Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krusbär  (läst 8478 gånger)

Ting

• Gäst
krusbär
« skrivet: 27 maj-11 kl 20:50 »

Jag har 3 stora krusbärsbuskar på min nya gård och det är jag jätteglad för MEN vad kan man göra för gott :D
Skulle bli jättetacksam för spännande recept!!! saft,sylt el vad som :)

kurt

SV: krusbär
« Svar #1 skrivet: 28 maj-11 kl 20:36 »
Krusbär är pektinrika, passar mycket bra att blanda med t ex hallon eller körbär till sylt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 21:03 »
Marmelad med olika kryddningar. Kanel är gott!

Chutney - jag brukar göra på en höft så jag har inget recept, men de syrliga krusbären funkar väldigt bra ihop med starka kryddor.

Om jag inte hinner ta vara på alla krusbär så brukar jag koka in dem med lite socker. Blir pajfyllning till vintern. Krusbär ihop med äpplen blir gott i paj!

Sen är de goda att äta rätt upp och ned, om de får mogna riktigt ordentligt.

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-11 kl 21:20 »
Jag kokar marmelad på mina krusbär. Supergott med vanligt syltsocker, sen klämmer jag i lite lime för att få en lite syrligare smak! Mums!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Ting

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 10:51 »
Jag kokar marmelad på mina krusbär. Supergott med vanligt syltsocker, sen klämmer jag i lite lime för att få en lite syrligare smak! Mums!

Oh tack då ska jag göra marmelad:)

Ting

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 10:54 »
Krusbär är pektinrika, passar mycket bra att blanda med t ex hallon eller körbär till sylt.

ja då kan jag ju göra blandsylt :D

Ting

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 10:55 »
Marmelad med olika kryddningar. Kanel är gott!

Chutney - jag brukar göra på en höft så jag har inget recept, men de syrliga krusbären funkar väldigt bra ihop med starka kryddor.

Om jag inte hinner ta vara på alla krusbär så brukar jag koka in dem med lite socker. Blir pajfyllning till vintern. Krusbär ihop med äpplen blir gott i paj!

Sen är de goda att äta rätt upp och ned, om de får mogna riktigt ordentligt.

Det var en kanonide att koka ihop och göra pajfyllning till vintern!!! Tack

Brokullen

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-11 kl 17:28 »
kräm är gott på krusbär
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Ting

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 maj-11 kl 20:23 »
kräm är gott på krusbär

Jaaa mums, det åt man när man var liten:) undrar om det går att göra saft och hur det smakar?! någon som vet?

Kabo

« Svar #9 skrivet: 03 jun-11 kl 10:41 »
vi låter bären bli riktigt mogna och sen är det saft som gäller. Brukar ibland blanda med vinbär.

Ting

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jun-11 kl 12:57 »
vi låter bären bli riktigt mogna och sen är det saft som gäller. Brukar ibland blanda med vinbär.

snälla kan du lägga ut recept på krusbärsaft :D

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #11 skrivet: 05 jul-11 kl 09:05 »
Krusbär, hallon och röda vinbär är en perfekt mix som pajfyllning!  ;D

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #12 skrivet: 05 jul-11 kl 12:57 »
Jag kokar sylt på mina krusbär om de inte blir till kräm. Annars gör jag blandsaft
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Kabo

« Svar #13 skrivet: 24 jul-11 kl 23:23 »
snälla kan du lägga ut recept på krusbärsaft :D
Jag har tyvärr inget speciellt recept; brukar höfta; det enda jag kommer ihåg är 6 dl socker / liter avrunnen saft.
Så här ungefär: 2 dl vatten/liter bär.
Kokar  10-15  minuter, krossar bören lite med en slev.
Tömmer i saftsil och låter det stå tills det slutat droppa.
Kokar upp saften, rör ner sockret tills det smält, låter det få ett uppkok. Skummar av. Tillsätter 1/2 tsk atamon/l färdig saft om jag ska förvara den i källargången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser