Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla Lönnar, kan de bli ett problem?  (läst 18250 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Gamla Lönnar, kan de bli ett problem?
« skrivet: 05 jun-11 kl 14:48 »
Hej, hoppas nu att den här frågan hamnar under rätt rubrik  :-[

Vi har på våran gård 7 stora lönnar, jag mätte omkrets på trädet närmast huset, och om jag mätt på rätt sätt är det drygt 2 meter i omkrets.
Hur avgör man ålder på en lönn? (Hur mäter jag på rätt sätt?) Gården byggdes ca 1850, troligtvis tidigare, och jag antar att träden planterades samtidigt. Under den här vintern har det blåst ner en del större, torra grenar, men jag ser inga skador på stammarna. Träden är planterade i rader med ca 4 m emellan, kronorna växer i varandra.
Behöver jag oroa mig för att de blåser sönder eller rent av välter? Kan man beskära dem utan att ta död på dem?

Gården ligger mitt på ett stort, öppet gärde och planterades förmodligen för att ge skugga och dämpa vind, ja det är i varje fall vad jag tror.
Vi vill ju gärna ha träden kvar, men inte om de riskerar att rasa över hus eller andra byggnader!

Hoppas på råd och gärna tips om läsvärd info om hur jag tar bäst hand om mina gamla träd!

Vänligen Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Gamla Lönnar, kan de bli ett problem?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 15:34 »
Hej!

Vi har ocksa ganmla lönnar framför huset och lönnalleer i hela byn..

Fast alla var skadade när vi kom till huset (lika gammalt som ditt)  har vi bara tagit bort döda grenar och sett att lönnarna slar ut väl nu. Här rader svartfläckssjukan och jag har börjat att ta bort allt löv under hösten och eldar upp det... träden mar bättre, växer igen och visar symptom senare än alla andra i byn.

Ha bara kvar de och oroa inte dig om de verkar friska. Bra skugga, vindskydd och bibete ger dessa träd - var rädd om dom!

/Januschka
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 09:02 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-11 kl 07:10 »
Hej!
Det går utmärkt att beskära lönnar, det man ska tänka på är att de börjar blöda/sava redan i Januari.
Så "rätt tid" är på sensommaren-hösten.

Jag jobbade i många år med trädbeskärning, då stod jag i en skylift och använde både motorsåg och stångsåg.

Sen finns det ju de som klättrar i träden också, se länken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arborist

Det som är viktigt med all beskärning är att snittet blir rätt och att man inte lämnar tappar.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 08:07 »
Jo, det är många som säger att man lugnt kan beskära lönnar.. Men här gjorde vi det och det var flera som dog mer eller mindre, det kommer bara några små spröt ännu efter 10 år.

Behåll du dina lönnar som dom är, och var glad åt dom.

beekeepern

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 09:40 »
Jo, det är många som säger att man lugnt kan beskära lönnar.. Men här gjorde vi det och det var flera som dog mer eller mindre, det kommer bara några små spröt ännu efter 10 år.

Behåll du dina lönnar som dom är, och var glad åt dom.
Hej!
Vid vilken årstid beskar ni och hur mycket?

Det är skillnad på beskärning och "bortkapning av grenar"

Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 09:48 »
Hej, hoppas nu att den här frågan hamnar under rätt rubrik  :-[

Vi har på våran gård 7 stora lönnar, jag mätte omkrets på trädet närmast huset, och om jag mätt på rätt sätt är det drygt 2 meter i omkrets.
Diametern är då alltså 64cm?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 10:30 »
Diametern är då alltså 64cm?

Ja, diametern blir ju ca 64 men om jag sen mätt på rätt ställe på trädet är ju en annan sak ;)

Finns det ngn som har en aning om hur man avgör ålder på dessa typer av träd?
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

beekeepern

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-11 kl 11:49 »
Ja, diametern blir ju ca 64 men om jag sen mätt på rätt ställe på trädet är ju en annan sak ;)

Hej!
Det finns borr som man borrar in i trädet och sedan drar man ur borrkärnan, då går det att räkna årsringarna.
Kolla med någon som håller på med skog.

Beekeepern.
Sökare...

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 12:17 »

Man mäter den så kallade brösthöjdsdiametern. 1,30 från marken ska det vara.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 12:53 »

64 cm på en lönn är ju iofs inte så jättemycket, så dom är ju inte uråldriga.. Men man kan ju försöka forska lite i när dom kan ha planterats, titta på gamla kort och så vidare. Mellan 80-100 skulle jag tippa. Jag hittade kort från 50-talet här på gården och då såg lönnarna ungefär likadana ut som nu.. Men dom växer ju fort i början.
 Annars kan man ju som sagt borra ur en kärna..

Hej!
Vid vilken årstid beskar ni och hur mycket?

Det är skillnad på beskärning och "bortkapning av grenar"

Jag minns inte exakt, när det var.    Vi hamlade alltså, för dom har varit hamlade förut. Och en del klarade sig fint, medan andra ser halvdöda ut. Jättetrist.

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-11 kl 17:53 »
Hej!
Det finns borr som man borrar in i trädet och sedan drar man ur borrkärnan, då går det att räkna årsringarna.
Kolla med någon som håller på med skog.

Beekeepern.

Tack Beekeepern ;) Det låter som om jag får försöka få tag på ngn som kan det där med att borra i träd!
Man mäter den så kallade brösthöjdsdiametern. 1,30 från marken ska det vara.

Tack Lopt, då tror jag att jag gjorde rätt!

Hoppas för övrigt ni alla haft en skön och produktiv dag i solen!

Mvh Lillemor

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-11 kl 18:18 »
Lönnar är generellt sett väldigt stormfasta träd, och särskilt om de växt öppet och vindutsatt hela livet. Börjar de bli gamla och sjuka kan rötterna ruttna och risken för nedblåsning ökar, men då brukar det synas tydligt på att mycket av kronan har dött. Det dummaste man kan göra är att gå lös med motorsåg och börja kapa bort grova grenar, för då går röta lätt in i såren och sprider sig i stammen. Dessa träd blir förståss inte lika stabila.

Vissa träd står stabilare än andra. Lönn, alm och framför allt ek litar jag på, de står kvar. Men vissa har ju tjugofem meter höga granar stående intill huset, och hur dessa kan sova gott under stormnätter förstår jag inte  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser