Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo 745 som inte startar  (läst 15739 gånger)

fräsen

• Gäst
volvo 745 som inte startar
« skrivet: 23 maj-11 kl 08:45 »
Hej på er!
Sitter hemma o tjurar då min bil inte startar.
Tidigare har jag haft startproblem vid varmt o soligt väder, om bilen stått i solen osv.
Vinter o -30 är inga problem då hoppar den igång direkt.

Nu har problemet förvärrats, idag startar den inte trots att den står i garaget, ingen sol o inte särskilt varmt ute.
När jag vrider på nyckeln tänds panelen men i övrigt händer inget. Inga klickande eller så.
Har försökt kabla med extra batteri men det var nog ingen kräm i det. (Annars brukar den hoppa igång av kabling eller att man rullar igång, men som sagt, den står i garaget o jag får inte ut den därifrån :-\)

Startmotor o batteri är bytta för kanske 4-5 år sen.
men det verkar som att strömmen inte ens kommer till startmotorn eftersom inget hörs?
Nån av er som har nån ide`?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: volvo 745 som inte startar
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 08:52 »
Startmotorn är alltså också "livlös", eller får du snurr på den?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 08:57 »
Startmotorn är alltså också "livlös", eller får du snurr på den?

det enda som händer när jag vrider på nycken är att panelen tänds.
Tror du startmotorn är död?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 09:03 »
Kan det vara mer slut i batteriet än vanligt? Alltså att du skulle behöva ladda den lite längre tid? Det är lätt att vara lite ivrigt när man är stressad....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

woodmant1

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 09:03 »
Hej på er!
Sitter hemma o tjurar då min bil inte startar.
Tidigare har jag haft startproblem vid varmt o soligt väder, om bilen stått i solen osv.
Vinter o -30 är inga problem då hoppar den igång direkt.

Nu har problemet förvärrats, idag startar den inte trots att den står i garaget, ingen sol o inte särskilt varmt ute.
När jag vrider på nyckeln tänds panelen men i övrigt händer inget. Inga klickande eller så.
Har försökt kabla med extra batteri men det var nog ingen kräm i det. (Annars brukar den hoppa igång av kabling eller att man rullar igång, men som sagt, den står i garaget o jag får inte ut den därifrån :-\)

Startmotor o batteri är bytta för kanske 4-5 år sen.
men det verkar som att strömmen inte ens kommer till startmotorn eftersom inget hörs?
Nån av er som har nån ide`?
Jordflätan mellan motor och rambalk,den kan se hel ut men ända vara kass och då kan den få sånna knepiga saker för sig.
Har varit med om det själv en gång och hittade inte felet förrän bilen stod på lyften och en granne åt mig vred startnyckeln
fram och åter hela tiden medans jag inspekterade undersidan.Det var bara tur jag stod just där då det gnistrade och det var
inte mycket,när jordflätan byttes försvann problemen.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-11 kl 09:04 »
På min 940 är det någon slags platta bakom tändningen som är sliten. Den startar ibland inte när den är varmkörd, men får den svalna så fungerar det.
En kille hjälpte mig med tjuvkoppling, så nu har jag en extra sladd under huven. Kan starta genom att bara lägga sladden på batteripolen, om/när bilen trilskas igen.

... kan tyvärr inte tala om exakt hur, vilket kanske skulle hjälpa dig mer  ::)
Landsflykting i storstan...

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 23 maj-11 kl 09:05 »
Jag är absolut ingen bilmekaniker, men jag har ägt ett antal gamla Volvo. Det är så gott som alltid bränslepumpsrelät eller hallgivaren som strular vid startproblem...

Du får säkert andra svar från folk som är kunnigare än jag, men annars ska jag försöka komma ihåg hur mina betedde sig när det var något av dessa fel på dem.

Det är säkerligen inget allvarligt fel på bilen!  ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Misse

• nr 9424
« Svar #7 skrivet: 23 maj-11 kl 09:14 »
När du vrider på nyckeln till själva ''startläget'', finns det ström kvar då eller hur man nu förklarar det ???
Dvs om du tex har innerbelysningen tänd, lyser lampan fortfarande någorlunda när du vrider till startläget?  Om den slocknar helt så har du nog ett batteri som saknar sprutt. Om den ännu lyser när du vrider så har du något annat fel än själva strömmen i batteriet.

Börja med det konstaterandet :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-11 kl 09:16 »
Pröva om du får fram ström till startmotorn.Lite marigt om man är ensam förståss.Annars så kan du ta ström direkt från batteriet till startmotorn via en kabel.Fungerar startmotorn så kan det vara vad som hellst som felas.Då får du kolla felkoderna diagnosenheten tror jag skall sitta i motorrummet vid vänstra fjäderbenet.Är du inte kunnig på området så är det lite svårt att förklara hur man gör.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 maj-11 kl 10:00 »
knacka på solenoiden...(den lilla runda grejen på startmotorn..ser ut som ett stort 1,5volts batteri typ)..
även om bränslet inte kommer fram så ska startmotorn snurra vid start försök..
Fjäderfän och kaniner

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 maj-11 kl 15:52 »
Tjohej o tack för alla tips!
Jag hittade ett tips på volvoforumet, att sätta i motorvärmaren för att driva ut ev fukt. Hur eller hur så efter 30 min med värmaren i så startade bilen, wroooom precis som vanligt??
Så kraftigt försenad kom jag iväg till jobbet.
Nu när jag skulle hem startade den otroligt nog, trots att den stod i solen. Däremot ville instrumentpanelen inte slockna, utan lös svagt första sek. Likadant när jag skulle köra iväg från fritids o bilen stått på tomgång en stund, panelen lös, men lixom på halvfjös..

Misse, lampor, radio, fläkt, allt funkar utom själva bilen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 23 maj-11 kl 16:58 »
Det låter mycket typiskt som glapp i strömbrytardelen av tändningslåset. Den brukar behöva bytas några gånger under varje 740's livslängd.
Byt så snabbt som möjligt och var medveten om att det där felet innebär viss risk för varmgång och brand. Innan du har hunnit reparera är det lämpligt att lyfta av en batterikabelsko när du parkerar bilen och lämnar den utan tillsyn.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #12 skrivet: 23 maj-11 kl 17:26 »
fast det var just det här  som ger en sådan som mig franska nerver..mitt tändningslås på Vanen krånglade så de kopplad eförbi det på ngt sätt ed en knapp.Efter en del trasslande med verkstaden sm släppte hem bilen med fler fel än den kom in med(död instrumentbräda,tuta o sidospeglar bla) så upptäcktes ett bränt relä..som kostar  multum att göra ngt åt.VARFÖR är det inte obligatoriskt med ett år p fordon för tjejer ?! nu kommer jag ju snegla snett p vanen resten av dess liv
Disability is an attitude

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 23 maj-11 kl 17:51 »

Misse, lampor, radio, fläkt, allt funkar utom själva bilen.

Så uppmuntrande .....  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 maj-11 kl 17:58 »
Jaha. Nu är den död, bilen.
Jag kom näääääästan till jobbet idag :/
Första 1½milen lös typ hela instrumentpanelen. Sen slocknade allt.. även lampor, o radio. Hastighetsmätare osv dog. Men om jag vred på fläkten så gick varvtalsmätarn i topp??
ja ja, jag fortsatte färden ytterligare nån mil.
Då började bilen skutta o hoppa o till sist dö. Jävlar soppatorsk tänkte jag, väl medveten om att jag borde tankat igår.
Ringde jobbet o en av gubbarna kom farande med en vattenkanna bensin (nöden har ingen lag heter det jue..)
Naturligtvis startade inte bilen utan vi fick putta igång den.
Elen funkade fortfarande inte.
Tog mig de sista km till byn och precis när jag svänger in på macken dör bilen IGEN.
Till min förvåning gick det bara i 40 liter i tanken. Alltså hade jag inte soppatorsk.
Får hjälp av en grabb att putta igång, kommer ett par 100 meter o så dör den IGEN. Men då var det bara nedförsbacke kvar till jobbet...

Den tar på nått vis död på sig själv. Tändningslåset eller? Tänkte på elhärvan bakom låset?
Lyckats låna en bil över helgen så nu gäller det att hitta felet...

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 25 maj-11 kl 18:09 »
Kan vara julgranssyndromet din bil drabbats av,generatorsknas eller typ kortslutning i dragkrokselen.  :o Kan du mäta över batteripolerna med en multimeter med motorn igång om du nu lyckas få igång den,ska ladda ca 14volt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 maj-11 kl 18:44 »
problemet är inte svårt att se,det är en VOLVO, bilen med mest verkstadstimmar överhuvudtaget. byt till vad som helst så blir du lyckligare. Ulf

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #17 skrivet: 25 maj-11 kl 18:55 »
Vill minnas att det brukar vara en diod till kolbryggan i generatorn som gett upp när man har "flipperspel" i instrumenteringen.
Därför inte uteslutet att det även kan vara tändplattan eller släpvagnskontakten som spökar,,,,

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 25 maj-11 kl 19:23 »
Vill minnas att det brukar vara en diod till kolbryggan i generatorn som gett upp när man har "flipperspel" i instrumenteringen.
Därför inte uteslutet att det även kan vara tändplattan eller släpvagnskontakten som spökar,,,,

Men en eventuell trasig diod i generatorn ställer bara till problem när motorn väl är igång. Eftersom den här bilen inte ens går att starta pålitligt, och det verkar ju som om det finns bra med ström i batteriet, så är det mer troligt med tändningslåsproblem.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #19 skrivet: 25 maj-11 kl 20:28 »
Jag kom näääääästan till jobbet idag :/
Första 1½milen lös typ hela instrumentpanelen. Sen slocknade allt.. även lampor, o radio. Hastighetsmätare osv dog. Men om jag vred på fläkten så gick varvtalsmätarn i topp??
ja ja, jag fortsatte färden ytterligare nån mil.

Drog slutsatsen utifrån detta torbjörn, men som sagt,,,,"det ena behöver inte utesluta det andra".

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser