Det är ju en sak att bestämma ett tändläge för en enda arbetspunkt hos motorn (ett enda bestämt varvtal och ett enda gaspådrag), men en helt annan sak om man har en fördelare med tändförställningsmekanismer som är som de är, och ska försöka hitta ett idealt grundtändläge för denna.
En egenhet som i synnerhet märks så länge man använder bensin som bränsle är ju att det ideala tändläget för ett visst varvtal blir senare ju större gaspådraget är, detta för att bränsleluftblandningen brinner snabbare ju större motorns fyllnadsgrad är. Det är därför många bilmotorer inte bara har centrifugaltändförställning utan även vakuumtändförställning. Tanken med detta är att centrifugaltändförställningskurvan provas ut för att ge "rätt" tändläge vid fullgas, och vid mindre gaspådrag när det finns undertryck vid gasspjället ställs tändningen lagom mycket tidigare. Det har varit mycket vanligt att ta till onödigt sen tändning för att klara kraven på kväveoxidutsläpp, speciellt om biltillverkaren inte har velat krångla till motorn med avgasåtercirkulation. Ibland har detta gjorts genom att bestämma ett sent grundtändläge, ibland genom en mycket flack centrifugaltändförställningskurva, och ibland genom att ta bort vakuumtändförställningen eller förregla den på något sätt så att den inte griper in vid fel tillfällen (det kan vara olika slags fördröjningsventiler, termoventiler, magnetventiler som styrs t ex av växelspaken så att vakuumförställningen bara kopplas in på vissa växlar).
En bra början om man ska laborera med tändinställningar är att ta reda på (t ex i verkstadshandbok) hur tändförställningskurvan borde se ut för den fördelare man har. Kolla sedan med stroboskoplampa att det verkar stämma med verkligheten, ofta mattas fjädrarna ut med tiden så att centrifugaltändförställningen börjar vid ett lägre varvtal än det var tänkt. På de flesta motorer ska tändläget ligga fast upp till någonstans mellan 1000 och 1500 varv/min, först däröver börjar centrifugaltändförställningen gripa in. Om motorn har en brant förställningskurva och förställningen börjar för tidigt kan det vara omöjligt att få till ett stabilt tomgångsvarvtal.