Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att blanda eget foder, tack!  (läst 7049 gånger)

WTF

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« skrivet: 23 maj-11 kl 11:00 »
Har i nuläget åtta hönor och fyra tuppar men har tänkt att skaffa några hönor till. Som det är nu köper jag säckar med allfoder från Granngården, men det känns lite löjligt eftersom vi har en stor mjölkgård och producerar eget foder till korna så jag har ju tillgång till olika spannmålssorter. Så hur gör man? Jag läste att hönsen "känner av" vad de behöver och äter det som fattas, så kan jag ge olika spannmål i olika tråg? Hade tänkt göra egna foderautomater och skruva upp på väggen, en för varje "ingrediens". Hur många bör jag ha? Och bör jag komplettera med värpfoder/koncentrat? Och vilka spannmål bör jag ge?

Är ganska grön på detta med höns så alla tips mottages tacksamt!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 11:10 »
några exempel på foderblandningar från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"



WTF

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 18:45 »
några exempel på foderblandningar från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Tack, men jag skulle nog vilja ha lite "enklare" svar och tips!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 18:52 »
Det enklaste svaret är: köp koncentrat på Granngården och blanda med spannmål enligt instruktionerna på förpackningen.

Hönanagda

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 22:16 »
Vill också blanda eget foder vegetabiliskt helst, var får man tag på majsglutenmjöl och potatisproteinkonc. monokalciumfostat och vitaminpremix i fast form? eller ger man alltid vitaminerna i vattnet?
Detta har jag alltså tänkt att blanda med 20% vete 20% havre och 40% korn.
Foderkalk antar jag motsvarar snäckskal som jag tänker ge i separat foderautomat.
Koksalt? 0,3% I vilken form?  Kan man använda vanligt finsalt?

(Har inga hönor ännu men planerar för fullt)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #5 skrivet: 10 jun-11 kl 11:57 »
Jag häller diverse spannmål och ärter i ett utfodringstråg. Sen äter hönsen. Jag skulle vilja ha separata automater för korn, vete, havre och ärter, men har inte fixat till det än. Dessutom får de kalk och snäckskal. Det är vad mina höns får och jädrar, vad de värper! I övrigt går de ute och plockar till sig vad de vill ha.
snus? vad är priset på en pris?

WTF

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 19:45 »
Jag byggde mig en foderautomat med fem tråg för snäckskal, hampfrö, solrosfrö, blandsädskross (korn, havre, vete och åkerböna) och vete. Det fungerar toppen, förutom att jag inte får tag på hampfrö nu! Annars går de fritt ute och pickar vad de hittar och jag hämtar överblivet bröd, frukt och grönsaker i vår lanthandel till dem.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #7 skrivet: 12 jun-11 kl 10:57 »
Det enklaste svaret är: köp koncentrat på Granngården och blanda med spannmål enligt instruktionerna på förpackningen.

Inte bara det enklaste utan det näringsriktigaste också.
Om man vill att hönsen ska få i sig de för viktiga aminosyrorna de behöver,
är spannmål + värpkoncentrat.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #8 skrivet: 12 jun-11 kl 11:03 »
jag köper färdig foder  men har en kompis som alltid blandar
sitt själv.
Fina höns har hon ruvvulliga (för mycket) fertila ja allt är bra.
Hur är det då med aminosyror.
jag bara undrar Grimlis   ::)
Hedemorahöns

Hönanagda

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 21:59 »
OK Spannmål och värpkonc. får det nog bli då. Men jag tänker ju köpa kycklingar unghöns. Ska det var tillväxtfoder då i stället? Snäckskalen låter de bli dom om de inte har behov ha så mycket kalk?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 22:22 »
Om man inte är  helt nöjd med Granngårdens värpfoder, så tillverkar Svenska foder ett alterntiv.

Hamp-frön innehåller onödigt hög energihalt för en höna...... de passar bättre att ge till småfåglarna. Och precis som Grimla skrivit behöver hönorna olika aminosyror och protein.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Annelilenna

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Hjälp med att blanda eget foder, tack!
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 22:40 »
Tidigare har jag också använt mig av värp koncentrat + spann mål från lantmännen. Men det som är trist med lantmännens hönsfoder är att man får slänga ett par kilo foder per säck pga. mycket mjöl i botten av säcken som inte hönsen vill äta av. Därför har jag nu bytt foder till "svenska foder" där allt är i pelleterad form - vilket fungerar KANON! Kan varmt rekommenderas  :)
Bor på landet tillsammans med Douglas & Dennis (Brittisk korthår), Selma (Labrador) och så min underbara kackelstuga (DK i olika färger, sussex och faveroller) :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare
Niklas Forsberg, ManPåGården, Emma Lennartsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser