Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med min Physalis  (läst 10253 gånger)

Mikel

• Östergötland
Problem med min Physalis
« skrivet: 09 jun-11 kl 12:38 »
Hej, ber om lite hjälp/info

Bladen bleknar på min Physalis, vad gör jag för fel?  ???
Har ingen tidigare erfarenhet av dem.
Skolade jag ut den för snabbt?
Vattnar jag för mycket eller för lite?
Ser inte nått angrepp..
Kända sjukdommar??

Terra77

• -
SV: Problem med min Physalis
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 13:09 »
Svårt säga utan bild men mest troligt är att du avhärdat dem lite för snabbt...plantor som planterats inomhus el växthus behöver sakta vänja sig vid solen sakta alt. stå i skugga första tiden...har det gått för snabbt brukar det bli vita fläckar på bladen, de brukar repa sig men får en liiite tuffare start.

Lycka till!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Mikel

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 13:56 »
Tack för svaret!
Tror tyvärr att du har rätt, men hoppas du oxå har rätt med att den repar sig.
Mkt sol är det i år..
Såg att det var Physalis var en grönsak, hoppas jag inte får skäll av Moderatorn  ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 14:06 »
Snålt med gödning kan åxå ge blekfisar. Urin+vatten, 1-10 ger isf bot.
Om det är solen kan du skugga plantorna.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 14:26 »
Physalis blir gul i bladen och tappar sedan de som sitter i förgreningarna.
Tror inte att du gjort något fel.
Här har vi redan fått ett 10-tal bär!  :D
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 15:44 »
Skriver som föregående talare att det är naturligt att de äldsta bladen gulnar och faller av. Tänk på att du kan övervintra din planta inne och få en tidig start :D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Terra77

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 16:01 »
Min physalis stängde jag in i garaget vid flytten, vid jul hade det blivit nya blommor samt några väldigt sena frukter hade blivit klara.. ;D
.tyvärr dog de sedan för jag glömde stänga garage porten en natt med mycket minus.  >:D

SKA du förvara dem inne tänk oxå på att de e mkt gängliga, ett år dog en planta för den helt enkelt inte orkade hålla sin egen tyngd så grenarna knäckte invid stammen. så, korta ned den innan eller bind ihop den ordentligt.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Mikel

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 16:09 »
Tack för alla bra svar!
Känns lite hoppfullare, nu stänger stänger jag äntligen jobbdatorn och tar mig hem.
Äntligen lite regn!!! oj, det kändes konstigt att skriva..

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 16:12 »
....

hoppas jag inte får skäll av Moderatorn  ;D

Voff voff!!!!  :)

Se till att den står i ett skyddat läge och inte får för mycket sol i början. När den väl vant sig vid utelivet kan den få mer sol. Se till att den är vindskyddad, gärna mot en vägg också, där blir klimatet extra gynnsamt.

Försök hålla fuktigheten jämn, täck gärna jordytan med lecakulor, gräsklipp eller vad som helst så är det mycket lättare att hålla en jämn fuktighet i hela jordvolymen i krukan. Snåla inte på krukstorlek, en murbrukshink är inte fel.

"Solbränna" visar sig ofta genom att bladen blir bleka och känns som silkespapper. Den nya tillväxten som sker nu utomhus är härdad mot solen så är den inte helt "stekt" så kommer den säkert att klara sig bra.

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 15:31 »
Här så känner jag en som har Physalis, men det är i växthus. Det skall bli spännande och se hur det går för henne, Physlais är ju väldigt goda!   ;D

Mikel

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-11 kl 09:02 »
aPsolut goda, svåra är att beskriva hur de smakar.  ;D

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 jun-11 kl 09:25 »
Skriver som föregående talare att det är naturligt att de äldsta bladen gulnar och faller av. Tänk på att du kan övervintra din planta inne och få en tidig start :D
menar du att den är perenn om man övervintrar den inne?  ??? ;D I så fall ska jag iväg och köpa en planta genast. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser