Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rädd hund  (läst 6436 gånger)

zimba

rädd hund
« skrivet: 15 aug-06 kl 16:23 »
hej,jag har en blandras som är totalt livrädd för åska,höga ljud o när dom skjuter. Är det någon som har ngr bra tips, ska tillägga att jag fick hONOM av ett par jag känner som själva hade tagit henne från ett par kompisar som var väldigt stygga .MEN NU HAR HAN DET BRA .

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:rädd hund
« Svar #1 skrivet: 15 aug-06 kl 16:35 »
Är hunden skotträdd så är det inte mycket att göra åt det.
Har hon svaga nerver så kan du bygga upp hennes självförtroende. Genom att låta henne "vinna" i kamplekar, sök och spår så brukar dom få bättre självförtroende.

Glöm inte att köra mycket lydnad om du vill träna henne i kamp annars kan hundar med svaga nerver gå en ur händerna.

Det är jättesvårt att ge dig konkreta råd innan man sett hunden.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-06 kl 18:21 »
Hej, precis som Fred säger så är det väldigt svårt att komma bort från skott o åsk rädsla. Det du bör göra nu är att försöka lindra effekten genom att försöka göra det så tryggt som möjligt för honom. Du kan tex dra för gardinerna eller persienner, sätta på rätt hög musik ,obs inte stressande musik som tecno eller hårdrock. Hjälper inte det så kan du låta honom vara på en plats i hemmet där det låter minst som toa. Och lämna honom inte ensam vid påsk o nyår !!!!
Gå ut väldigt tidigt eller sent för rastning, när du tror att det är minst smällare. Bind honom inte utanför affären eller liknande. Kan du åka ut på landet under sådana helger så är det bäst. Är det så illa att han hyperventilerar och stressar sig fullständigt okontaktbar så kan du vara tvungen att gå till veterinär för att få sömnmedel till honom. En del hundar stressar så att det blir skadligt för dem. Är det en mildare variant och om han gillar godis så kan du försöka att distrahera honom med det.

Vad gäller höga ljud så kan du göra på samma sätt. Alltså försöka avleda hans uppmärksamhet till något som är positivt, men överdriv inte, det viktigaste är att du är lugn själv!! Ibland kan det fungera bra att man ignorerar ljudet. Det är svårt att säga när man inte träffat din hund. Men ta det varligt och lugnt tills han är riktigt trygg med dig. Det kommer att ta tid och du behöver ha massor av tålamod !
Jag har haft olika varianter på skott o åskrädda hundar.
Vilket ledde till att jag inte "firade" nyår och liknande, när jag flyttade ut på landet så blev det otroligt mycket lättare.
Att bo i staden eller större samhällen med skotträdd hund är en plåga , både för en själv och hunden.
Sen tycker jag precis som Fred att det är viktigt att du stärker hans självförtroende, det låter som om han har fått en uppväxt som kommer att kräva att du engagerar dig lite extra mycket.
Kontinuitet tror jag också är viktigt i det här läget.
Lycka till....Och berätta gärna hur det går fortsättningsvis :)

zimba

« Svar #3 skrivet: 15 aug-06 kl 18:43 »
vi bor på landet  på vintern så skjuter dom ju hare mm när man minst anar det.väldigt lydig följer mig var jag än går .men tyvärr svår att få igång att leka ex (med andra hundar) 6 år även damsugare o flugsmälla är otäckt.vad jag tror så har han fått mycke smisk.

zimba

« Svar #4 skrivet: 15 aug-06 kl 18:44 »
idag åskade det o givetvis gick strömmen jag själv är dålig på att sjunga så han hör ju alla ljud då enda sättet är nog bilen

Alva

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 aug-06 kl 20:31 »
Försök motivera och aktivera honom med godis då, göm lite levergodis eller något annat smarrigt i en tom toarulle som du försluter i ändarna, om du inte gjort det förut och han inte förstår vad du menar låt ändarna vara öppna , efterhand som han förstår så gör du det svårare och svårare. Göm godiset och låt honom leta upp det, både inne o ute.
Om han inte varit hos dig så länge eller om han är väldigt vek så är det kanske inte läge för draglekar eller dylikt.Han kan ha blivit straffad för vissa beteenden som du inte känner till. Alla hundar är inte heller så mycket för att leka.
Jag hade nog försökt att luska ut någon liten uppgift som han är villig att göra och sedan gett massor av beröm för att sedan öka på om det fungerar.

Vad gäller flugsmällaren pröva att visa honom den och glatt tala om att nu ska vi ha ihjäl flugan och när du gör det lika glatt säga yes, där fick jag den. Inte tycka synd o honom för att han är rädd eller berömma eller trösta. Försök vara självklar och att få honom nyfiken och på det klara med att det inte gäller honom. Låt flugsmällan ligga framme så att han kan undersöka den när han är själv.
Dammsugaren , vet inte, en av mina hatade den hela sitt liv, det spelade ingen roll vad jag gjorde,den skulle skällas ut och attackeras, så till slut fick han vara i ett annat rum när jag dammsög.
Allt kan man inte ändra utan får lära sig att leva med.

Lusa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-06 kl 10:28 »
som redan skrivits. stärk hundens självförtroende! gör saker som hunden är brapå och som den tycker är roligt.

Gör ingen grejj av att det smäller, trösta inte, lugna inte (om det inte är superstort behov av detta), dra för gardiner, sätt på tv:n osv.

Det finns något som heter D.A.P ( Dog Appeasing Pheromone ) kan köpa hos veterinären eller på nätet.
Det är feromoner som lugnar hunden. Det är ju värt att testas. Är en lite dosa som man sätter i kontakt-uttaget och som släpper små doser.
Feromonet finns hos alla djur, tiken utsöndrar feromoner för att valparna skall känna sig trygga.
Det funkar ångestdämpande på stressrelaterade problem.

Sen finns det cd och kasset att köpa med inspelade raketljud. med den kan du successivt vänja hunden att det inte är något farligt. spela väldigt kort stund och på låg volym till en början samtidigt som ni hittar på något som hunden tyvkler är superroligt och får en massa beröm.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #7 skrivet: 22 aug-06 kl 15:35 »
bomull i öronen kanske :-[ som travhästar får för att kunna fokusera
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Alfa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 nov-06 kl 19:47 »
Hej himmla trist med en rädd hund. Kollade på ett nytt hundprogram igår. Mannen som kunde tala med hundar hette det. Det handlade om en hund som var rädd för hala golv. Hunden hade varit med om en olycka förknippat med hala golv, och hundens matte hade vid olyckan ömkat hunden och genom det förstärkt det otäcka hunden varit med om. Jag vill ge dig rådet att vara en stark och orädd ledare själv, blir din hund rädd, visa att du inte tycker det är något farligt. Lek med hunden eller distrahera den. Lycka till!!!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #9 skrivet: 20 dec-06 kl 21:30 »
 :)
Hej!
Vad är det för raser i hunden?
Det finns de som är mer "nerviga" än andra. Som Collien. (sönderavlad ras) Som någon redan skrivit så är det lätt hänt att man förstärker rädslan genom sitt ömkande tonfall. Istället så ska man glatt tala om "att kom igen kompis det där var inte farligt" osv.
 Mannen som talar med hundar är verkligen ett program jag fastnat för. Han säger så vetiga saker. Kl. 20:00 tv4+ på måndagar.

Självförtroendet är givetvis en viktig del. Och givetvis så ska hunden vinna då och då. MEN du ska vinna sista gången. Eftersom det är du som är hundens ledadre.
Jag vet att det finns en cd skiva med sådanna ljud som skott och åska. Desvärre vet jag inte var man kan få tag på den. Skk kanske?

Då kan man ju öva lite försiktigt hemma och under kontrolerade former.
Lycka till ;D

platthuvud

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 dec-06 kl 15:53 »
Har själv en hund som är mycket skott och fyrverkeri- rädd.
En omplaceringshund, förra ägarna ömkade honom troligtvis väldigt mycket. Det förstärker ju beteendet direkt, särskilt om det upprepas. Ibland springer han bara ner i källaren och väntar där tills det slutar, och ibland är han så rädd att han slänger sig på en och nästan skriker av skräck, allt för att man ska bry sig om honom

Nu är det ju nyårsafton imorgon, och så här gör jag med honom dessa kvällar:

*fullständigt ignorerar honom när han blir rädd
*puttar lugnt ner honom om han "klistrar sig" mot en
*det är också smart att låtsas som om det inte finns några fyrverkerier, som om man inte hör dem- då blir han ofta lugnare
*har TVn på högt
*låter han vara ensam om han springer iväg nånstans och gömmer sig

Han är nu 12 år och det är otroligt mycket bättre mot när jag fick honom! Genom att helt enkelt använda den enkla metoden att inte visa att man bryr sig om vare sig hunden eller fyrverkerierna. Det funkade iallafall på min gamla jycke!
Kan ju tillägga att jag har en yngre hund också, han klarar av denna kväll galant. När det small och han tittade på mig för att få bekräftelse om det här var farligt eller ej, så låtsas jag vara jätteglad över fyrverkerierna. Lite skådespel kan göra underverk i hundvärlden ;)

Det jobbiga är ju att man själv har fullt upp med att fira in det nya året och det krockar ju med hundträningen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser