hej
kan börja med att säga att jag har googlat i 2h nu utan nån vidare svar på min fråga, ni här ser ut att vara rätt så sak kunniga så jag provar min lycka (olycka i det här fallet)
ju det är så att vi fick har en gammal 3 kammarbrunn 2kubik och här om veckan (kanske 2 veckor sen) fick vi akut tömma brunnen, skiten rann tillbax in i huset... mindre kul!
nu ca 2 veckor senare öppnade jag brunnen igen och den är SMOCKAD med skit upp till top! frågan är bara hur länge innan d rinner tillbax i huset igen
med andra ord så fungerar inte filtreringen som den ska. brunnen i sig verkar dock vara intakt inga sprickor eller så.. när tömmnings bilen va här o gubben hade tömt brunnen så snackade vi ett tag om den och hans slutsats var att gräva om brunnen.
han spolade rent i rören samt ett tappert försök till att spola rent i filtrerings röret men när han spolade där så kunde han inte spola djupare än kanske 50cm på sin höjd, dvs spolar slangen kom inte in längre än 50cm in i röret! hur djupt går de där rören egentligen ? finns det någon standard? ut kom det en #!"¤!)#¤ massa grus o han slutade spola o sa byt brunn... nu så till min fråga, jag har inte tummen mitt i handen och anser mig vara rätt händig så är detta "grus" problem nått jag kan lösa själv ? t ex gräva ner till röret som går till filtreringen och rensa det eller ska jag gräva om hela filtreringen ? eller vad ska jag tänka på ? jobba kan jag men sak kunnig är jag inte.
ps. läste på forumet här om någon lucka som ska finnas en bit under marken som går till filtreringen, finns detta på min brunn tro ?
vår brunn: betong rör med 3 kammare, ett rör från huset till stora kammaren, 1 rör från en av små kammare till filtreringen.