok, satte damerna i ett varmt fotbad i ca tio minuter(känns för övrigt rätt länge när du håller i en höna och stirrar in i väggen :) ).. Skrubbade och absolut INGENTING hände!? Förhårdnadena var lika hårda som innan och inget släppte?! Smorde in med nämnd salva, å jag hoppas att den kanske mjukar upp tills i morgon?  Kändes dock lite värdelöst men måste ge kredit till pullorna för deras lugn även om det måste varit förvirrande för dem? Först få spendera natten i redskapsskjulet (sanerar hönshuset) och sedan bli doppad i vatten!!
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 00:12 av Statbyggnad södra »

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 00:18 »
Du får absolut inte försöka ta av dessa "hornplåtar" någonsin!!  :-\
Är som att försöka dra av dina egna naglar, mycket långsamt..

Dessa är ditt minska problem och dessutom ska de såfall trilla av med tiden, av sig själv. :)
Låt det räcka med en tvätt. Själv har jag aldrig tvättat utan kört med behandling direkt.
Hästsalvan är bra men finns många andra metoder som innehåller kemikalier,
hatade metoder av många men också rätt effektiva. :)

Annars är den otroligt effektiva bondemetoden dieselolja dopp rakt på benen men vi alla
verkar ha enats om hur djurvänlig den är så man kan väll inte kalla den för rekommenderad.

hennum

  • Inlägg: 6
  • Johanna, bor i Lund. Drömmer i Bollerup
    • Skåne
    • Kattens Talan
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 02:56 »
Åh nää! Vi tyckte att vår hönas ben såg lite konstiga ut när hon kom, men hon var sliten i övrigt och vi tänkte att hon skulle må bättre när hon bott ute i trädgårn ett tag. Hennes kam och ansikte var lixom inte riktigt röda, utan väldigt bleka. Men nu ser allt bra ut utom benen, de ser ut sådär som på bilderna.

Tusan, hon är inte ens riktigt tam, som vår andra höna är.

Flickorna går typ överallt... Hur gör vi då med städningen? Kalkben, är det ett kvalster som gör det?

Typiskt...

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 07:50 »
Jamen välkommen i klubben för os med kalkben på våra höns. Jag fick också kalkben med mina första hönor o det är svårt att bli av med. Innan jag säljer några ungdjur så skiljer jag dom från flocken o behandlar tre gångar med Tenutex även om man inte ser några tecken på kalkben hos djuren. Jag behandlar två gångar om året först med skillingarydsalvan o sedan med Tenutex o jag ser att vissa djur blir fria o andra får tillbaka det. Jag tror att man skall slakta bort angripna djur o spara dom i aveln som ser ut att ha ett naturligt skydd. Inte alla blir nämligen angripna. Det kräver ju dock att man har en del djur o kan ta bort djur även om de är tama.
Just nu har jag en tupp med kalkben o en gammalhöna samt ett par tre av yngre hönor som är angrepna. Jag borde ta bort tuppen men han är den tupp som vi har haft längst o mycket uppmärksam på rovfåglar så det tar lite emot att slakta honom. Och jag borde ta bort hönorna också :( men jag kämpar vidare o jag kommer vinna till sist  >:D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 09:27 »
ja en av mina hönor har aldrig haft kalkben, hon har iof aldrig velat ruva heller, hon är 3 år gammal nu.. Är benbefjädrade höns mer mottagliga för kalkben är dom som inte har fjädrar på benen??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 10:53 »
Jag vet det inte men jag tror inte att benbefjädringen har någon betydning annan än att det kan vara svårare att upptäcka angrepet. Min har inte fjädrar på benen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #12 skrivet: 14 jun-11 kl 14:03 »
Ifjol flyttade några blandras höns hem till mej.. de hade kalkben.. ordentligt.. behandlade med tenutex och smorde med salva.. de blev bättre men det ville inte riktigt ge med sig..
Tog till hundens fästingsprej.. kastade alla ägg i 3v..
Då blev jag av med ohyran  >:D

Men... hönsens ben blev aldrig riktigt släta och vackra efteråt.. kanske hade de gått för lång tid med kvalster  ???

De bor nu med mina andra höns och ingen av de andra har fula ben..  :)
inte heller kycklingarna efter blandisdamerna..

Kanske är det så att tillväxtsonerna kan ta skada av långvarigt angrepp?
Hoppas att någon vet mer...
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #13 skrivet: 14 jun-11 kl 16:58 »
Nä, Xoot, om jag hade försökt pilla bort "plåtarna" så hade nog foten följt med oxå! Men kan nog inte räkna med att fötterna någonsin kommer att se normala ut i gen, verkar dock inte som de andra tio fått ngt? Skummt då de varit tilsammans i minst två år?

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #14 skrivet: 14 jun-11 kl 17:33 »
Nä, Xoot, om jag hade försökt pilla bort "plåtarna" så hade nog foten följt med oxå! Men kan nog inte räkna med att fötterna någonsin kommer att se normala ut i gen, verkar dock inte som de andra tio fått ngt? Skummt då de varit tilsammans i minst två år?

Jag delar lite samma tanke. Har själv haft otroliga fall av kalkben.
50% har haft kalkben och resterande aldrig någonsin. Tycker själv det borde smittat alla.
Men det är ju såklart bara att tacka och ta emot.  ::)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #15 skrivet: 14 jun-11 kl 20:16 »
Jag har köpt kycklingar från andra besättningra, till mina  höns, vid 2 tillfällen, bägge gångerna bedyrade säljaren dyrt och heligt att de  inte hade kalkben i besättningen men efter någon månad i båda fallen var det dags  >:D

Skurade hönshuset, skrubbade benen och tenutexade. 29 st var de, men bara 5 som visade symtom.
 
Sista gången var det väldigt segt att bli av med det och jag började misströsta, men provade då skillingaryd salvan som sista försök och DÅ blev det bra ! Kanske det är svårare att bli av med när de haft en gång = attraktiva för skabben ? Skabb bona redan färdig byggda kanske ?   ::)

Statbyggnad södra

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #16 skrivet: 14 jun-11 kl 23:19 »
Ja, om de nu e Generna det hänger på så blir det i alla fall naturligt ingen avling på dem då de knappt lägger ägg längre och deffenetivt inte ruvar :), de e enna riktiga ruggugglor, men höga i rang!

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #17 skrivet: 18 jun-11 kl 09:58 »
Hittade skillingaryd djur och spensalva och skillingaryd hästsalva, finns det ännu en hovsalva eller duger någon av ovannämnda för behandling av kalkben?

Xoot

  • Gäst
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #18 skrivet: 18 jun-11 kl 14:16 »
Hittade skillingaryd djur och spensalva och skillingaryd hästsalva, finns det ännu en hovsalva eller duger någon av ovannämnda för behandling av kalkben?

För mig, har Skillingaryd Hästsalva räckt.  :)

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #19 skrivet: 18 jun-11 kl 20:05 »
Jag har bara smörjt in benen eller penslat på massor!! överallt!! det trillar av av sig själv efter ca 2-3 dagar, man kan upprepa om man tycker det behövs. Har en höna som fick ganska mycket förra året då hon ruvade, behandlade henne och hon är fortfarande jätte fin :) Men man behöver ju förstås städa och skura hönshuset, byta ut pinnar och rede.
Är det någonting som är farligt för hönsen, tänker mer på om jag måste slänga äggen efteråt? Ska nämligen sanera hönshuset om några veckor och då tänkte jag passa på att prova denna metod du skrivit om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser