Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ut pärlhöns?  (läst 9924 gånger)

Fuglemakeren!

• Norge
SV: Släppa ut pärlhöns?
« Svar #20 skrivet: 12 jun-11 kl 00:15 »
Jag har bara haft en pärlhöna, han växte upp bland hönsen och var väldigt tam. Hade stenkoll på flocken och sa tydligt ifrån om någon var utom synhåll. Eftersom alla mina har politikernamn fick han heta Kekkonen (ljudet!). Sov, åt och umgicks med hönsen. Inte gick han någonstans i alla fall, han visste ju vad som var hemma.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 12 jun-11 kl 08:51 »
Emils område består av öppna ytor med stora hagar ned till en sjö. Så kanske är som ni säger att de då inte känner för att dra lika lätt som om de ser en skog alldeles bredvid tomten o springa in i och försvinna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jakobsson

« Svar #22 skrivet: 12 jun-11 kl 09:00 »
Njura- Ska jag höra med säljaren hur han hade dom eller har du kollat det själv?
Vill du ha hans nummer & ringa själv så får du gå in på msn & höra av dig där. :)

//
Jakobssons fru

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #23 skrivet: 12 jun-11 kl 10:18 »
Njura- Ska jag höra med säljaren hur han hade dom eller har du kollat det själv?
Vill du ha hans nummer & ringa själv så får du gå in på msn & höra av dig där. :)

//
Jakobssons fru
Om du vill så kan du ju fråga honom  :-[ ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Ting

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 jun-11 kl 10:41 »
Jag har bara haft en pärlhöna, han växte upp bland hönsen och var väldigt tam. Hade stenkoll på flocken och sa tydligt ifrån om någon var utom synhåll. Eftersom alla mina har politikernamn fick han heta Kekkonen (ljudet!). Sov, åt och umgicks med hönsen. Inte gick han någonstans i alla fall, han visste ju vad som var hemma.

Att ha EN gills inte ;) då hänger de nog med hönsen iaf...ett bra tips

Ting

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 jun-11 kl 10:53 »
Jag kan egentligen inget om pärlhöns. Det här är bara några allmänna funderingar, eftersom frågan intresserar mig.

Vilken miljö är de anpassade till? Något ökenartat har jag för mig. De kanske inte passar i skogiga trakter. Kanske lite bättre på en uppodlad slätt. Ölands alvar kanske? Eller vad är det viktiga för dem? Kan detta ordnas?

Kan de lära sig eller går allt på instinkt? Om de har någon förmåga att lära sig, så kan de lära sig av omgivningen och av andra pärlhöns. I bästa fall kanske de kan lära sig något om hur de ska göra när det kommer en hök. Om nu en flock består av individer som kläcktes i en kläckmaskin för några månader sen, och det inte finns andra pärlhöns på platsen, hur mycket har de hunnit lära sig?

Ja på stäppen så allvaret vore nog bra! på borås djurpark hade de pärlisar på stäppen bland alla djur där. de skulle vara bra att ha dem att bland fåren då de tar parasiter sägs det (har ingen länk) tar möss visst (men har inte sett det själv)
Jag hade en stor äng framför skogen men de höll sig i gödselstan precis på kanten och var väldigt försiktiga o tittade upp hela tiden, varnade för minsta lilla...höken satt och väntade högt uppe och slog till snabbt, och inte ens pärlhöns hann undan tyvärr. Jag hade inte sagt ngt om en el två blev tagna men alla 10.... efterhand. De gillade skogen pga träden men gödselstan var mumma d ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser