Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243035 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #880 skrivet: 05 aug-11 kl 00:29 »
Var väl en Kråka som fiskade upp en larv i en flaska med en pinne,för mig det,listiga fåglar  :D.

Tännlappen

• -
« Svar #881 skrivet: 05 aug-11 kl 00:38 »
Vidare har människan använt redskap i hundratusentals år eller mer, så det blir rätt snett om man menar att människan endast är lämpad att äta sådan föda som man kan samla ihop med sina bara händer, springande omkring naken i skogen.
Barbone människa får göra så I suppose. Inte lätt att springa ikapp Älgen  :) .

Suresh

• -
« Svar #882 skrivet: 05 aug-11 kl 07:33 »
Vi får se om det dyker fram en tvättäkta vegan  :D,men troligtvis har dom inga typ boskapsdjur. :)

Dem har moderaterna skrämt bort för länge sedan.

Suresh

• -
« Svar #883 skrivet: 05 aug-11 kl 08:07 »
Vidare har människan använt redskap i hundratusentals år eller mer, så det blir rätt snett om man menar att människan endast är lämpad att äta sådan föda som man kan samla ihop med sina bara händer, springande omkring naken i skogen.

Ulric pekar på något centralt här som saknas i diskussionen - och det är att det naturligaste som finns är att människan förändrar sig själv och sin miljö. Hon utvecklar sig. Och det leder till ändrade levnadsförhållanden. Och det försörjningssätt som vinner är det som klarar av att skapa

m e s t  p r o t e i n  p e r  y t e n h e t

Det var det som gjorde att samlar- och jägarsamhället strök med till förmån för jordbruket, hur mycket trevligare det än var att skjuta uroxe än att mala säd. Och det är det som kommer ge den spannmålsuppfödda köttindustrin problem i framtiden , när kampen om resurserna hårdnar.

Tännlappen

• -
« Svar #884 skrivet: 05 aug-11 kl 22:25 »
Var det inte nån kråkfågel som, vid försök väldigt snabbt lärde sig att tillverka och använda ett redskap för att fixa mat? Böjde till nån ståltråd eller nåt?
Hittade Kråka med ståltråd som den böjer,finns filmsnutt på sidan.
http://hallplatshaden.wordpress.com/2010/01/12/kreativa-krakor/

Tännlappen

• -
« Svar #885 skrivet: 05 aug-11 kl 22:41 »
Dem har moderaterna skrämt bort för länge sedan.
Om det bedrivits "forumvård" av veganer så är det trist  :( . Såg på nyheterna att Isbjörn dödat människa,som sagt utan vapen ingen toppredator. Undviker dom flesta rovdjur oss beror det väl på vapenjakt genom historien,ja nog om det. Tänkte på en sak,den som är bäst rustad måste ju vara vegetarianen,större variation i kosten ,far ju inte skoningslöst fram i naturen som många rena köttätare gör,som även köper industrikött i sin jakt på kött,verkar sakna förmågan att tänka nytt  :D .

Dalton

• Dalsland
« Svar #886 skrivet: 05 aug-11 kl 22:51 »
Det måste ju beror på var man bor, en vegetarian på Grönland blir inte gammal.  ;)

Det var någon av BBC´s dokumentärer jag tittade på för ett tag sedan, handlade om människans olika levnadssätt på olika delar av världen. Hur som, grönlänningarna jagade narval en viss tid på året, narvalens skinn innehöll nämligen vitamin c och det var det enda sättet för dem att få sig det då det inte växer nånting alls i stort sett på Grönland. Svårt att vara vegetarian där!  :)
Resten av året åt man fisk, säl, fågel och val. Och musslor som man några dagar om året kunde ta sig under isen och plocka, helt galet...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #887 skrivet: 05 aug-11 kl 22:53 »
Det måste ju beror på var man bor, en vegetarian på Grönland blir inte gammal.  ;)

Det var någon av BBC´s dokumentärer jag tittade på för ett tag sedan, handlade om människans olika levnadssätt på olika delar av världen. Hur som, grönlänningarna jagade narval en viss tid på året, narvalens skinn innehöll nämligen vitamin c och det var det enda sättet för dem att få sig det då det inte växer nånting alls i stort sett på Grönland. Svårt att vara vegetarian där!  :)
Resten av året åt man fisk, säl, fågel och val. Och musslor som man några dagar om året kunde ta sig under isen och plocka, helt galet...
:D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Tännlappen

• -
« Svar #888 skrivet: 05 aug-11 kl 23:15 »

Nja...en vegetarian är seg som *****(censur vill inte framkalla Belsebub med miljöförstörande svavel  :o ) kan ju äta fisk och musslor,no problemo en krabba kan också slinka ner :D . Vet inte miljön där exakt men den är nog rätt tuff. Kanske går att få tag i lite mossor.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #889 skrivet: 05 aug-11 kl 23:45 »
Tjaaaa......Sedan vetman ju hur det gick med köttätare när dom skulle ut och segla.Man kan säga att dom på sin höjd kunde paddla över Themsen,I suppose innan dom stupade.Nog inte hänt en vegetarian  :D .

Tännlappen

• -
« Svar #890 skrivet: 06 aug-11 kl 01:13 »
Så då har Tännlappen forskat lite lätt om Grönland  :D . Tjaaaa.......nationalblomman Mjölkört som växer där är mycket rik på C-vitamin, "är också en av dom 14 viktigaste överlevnadsväxterna".I suppose  :) Finns även jordbruk där  ;) . Kanske en vegan kan bo där också eller vad sägs Dalbotös?Kanske ett köttätaretvprogram du såg  ;) .

Dalton

• Dalsland
« Svar #891 skrivet: 06 aug-11 kl 01:32 »
Tror det växer dåligt med Mjölkört på vintern...  ;D

Angående det om mat på långa färder - det är lättare att fiska under tiden som man seglar och få upp färsk fisk än att förlita sig på att morötterna inte skall bli dåliga av flera månaders förvaring.  :)
Men, proviant har alltid varit ett problem vid långa resor. Ta kapplöpningen till sydpolen som exempel. Det är oerhört dumt att förlita sig på ponnyer som dragdjur eftersom det finns dåligt med mat för dem att äta på sydpolen - alltså måste man ha med all deras mat och när någon av dem dör så kan inte de övriga äta upp denna. Hundar däremot har fördelen att man kan fånga mat till dem på vägen och skulle någon av dem dö så kan övriga äta upp dem. Klart mer praktiskt.

Köttätartvprogram vet jag inte  ;)
Hepp, musslorna var visst från norra Kanada, my misstake. http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Planet#Episode_3:_Arctic_.E2.80.93_Life_in_the_Deep_Freeze

Broberg

• Gäst
« Svar #892 skrivet: 06 aug-11 kl 01:41 »

Suresh

• -
« Svar #893 skrivet: 06 aug-11 kl 01:43 »

Vegetarisk proteinintag hos urbefolkningar varierar från ett par procent vid Arktis till 75 % här och var runt ekvatorn.

Tännlappen

• -
« Svar #894 skrivet: 06 aug-11 kl 02:44 »
Tror det växer dåligt med Mjölkört på vintern...  ;D

Angående det om mat på långa färder - det är lättare att fiska under tiden som man seglar och få upp färsk fisk än att förlita sig på att morötterna inte skall bli dåliga av flera månaders förvaring.  :)
Men, proviant har alltid varit ett problem vid långa resor. Ta kapplöpningen till sydpolen som exempel. Det är oerhört dumt att förlita sig på ponnyer som dragdjur eftersom det finns dåligt med mat för dem att äta på sydpolen - alltså måste man ha med all deras mat och när någon av dem dör så kan inte de övriga äta upp denna. Hundar däremot har fördelen att man kan fånga mat till dem på vägen och skulle någon av dem dö så kan övriga äta upp dem. Klart mer praktiskt.

Köttätartvprogram vet jag inte  ;)
Hepp, musslorna var visst från norra Kanada, my misstake. http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Planet#Episode_3:_Arctic_.E2.80.93_Life_in_the_Deep_Freeze
Går säkerligen att plocka Mjölkört och torka den för att sedan ha vitaminer hela vintern lång  :D,roten på örten är visst näringsrik den med. Fisk går bra att torka och väger inte så mycket då. Hästar till sydpolen låter inte så smart.Kanske bäst att åka skidor utan djur och dra lasset själv så slipper man dra hundmat,nog inte så lätt att fiska där,tjock is  :)  .

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #895 skrivet: 06 aug-11 kl 03:37 »
Funderade på människan som toppredator,ja med vapen,utan vapen nej, mer som en Apa  :).
Som en apa? Inte så dumt. Apor, fåglar och en del andra djur använder redskap. Fiskar och insekter och några ytterligare klarar dessutom att farma andra djur.

Citera
Precis som människan inte ska leka någon toppredator överhuvudtaget verkar förstöra mer än göra nytta,jaaaaa...precis som tvåbeningen skadar naturen med den leken,inte gjord för att vara det helt enkelt.  :)
Jag vill nog ändå ta med evolutionen i beräkningen. Vi är inte längre vad vi var i förhistorisk tid.

Och just det, naturprogrammen är väldigt censurerade. För att inte tala om hur uppställda dom är i regel, när motivet inte samarbetar på människans villkor...

Går säkerligen att plocka Mjölkört och torka den för att sedan ha vitaminer hela vintern lång  :D,
Min morfar har berättat att han åt mjölkört. Själv har jag svårt för växter med mjölksaft i. Jag föredrar svampar som kan vara giftiga istället  ::) Hmm, är kanske litet knäpp. Jag har förresten varit tvättäkta vegan i runt tjugo år. Inte nu längre, nu syndar jag litet då och då med ingredienserna.

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Birgit

« Svar #896 skrivet: 09 aug-11 kl 10:49 »
Citera
Hundar däremot har fördelen att man kan fånga mat till dem på vägen och skulle någon av dem dö så kan övriga äta upp dem. Klart mer praktiskt.
Ja, eller hur! Samma med människor, de torkade köttet, eller rökte och det håller sig ruskigt länge kan jag upplysa om. Klart smidigare än grönsaker och frukt.

Sedan tycker jag inte man är vegetarian om man äter fisk!Fiskar och skaldjur är lika mycket djur som kor o grisar. Då är det ju bara uppfödningen/djurhållningen man vill undvika??????

Tännlappen

• -
« Svar #897 skrivet: 09 aug-11 kl 16:55 »
Tjaaa...När man ätit upp Hundarna så återstår det ändå att dra släden :o,kanske bättre att dra den själv från början med torkad föda. Finns många orsaker att man väljer bort köttet,en kan vara ohållbar "köttproduktion" som det kallas av vissa för att kanske döva sitt samvete,helt enkelt ett fruktansvärt djurplågeri. 

Birgit

« Svar #898 skrivet: 10 aug-11 kl 08:59 »
Citera
helt enkelt ett fruktansvärt djurplågeri. 
Fiskande skulle inte inkludera detta då? Kanske fiskar o skaldjur är för "fula"? Eller för att de inte kan skrika och visa känslor?

Tännlappen

• -
« Svar #899 skrivet: 10 aug-11 kl 21:28 »
Fiskande skulle inte inkludera detta då? Kanske fiskar o skaldjur är för "fula"? Eller för att de inte kan skrika och visa känslor?
Tycker fiskar och skaldjur är vackra varelser,hur mycket känslor dom har vet jag inte. Själv jämför jag dom inte med plågade kritter .  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser