Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärggetter och gräs  (läst 1432 gånger)

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
dvärggetter och gräs
« skrivet: 29 maj-11 kl 21:04 »
Jag vet att getter inte i första hand är gräsätare utan att det snarare är sly och kvistar de föredrar.
Själv har jag en ganska stor tomt som skulle behöva betas ner (det gäller ca 3-4000 kvm) men marken är ju för liten för får eller andra djur. Jag har funderat en del på dvärggetter - också för att de är så ljuvliga - men hur är nu detta med gräs och getter?
Hagen skulle annars passa getter ypperligt eftersom det är otroligt kuperat och mycket berg och stora stenar i dagen. Vad äter de på vintern? Måste det vara hö eller går det med ensilage? Man ger dem väl också pellets, gissar jag?
Skulle det vara grymt att bara ha två stycken?


Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: dvärggetter och gräs
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 09:41 »
Mina dvärggetter äter mer än gärna gräs....men de betar inte ner gräset så djupt som tex grannens får.På vintern ger jag dem i första hand mitt eget skulltorkade hö...tar det slut så köper jag skulltorkat i små balar.I övrigt får de tillskott av havre,pellets,torkade brännässlor och lite godis i form av äpple+morötter.Det går alldeles utmärkt att "bara" ha två...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 3 användare (2 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser