Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla på balkastare  (läst 3322 gånger)

Fritjoff

Koppla på balkastare
« skrivet: 24 maj-11 kl 13:31 »
Behöver lite råd om det finns några kunniga inom området.

Har en balkastare som ska installeras på min hårdpress, claas markant. Har inte använt den sen jag köpte pressen begagnad tillsammans med kastaren. Det är hydraliken jag har lite frågor om.

Min traktor har två dubbelverkande uttag.

Det finns 4 hydralslangar till balkastaren. Ett par går till "siktningen" av kastaren, alltså en cylinder som siktar kastaren åt sidorna. Dessa antar jag är bara att plugga in i ett uttag därbak och sedan kontrollera som vanligt.

Dom andra två slangarna förstår jag mindre av. Dom går till ett vred och sedan går dom till motorn som driver kastaren. Jag antar att vredet används i hytten för att ställa in hastigheten?

Men, hydraulkopplingarna på dom två slangarna är annorlunda då det finns en hane och en hona. Ska dessa två slangar in i ett dubbelverkande uttag bakpå traktorn oxå? Och det är bara en fråga om att ändra hon-kopplingen till en hane så dom passar bak på min?

I länken nedan finns lite bilder..

https://picasaweb.google.com/mcederberg/Stuff?authkey=Gv1sRgCMOMkoGPyOeNKg&feat=directlink

Existens?

• Gäst
SV: Koppla på balkastare
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 14:05 »
Skulle kunna tänka mig att förra ägaren haft en separat koppling på returen från hydraulmotorn, direkt ner i oljetanken(bakkroppen på traktorn) för att slippa onödiga strypningar,   kanske  saknades även så många riktiga uttag, så han fick sätta på ett extra,  och för att enkelt hålla isär och inte koppla fel, så satte han olika kopplingar.

bagglamm

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 19:29 »
De flesta hydraulmotorer mår bäst om de har fri retur d.v.s tillbaka till tanken utan att passera ett ventilblock som kan orsaka strypningar. Somliga tåler dessutom inte att köras baklänges. Denna ska ju bara gå på ett håll så med olika kopplingar riskerar man inte att förväxla slangarna och köra tryck i returen.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

Fritjoff

« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 15:07 »
Okay, tack så mycket för svar. Jag har ett fri retur uttag på traktorn, men det är en hona. Då får jag väl byta kopplingen på slangen märka upp slangen ordenligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser