Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlöksodling  (läst 11168 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Vitlöksodling
« Svar #20 skrivet: 14 maj-07 kl 21:18 »

Hur förvarar man vitlöken på bästa sätt så att den inte gror? Min vitlök gror alltid och jag förstår inte hur den ska kunna hålla sig ett helt år....jag kanske har för fuktigt?

Har du den kallt eller i omväxlande kallt-rumsvarmt eller bara rumsvarmt ?

Vitlök triggas att börja växa om den utsätts för en kall period. Om man förvarar vitlök i kylen och tar ut den börjar den gärna gro, den kan också börja gro i kylen.

Rumstemp, torrt och mörkt, som tidigare skrivits, funkar bra.

drömmer

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 maj-07 kl 21:21 »
 :-[  jo, vitlöken bor i kylen.... då får den flytta ut så kanske det går bättre.

olaus

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 maj-07 kl 10:16 »
Det går bra att plantera klyftorna både höst och vår. Den blir lite större satt på hösten.
Man petar ner klyftan med den trubbiga delen nedåt och bara så långt, att man ser spetsen skymta - alltså spetsen i höjd med markytan. Normalgödslad jord. Den reagerar positivt på kompostjord, dock inte så utpräglat som palsternackan.
Jag har bara använt sättlök som jag köpt i trädgårdshandeln.
Vitlöken går utmärkt att odla långt upp i Norrland.
Den bör samodlas med morötter - de trivs ihop.
Hemodlad vitlök är mycket starkare och godare än den man köper i handeln. Den räcker länge. Färsk går ju blasten utmärkt att använda i t ex sallad.
Jag brukade binda knippen av vitlök och hänga i garaget som var frostfritt. Tillsammans med knippen av gul- och rödlök höll den sig till nästa sommar.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Vitlöksodling
« Svar #23 skrivet: 24 jun-08 kl 14:39 »
Hejsan! Jag har läst lite överallt och försökt hitta NÄR man skall skörda sin höstsatta vitlök? Nån som vet?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Vitis

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 24 jun-08 kl 16:20 »
Hejsan! Jag har läst lite överallt och försökt hitta NÄR man skall skörda sin höstsatta vitlök? Nån som vet?

Mitten av juli brukar det bli här. Man får hålla lite koll på dem från början av juli och framåt, när klyftorna är färdigbildade och tydliga är löken klar. Blasten brukar bli ganska vissen också när själva löken mognar. Står den kvar för länge faller löken isär i klyftor och sen börjar det växa 10 vitlökar på samma ställe. :)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #25 skrivet: 25 jun-08 kl 17:25 »
Tack vitis, för ditt svar. Tittade in på er hemsida, fick inspiration till matlagningen idag... har ett par chilifrukter och stora söta paprikor i kylen. Ni verkar ha det härligt där nere på vackra Österlen!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser