Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  akut tömmning vart annan vecka...  (läst 4686 gånger)

HerrOber

• Östergötland
akut tömmning vart annan vecka...
« skrivet: 30 maj-11 kl 12:53 »
hej

kan börja med att säga att jag har googlat i 2h nu utan nån vidare svar på min fråga, ni här ser ut att vara rätt så sak kunniga så jag provar min lycka (olycka i det här fallet)

ju det är så att vi fick har en gammal 3 kammarbrunn 2kubik och här om veckan (kanske 2 veckor sen) fick vi akut tömma brunnen, skiten rann tillbax in i huset... mindre kul!
nu ca 2 veckor senare öppnade jag brunnen igen och den är SMOCKAD med skit upp till top! frågan är bara hur länge innan d rinner tillbax i huset igen :(
med andra ord så fungerar inte filtreringen som den ska. brunnen i sig verkar dock vara intakt inga sprickor eller så.. när tömmnings bilen va här o gubben hade tömt brunnen så snackade vi ett tag om den och hans slutsats var att gräva om brunnen.
han spolade rent i rören samt ett tappert försök till att spola rent i filtrerings röret men när han spolade där så kunde han inte spola djupare än kanske 50cm på sin höjd, dvs spolar slangen kom inte in längre än 50cm in i röret! hur djupt går de där rören egentligen ? finns det någon standard? ut kom det en #!"¤!)#¤ massa grus o han slutade spola o sa byt brunn... nu så till min fråga, jag har inte tummen mitt i handen och anser mig vara rätt händig så är detta "grus" problem nått jag kan lösa själv ? t ex gräva ner till röret som går till filtreringen och rensa det eller ska jag gräva om hela filtreringen ? eller vad ska jag tänka på ? jobba kan jag men sak kunnig är jag inte.

ps. läste på forumet här om någon lucka som ska finnas en bit under marken som går till filtreringen, finns detta på min brunn tro ?
vår brunn: betong rör med 3 kammare, ett rör från huset till stora kammaren, 1 rör från en av små kammare till filtreringen.

Olof_79

• Gäst
SV: akut tömmning vart annan vecka...
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 13:16 »
Är brunnen gammal behöver det nädvändigtvis inte finnas någon filtreringsbädd alls..
Men hur som helst är det ju bevisligen stopp efter brunnen så att gräva upp den är nog ett måste.

En infiltrationsbädd med dagens standard bör ha ett inspektionsrör i nedre änden av bädden.. Så ut i den riktning som röret går i bör du kunna se ett rör sticka upp ur backen i så fall, kanske en 30 meter bort från brunnen.

Hittar du röret kan det ju vara värt att prova att spola den vägen, d.v.s. med en sådan där högtrycksslang, alternativt gå in med en sådan slang från brunnen. Men jag skulle tippa på att man ändå bör byta bädden, livslängden på en sådan är väl runt 20 år..

HerrOber

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 23:53 »
hej tack för svaret!

det finns en bädd och röret du pratar om ligger ca 20m ifrån brunnen , har vart o kikat i röret och vad som finns där och varför det finns där förstår jag inte, ytan (i botten på röret) består av vad som verkar vara lera ca 20cm djupt sen tar det stopp! verkar som att det finns en sten platta under, kan det vara möjligt att det finns nån sorts lucka där ? min enda kunkap i hur bädden är uppbyggd är att den består i stor sett av sten/grus.
jag har börjat gräva fram röret som går från brunn mot filtreringen, kanske har den gått av någonstans på vägen o fyllts igen av grus o sand?
har vart i kontakt med miljö kontoret här i stan med o tjurig dam i andra ändan av luren sa i princip träv nej till en ny brunn utan det skulle minsan kopplas till komunalt ... kul... undra vem som ska betala detta.

att återgå till det där med spolning i andra ändan, verkar inte som att det skulle vara möjligt allts, igen satt till tusan, lägga om hela röret ?
brunnen har fungerat klockrent fram tills i år och det är det som så konstigt, ena "dagen" funkar det bra för o sedan inte funka alls :(

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 21:02 »
brunnen har fungerat klockrent fram tills i år och det är det som så konstigt, ena "dagen" funkar det bra för o sedan inte funka alls :(

Inte alls märkligt...    Felen brukar uppstå och sedan märks det :(
Tror att du kan har råkat ut för en sättning och då kan det gå ganska fort.  Så om du kan köra lite grävmaskin så hur en sådan och gräv fram röret och byta det.
Och be en bön att infiltreringen inte är full
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 23:20 »
http://husagare.avloppsguiden.se/

Ger svar på det mesta om hur det är konstruerat. Troligen en infiltration du har, möjligen en markbädd.

Gissar att brunen är ok, men att infiltrationen är igensatt och behöver förnyas. En annan orsak kan vara att grundvattnet höjts, men det är inte troligt om inga större ingrepp skett i närheten. Har dock nyligen sett det problemet på en av jobbets anläggningar.

Brunne är nog inte fylld med skit men väl med vatten (om än skitigt) ovnapå detta ett lager flytslam och i botten ett sjunkslam.
Kraven har skärpts, så det är nog bäst att kolla upp vad som gäller idag innan några större investeringar görs i anläggningen. 

HerrOber

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 23:53 »
det kommer inte att bli någon större investering i brunnen alls, blir det en investering så blir det komunalt tyvärr, får inte gräva ny brunn :(

vi har dock börjat grva fram röret och efter ett besök från slam-bilen så kom vi fram till att det mest troliga som kan ha hänt är att röret har blivit mos med tanke på va som har hänt sen förra sommaren på våran tomt.
jag hoppas att notan slutar på avsevärt mycket lägre än 100+tkr efter rör bytet.

tack för alla svara ! ibland har man tur när man googlar, då hamnar på ett ställe som det här där folk åtminstone verkar veta vad de säger :)

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 20:33 »
Det verkar som att "proffsen " har lagt brunnen för högt så att din så kallade "infiltration" faller tillbaks kolla fallet först och agera efter det! MVH DeadMan 8) 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

HerrOber

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 23:08 »
brunnen ligger ungefär 1m lägre än huset  sen ligger rören ännu lägre än utloppshålet på brunnen , hela min tomt sluttar ganska rejält måste jag säga (lustigt att de aldrig planade ut det..) men inget spelar nån mer roll längre i o m att kommunen sa rakt upp o ner NEJ till en ny brunn eller något förnyelse av skadade delar alls :/ , blev kommunalt avlopp o dyrt som &#!"& är det...
rören som gick från brunn ut i marken var betong rör, 30 år under marken samt allt vatten tär rätt bra på rören . hoppas bara min kommunt ger nån sorts stöd i form av bidrag för sånt här skit, ca 100k e rätt mycket :(

men tack för tipset ändå mr dead :) !

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
annorlunda58, johber, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser