Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)  (läst 12475 gånger)

fjällnära

  • Inlägg: 13
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #40 skrivet: 15 jun-11 kl 18:52 »
Ja men va kul att läsa en sån här tråd  ::)
Verkar som tretandet mellan fjällrasföreningen och allmogekon föreningen fortfarande 2011 pågår !!!
Varför drog ni er ur ??
Å varför ska medlemmar i  allmogekon med fjällnära kor undantas ?? har de en egen djurskyddslag att följa ??
Jag ställer frågan till er som var med i Evertsberg när fjällnära kommiten hade möte?? har kontakt med en av dom ? , OCH DE BÖRJAR TRÖTTNA  PÅ ALLMOGEKONS  vissa  medlemmars eviga trätande och skall in och förstöra allting .
Men att fortfarande klaga över seriösa fjällnära medlemmar i fjällras föreningen ,de kan vissa medlemmar i allmogekon ha tid och ork till
Den fjällnära kon skall mjölkas och skötas på ett sånt vis att den ej lider eller utsätts för djurplågeri eller inavel de säger sig själv trots förstå sig gåpåare som vill förstöra
Men att framhäva inavel i 2 generationer de anser jag är skrämmande av okunskap och att dra ner den så värdefulla rasen fjällnära i skiten , Tror ni Karin å gänget på Lillhärjåbygget skulle uppskatta dessa resonemang , för jag anser att de sköter den fjällnära kon på ett föredömligt sätt ,och som de gjort i generationer !!,jag är själv en av dom som var med på mötet i Evertsberg mötet och blev rädd hur vissa vill förstöra !!! men jag själv upplever inte de nya reglerna som något hinder !! ,men de är väl mer hinder för de som inte vill ha koll på sina djur o hur deras skötsel bedrivs !!, är själv medlem i fjällras föreningen och tycker den utgör ett STORT komplement i min gårdsdrift och all deras kunnande

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #41 skrivet: 15 jun-11 kl 21:14 »
MEN hoppsan hur många djurägare som har Fjällnära djur VET att inte alla "dagens" Fjällnäradjur kommer att godkännas av FÄB och inte kommer att få bli genbanksdjur!
-Det har det inte skrivits många rader om  ;D

...det kan bero på att ingen VET någonting om vilka regler som kommer att gälla och vilka djur som "godkänns" förrän avelsplanen är behandlad och godkänd av Jordbruksverket ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV:Fjällnära
« Svar #42 skrivet: 15 jun-11 kl 21:40 »
...det kan bero på att ingen VET någonting om vilka regler som kommer att gälla och vilka djur som "godkänns" förrän avelsplanen är behandlad och godkänd av Jordbruksverket ;)

Redan nu skrivs ju på för.för äldre sv.boskaps hemsida att
Följande fjällnära semintjurar uppfyller genbankens härstamningskrav.

Det är ju så att inga tjurar med Funäsdals linjer eller minsta % inslag av annan ras, uppfyller FABs härstamningskrav.Inte troligt att föreningens inställning angående de kriterierna, ändrats i ansökan.  ;)
« Senast ändrad: 20 jul-11 kl 09:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #43 skrivet: 15 jun-11 kl 23:24 »
Till "fjällnära" vill jag bara säga att jag inte vet vad ni sa om Föreningen Ädre Boskap på mötet i Evertsberg och jag tror inte jag vill veta det heller. En sak vet jag emellertid och det är att det inte heller är sant att judarna äter små barn.

Det som däremot är sant är att inte alla djur som i dag kallas för fjällnära kommer att uppfylla de härstamningskrav som ställs i vår avelsplan för att kunna ingå i genbanken. Det är en av flera anledningar till att vi har bildat en genbank. Oberoende om vi får avelsplanen godkänd av Jordbruksverket eller inte kommer vi att jobba efter den.

Men om vi leker med tanken att Jordbruksverket nu äntligen efter 18 månaders förhalning godkänner avelsplanen så innebär det att det finns två alternativ att välja på. För att få stöd för utrotningshotad husdjursras måste man följa en för rasen godkänd avelsplan. Det innebär tyvärr inte att vi slipper registrera våra fjällnära i Svensk Mjölk. Då måste också vår ansökan om Plan och riktlinjer som registerförande förening bli godkänd. I praktiken skulle det innebära att de fjällnära i genbanken måste ha en egen CDB-kod tex 45 när man söker stöd, vilket i och för sig inte är något större problem.

Men det som många tydligen inte har fattat är att de fjällnära djur som inte uppfyller genbankskraven fortfarande kan registreras som fjällras/fjällnära med kod 41 precis som i dag och man kan följa Fjällrasavels avelsplan precis som i dag om man hellre vill det.

 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #44 skrivet: 16 jun-11 kl 00:37 »
Det som däremot är sant är att inte alla djur som i dag kallas för fjällnära kommer att uppfylla de härstamningskrav som ställs i vår avelsplan för att kunna ingå i genbanken.
Det är en av flera anledningar till att vi har bildat en genbank. Oberoende om vi får avelsplanen godkänd av Jordbruksverket eller inte kommer vi att jobba efter den.
Men om vi leker med tanken att Jordbruksverket nu äntligen efter 18 månaders förhalning godkänner avelsplanen så innebär det att det finns två alternativ att välja på.
För att få stöd för utrotningshotad husdjursras måste man följa en för rasen godkänd avelsplan. Det innebär tyvärr inte att vi slipper registrera våra fjällnära i Svensk Mjölk.
Då måste också vår ansökan om Plan och riktlinjer som registerförande förening bli godkänd. I praktiken skulle det innebära att de fjällnära i genbanken måste ha en egen CDB-kod tex 45 när man söker stöd, vilket i och för sig inte är något större problem.

Men det som många tydligen inte har fattat är att de fjällnära djur som inte uppfyller genbankskraven fortfarande kan registreras som fjällras/fjällnära med kod 41 precis som i dag och man kan följa Fjällrasavels avelsplan precis som i dag om man hellre vill det.

Visst är det så, men hur roligt är det att ha Fjällnära som inte platsar i genbanksarbetet?
Inte alls skulle jag vilja säga, många vill ju kunna känna att dom bidrar till bevarandet av Fjällnära djuren..

Dessutom blir det förvirrat med Fjällnära som är i genbank och Fjällnära som aldrig kan komma in i genbank. Tror jag...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #45 skrivet: 16 jun-11 kl 20:55 »
Nejdå det blir inte förvirrat :) De som platsar i genbanken heter fortfarande fjällnära men de som inte godkänns blir då bara fjällko. Nu menar inte jag med "bara" att det skulle vara sämre, utan fjällko är lika mycket värd att bevara men produktionsrasen fjällko ska hållas väl åtskild från allmogerasen Fjällnära. Detta kommer att bli mycket enklare att förstå och inte så förvirrat som idag.

Självklart ska de Fjällnära bevaras helt rena efter ursprungsdjuren och inte ska det tillåtas en viss % av andra raser. Jag är förvånad att inte alla tycker så ???
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #46 skrivet: 17 jun-11 kl 09:50 »
Nejdå det blir inte förvirrat :) De som platsar i genbanken heter fortfarande fjällnära men de som inte godkänns blir då bara fjällko.

Jo, NU blev det förvirrat! :) De djur som inte "platsar" i en kommande genbank är visst fjällnära! För dem kommer det att fungera exakt likadant som det gör idag.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #47 skrivet: 17 jun-11 kl 11:39 »
Visst är det så, men hur roligt är det att ha Fjällnära som inte platsar i genbanksarbetet?
Inte alls skulle jag vilja säga, många vill ju kunna känna att dom bidrar till bevarandet av Fjällnära djuren..

Dessutom blir det förvirrat med Fjällnära som är i genbank och Fjällnära som aldrig kan komma in i genbank. Tror jag...

Tack för att du kommer med sakliga inlägg Grimla. Det uppskattar jag verkligen.

Vi bildar inte genbanken för att någon i första hand ska ha roligt eller för att så många som möjligt skall kunna vara med. Den ska ses som en viktig del i ett hållbart genetiskt bevarandearbete. Den tillkommer heller inte för att ställa till med förtret för dagens fjällnäraägare inom Fjällrasavel. De kan jobba med fjällnära på samma sätt som de gör i dag och det ser jag enbart som positivt för rasen som helhet. Jag tror på ett framtida gott samarbete med den fjällnära kommittén inom Fjällrasavel. Det förutsätter ömsesidig förståelse och det tror jag är möjligt att uppnå. De som skadar detta är enstaka personer som i sin iver och oförstånd bara kastar skit omkring sig.

Varför inte se det positiva i ett bredare bevarande? Låt oss tänka oss några år framåt i tiden. Om vi lastar på hela populationen och tutar och kör åt ett visst håll som visar sig vara en mindre lyckad väg har vi säkert tappat en del av den värdefulla genetiska lasten längs vägen och det kan bli väldigt svårt eller omöjligt att hitta den igen. Då kanske vi vore tacksamma om vi lämnat en del hemma som vi kan komma tillbaks till.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Betäcka Fjäll/Fjällnära (nya tjurregler 2011)
« Svar #48 skrivet: 17 jun-11 kl 12:05 »
Jo, NU blev det förvirrat! :) De djur som inte "platsar" i en kommande genbank är visst fjällnära! För dem kommer det att fungera exakt likadant som det gör idag.

Nja de är inte helt rena Fjällnära. Min förhoppning är att som Ronny skrivit tidigare att de Fjällnära får en egen raskod, då blir det ju så att de inte godkända stannar kvar i gruppen Fjäll. det var det jag menade med mitt inlägg. Om sedan Föreningen Svensk Fjällrasavel fortfarande envisas med att dela upp fjällkorna i fjäll och "nästan renrasiga" fjällnära är det mycket olyckligt och då är det fortfarande förvirring som råder.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser