Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Service Zetor 8011  (läst 9968 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Service Zetor 8011
« skrivet: 03 jun-11 kl 14:32 »
Jag jobbar som arbetsledare i föreningspoolen på Tjörns kommun. Vi hjälper de ideella föreningarna med sånt som "aldrig blir gjort". De som gör jobbet är utförsäkrade eller socialhjälptagare.

Nu till min fråga.
Ridklubben härstädes har en Zetor 8011, som man kör med, och kör, och kör.
Ingen har brytt sig om att kolla upp olja, vatten osv.
Är det någon därute som har en lista på vad som ska kollas och göras vid en grundlig service?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Service Zetor 8011
« Svar #1 skrivet: 03 jun-11 kl 21:10 »
Skulle det göras grundlig service så är det byte av motorolja och filter till denna, byte av bränslefilter, byte av kylarvätska.  sedan kollar man nivåerna i växelåda och andra oljebehållare( samt okulär besiktigar oljan) Byta om det ser illa ut.
Lyft på hjulen och kontrollera att hjullagerna mår bra. samt kolla däcktrycket.   Kontroll av batteri och åtgärda ev behov.
Plocka fram fettsprutan och smörj alla smörjbara leder.

Tror nog att jag fått med det mesta där.   ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 21:42 »
Kolla hur fläktrem och andra kilremmar ser ut, att de är lagom spända, inte spruckna eller trasiga på något sätt, inte så slitna att de går nere på botten av remskivornas kilspår.  Spola av kylaren bakifrån och framåt med vattenslang om den är mycket igensatt av boss och annat. Håll utkik efter läckage av oljor, kylvätska mm, dra åt slangklammer etc om det behövs. Kolla att inte vattenpump, generator m fl remdrivna prylar glappar eller har missljud i lagren (lyssna med en träpinne eller skruvmejsel mot örat).
När det rör sig om en gammal traktor där det alltid är risk att det börjar läcka kylvätska så bör man använda giftfri propylenglykol i kylsystemet, man kan slippa förgiftningar och tråkigheter på det sättet. Glykol smakar ju sött så barn och djur slickar gärna i sig den.
Rengör ev oljefilter för hydraulik. Kolla att det är rent och snyggt kring batteriet, kabelanslutningar till batterikabelskorna i ordning osv.
Eventuellt kan det vara lämpligt att kontrollera och justera ventilspel på motorn, men gör inte detta utan att ha med åtminstone någon som är erfaren av sådana jobb. Se till att en ny ventilkåpepackning finns till hands, annars går den gamla ofelbart sönder.
Kolla om motorn har någon slags centrifugaloljerenare utöver oljefiltret, i så fall bör den också göras ren i samband med oljebytet.
Om det verkar vara mycket länge sedan senaste oljebytet och den nya oljan blir kolsvart på en gång, så kan det vara lämpligt att göra ett oljebyte till efter 10-20 timmars körning.

klarre

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-11 kl 13:32 »
På maskinisten.net så finns instruktionsboken där står det vad man ska göra vid olika service intervall. Instruktions boken är till Ursus 385 vilket är samma traktor, jag har själv servat min Ursus 385:a i våras, lycka till.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 05 jun-11 kl 09:09 »
Tack alla snälla för hjälp!

Fordson

« Svar #5 skrivet: 05 jun-11 kl 09:49 »
Styrservot på min min Zetor 8011 -73 fungerar bara bra vid högt gaspådrag, och även då så är det ryckigt. Man får ta i ganska mycket ändå för att få runt hjulen. Det finns korrekt mängd olja i servotanken så det kan det inte vara. Nån som har någon ide´?

klarre

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-11 kl 10:02 »
Fordson vad är det för status på servo filtrera?

I bruksanvisningen så står det att man kan lufta systemet.

Trist att servon är dålig på din traktor, på min är servon perfekt och när den är det så är det en väldigt bra servo konstruktion.
« Senast ändrad: 05 jun-11 kl 10:07 av klarre »

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-11 kl 10:05 »
Har du laddat ner bruksanvisningen, jag bifogar alla fall en sida angående servon.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 jun-11 kl 11:00 »
Styrservot på min min Zetor 8011 -73 fungerar bara bra vid högt gaspådrag, och även då så är det ryckigt. Man får ta i ganska mycket ändå för att få runt hjulen. Det finns korrekt mängd olja i servotanken så det kan det inte vara. Nån som har någon ide´?

Förutom Klarres förslag om att kolla filter och lufta systemet, så kolla att det inte är något problem med drivning av servopumpen (slirande rem, remskiva som sitter löst på axeln etc).
Ta också en titt på hur servooljan ser ut. Den ska vara klarröd till färgen och lukta som ren mineralolja. Om den är brun och/eller grumlig eller luktar konstigt (bränt eller "metalliskt") så är det hög tid att byta.
Några tillägg till anvisningarna för oljebyte:  Tvätta ur behållaren om det är mycket bottensats i den. Vrid gärna styrningen fram och tillbaks under urtappningen så att man även får ut all gammal olja ur servocylindrarna.  Det kan vara lämpligt att lossa returledningen från behållaren innan påfyllning av ny olja. Efter påfyllning (så långt det går utan att det börjar rinna ur behållarens returanslutning om den sitter lågt), starta motorn, vrid styrningen fram och tillbaks och stäng av igen när det kommer ren och fräsch olja ur returen. Anslut den till behållaren igen, fyll färdigt och lufta. Om oljan var mycket smutsig kan det vara lämpligt att byta (och rengöra filter) igen efter några tiotal timmars körning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser