Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo 745 som inte startar  (läst 15712 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: volvo 745 som inte startar
« Svar #20 skrivet: 25 maj-11 kl 21:01 »
nu har vi bogserat hem henne iaf.
jakten kan börja..
maken tänkte börja med jordflätor o sen gå vidare, billigaste först lixom..

Körven

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 26 maj-11 kl 10:01 »
Jo det är nog smartast att kolla jorden,med tanke på att instrumenten pekar åt  >:D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 maj-11 kl 19:54 »
okej, nu lutar det åt solenoiden.
Strömmen går till relät innan den.
går det byta bara solenoiden eller är det hela startmotorn?
Starmotorn är bytt för ngra år sedan mot en fabriksrenoverad.
Om jag måste ha ny startmotor, är Biltemas ok? det är lite knapert med kontanter.. den går nåra år kanske?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 26 maj-11 kl 20:04 »
okej, nu lutar det åt solenoiden.
Strömmen går till relät innan den.
går det byta bara solenoiden eller är det hela startmotorn?
Starmotorn är bytt för ngra år sedan mot en fabriksrenoverad.
Om jag måste ha ny startmotor, är Biltemas ok? det är lite knapert med kontanter.. den går nåra år kanske?

Det är mycket sällan startmotorsolenoiden går sönder, men man ska förstås aldrig säga aldrig. Vad som kan förekomma ibland är dels att tråden i lindningen är dåligt lödd vid anslutningarna på solenoiden (en tråd till flatstiftet för manöverström och en till ett bleck som är anslutet till den "undre" polskruven), och dels att ankaret kärvar i den pga smuts, seg olja och sånt. Det senare kan hända om någon klåpare som har renoverat startmotorn har gjort misstaget att smörja in ankaret med fett, och det kan också förekomma om det är allmänt oljigt i startmotorn t ex för att bilmotorn läcker olja ut i kopplingskåpan.

Jag har för min del gått på många bottennapp när det gäller "fabriksrenoverade" startmotorer, det skulle man kunna skriva en hel bok om. När det rör sig om en så pass vanlig bil som Volvo 740 är det nog bättre att skaffa en startmotor på skroten eller plocka en ur närmaste 240- eller 740-vrak som någon (alternativare eller annan) råkar ha stående. Om du jagar begagnade startmotorer, så se upp för startmotorer av märke Hitachi som förekom på 240 omkring 1980. De krånglade mycket, och det är svårare att få tag i reservdelar till dem än till de vanligare Bosch-startmotorerna.

fräsen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 maj-11 kl 20:24 »
nu har vi mätt o grejjat. Det är ström till startmotorn.
Vi tjuvkopplade just igång bilen medelst skruvmejsel..
Motorn går hur fint som helst.
Men startar såklart inte med nyckeln..
det är ju ström överallt så vad f-n gör att startmotorn inte slår till??

att knacka på solenoiden eller startmotorn hjälper inte.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 maj-11 kl 20:35 »
Min gamla Transit betedde sig så där. Det visade sig bero på att godset i startmotorn spruckit så att det inte blev ordentlig kontakt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 26 maj-11 kl 20:38 »
nu har vi mätt o grejjat. Det är ström till startmotorn.
Vi tjuvkopplade just igång bilen medelst skruvmejsel..
Motorn går hur fint som helst.
Men startar såklart inte med nyckeln..
det är ju ström överallt så vad f-n gör att startmotorn inte slår till??

att knacka på solenoiden eller startmotorn hjälper inte.

Men kommer det fram full batterispänning till startmotorsolenoiden eller kan det vara spänningsfall på vägen? Har du någon digitalmultimeter så du kan mäta spänningen på flatstiftet för manöverström när någon vrider på nyckeln? Den bör inte vara mer än på sin höjd 0,5 V lägre än vad batterispänningen är samtidigt.
Stort spänningsfall där brukar bero på tändningslåset eller, om bilen har automatlåda, på startspärrkontakten som gör att man bara kan köra startmotorn i läge P och N på växelspaken.

Förresten, om det har suttit larm med startspärr i bilen (eller fortfarande sitter kvar rester av en larminstallation) så är det vanligt att dåliga anslutningar, alldeles för tunna kablar etc för startmotorns manöverström ställer till spänningsfall när alltsammans börjar vara gammalt och oxiderat. I så fall är det bäst att rensa bort allt som är kvar av larminstallationen och skarva ihop originalkabeln från tändningslås till solenoid noga (helst löda).

fräsen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 maj-11 kl 21:08 »
ett larm sitter det i bilen, ja.. och det är inte riktigt klokt.. har inte använt det på flera år men rätt va det är så hoppar det igång ändå.. baklåser bilen o larmar o så.
Maken håller på o försöker plocka bort allt, men det är lite knepigt.
Håller på o mäter just nu, återkommer

Mätt överallt. och det är stort spänningsfall mellan batteri o startsolenoiden.
skickat ström "åt fel håll" till tändningslåset, och det är väldigt dålig, för att inte säga, nästan ingen spänning.
maken håller på o röjer i det gamla larmsystemet.
fan om det är larmet. jag har velat plocka bort det i flera år då jag misstänkt att det jävlas med bilen.
« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 21:19 av fräsen »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 22:45 »
Då verkar det ju som om felet är på väg att ringas in :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 22:57 »
funderade oxå över larm med startspärr...  låter mycket troligt...
Fjäderfän och kaniner

Misse

• nr 9424
« Svar #30 skrivet: 26 maj-11 kl 23:23 »
Jag HATAR larm >:D
 ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fräsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 maj-11 kl 22:03 »
It´s alive :)

Larmet är nu fullständigt bortkopplat/borttaget och bilen startar med nyckel!
Instrumentpanelen lyser dock fortfarande vid start, slocknar vid ca 2500varv.. dags att byta kolen i generatorn kanske?

Tack alla för tips o råd!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 29 maj-11 kl 22:00 »
It´s alive :)

Larmet är nu fullständigt bortkopplat/borttaget och bilen startar med nyckel!
Instrumentpanelen lyser dock fortfarande vid start, slocknar vid ca 2500varv.. dags att byta kolen i generatorn kanske?

Tack alla för tips o råd!
Prova först att byta laddningskontrollampan - och se till att den nya har rätt effekt! Om den har för låg effekt kan det leda till att laddningen inte kommer igång förrän man har rusat upp motorn en gång. Dålig kontakt någonstans på vägen tändningslås - laddningslampa - generatorns D+ kan också orsaka sådana fel.

Om kolen är slut i generatorn, så ta en titt på hur släpringarna ser ut innan du sätter dit nya kol. Om de är kraftigt nerslitna och repiga så måste de svarvas, annars nöts de nya kolen ner på nolltid. Och tar man ändå isär generatorn skadar det inte att göra ren den ordentligt och byta lager när man ändå håller på.

Varning för laddningsregulatorer av piratmärken, de ger ofta dålig spänningsreglering (som medför t ex flimrande lyse när motorn går på tomgång, och många av dem reglerar på onödigt hög spänning. Det senare är bra om det rör sig om en andrabil som inte går många timmar per vecka, men sätter man en sådan regulator i en bil som körs dagligen så förstörs batteriet snart för att det blir överladdat. Om originalregulatorn (Bosch) fortfarande sitter kvar, så är det bättre att lägga ner jobb på att montera nya kol i den än att byta ut den komplett mot en piratdel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser