Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderar på att skaffa får  (läst 1900 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
funderar på att skaffa får
« skrivet: 29 maj-11 kl 23:32 »
Hej, jag funderar på att köpa gård på Gotland och starta med gotlandsfår. både för ull, skinn och kött. 5 hektar har jag, hur många får rekommenderas det till det?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: funderar på att skaffa får
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 05:30 »
Jag gör så att jag börjar med 2+2 första 2 hämtar jag till midsommar och dom andra 2 i november och sen känner jag mig för hur mycket jobb det är och vad just mina marker behöver som landskapsröjare.

Jag har läst allt jag kan om får sen i höstags, och det är mycket jag lärt mig här som jag kommer att ha nytta av och dessa 8-9 månader med på läsning vill jag absolut inte vara utan när nu mina 2 första får kommer.

Tre tackor känns också som max för att få lite rutin på lammning, jag vet av erfarenhet att det kan bli väldigt fel om man börjar för stort även om man har markerna för det.

Jag kommer ha Klövsjöfår och räknar med 5-6 lamm första året, det räcker gott för mig och jag hoppas jag får sålt för så många vill jag inte ha i frysen, man måste ju få äta fisk ibland också  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 08:18 »
Ja det är nog vettigt att inte skaffa maximalt på en gång ;) men vad är det som rekommenderas per hektar ungefär.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 09:02 »
Ska marken räcka till både bete och grovfoder?

Det är väldigt beroende av vad du har för sorts mark. Men ett skapligt bete, mellan tummen och pekfingret, ca 10 gotlandsfår/ha (inkl lamm om de är gamla nog). Går man på vad man får bidrag för räknar de med 6 får/djurenhet vilket är bidragsgrundande för 1 ha vall. Vi hade 12 djur på 2 ha naturbete (obrukad ängsmark varav 1/3 är röjd björk/aspskog) förra året och det var lagomt.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-11 kl 19:10 »
Tack, det låter bra! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser