Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ank problem  (läst 2691 gånger)

Johnny

• Värmland
Ank problem
« skrivet: 15 aug-06 kl 12:54 »
Är nybörjare på Ankor och behöver råd.

Har tre ankor idag och de vägrar att sova inne på natten.
Under dagen kan de gå in korta stunder och äta samt gå runt i ankhuset men när det börjar skymma så går de ut och lägger sig.
Har bara mat inne så de får ingen extra mat utom det de hittar själv.

När man börjar fösa in dem så vägrar de att gå i närheten av ankhuset utan till och med flyger över staketet på 1,5 meter men när man öppnar grinden till inhängnaden så går de in igen.

Vi har både lo och räv runt gården så risken är att de inte blir långlivade.

Är det någon som har tips?

/Johnny

Tedarix

• Uppland
Re:Ank problem
« Svar #1 skrivet: 15 aug-06 kl 15:50 »
Hej!
Ett tips är att du kan försöka med att sluta ge ankorna foder under dagen. Ge dom foder när du ska stänga in dom istället och gör en "grej" av det. T ex ha fodret i en hink och skaka på den så att det låter när du närmar dej ankorna och går in med fodret i huset. Om dom lär sej att det vankas nåt gott när det är dags för stängning så är det lättare att få in dom istället för att försöka med "våld". :)
Lycka till!
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Johnny

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-06 kl 11:36 »
Tack för tipset.

Har fungerat i två dagar nu.

Nu till ett nytt problem när jag öppnar på morgonen så tar sig en anka en flygtur på cirka 30 meter 3 meter högt.
Hon landar och tar ny satts och flyger hem till de andra.

Har aldrig hört att ankor tar sig flygturer?
Ving klipper man dem?

/Johnny

Tedarix

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-06 kl 11:43 »
Vad är det för ras du har?

Johnny

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-06 kl 11:50 »
Myskankor.

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-06 kl 12:06 »
Då förstår jag.. :)
Myskankshonorna flyger ju gärna eftersom dom inte har blivit så mycket tyngre än vilda myskänder genom domesticeringen. Dom brukar sällan dra iväg så långt hemifrån och hanarna brukar ju sällan kunna flyga eftersom dom blir så tunga.
Men vill du inte att dom ska fara omkring så mycket så fungerar det ju att vingklippa dom. Klipp av ena vingens handpennor så långt in som möjligt men spara dom två-tre yttersta så ser vingarna inte så konstiga ut.
Ingreppet minskar ju förstås deras rörelsefrihet och deras naturliga vilja att boa en bit upp från marken hindras.  

Suzy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-06 kl 14:56 »
Myskankor.

Jag har myskankor och de kan flyga  mkt långt. Jag har gjort så att jag vingklippt honorna varannan till var tredje fjäder. Då kan de fortfarande flyga lite, men inga långa turer. Det ser också ut som att de har vanliga vingar, så det blir inte fult.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser