Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Japanmodell  (läst 1479 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Japanmodell
« skrivet: 10 aug-06 kl 20:41 »
Hej!

Hittade en fil som jag skrev tidigare för Kaninproducenternas tidning. Finns kommentarer?

Tänkvärt från Japan

I samband med att jag tittade på möjligheten att odla svamp, läste jag om vissa japanska jordbruksföretag som arbetar på ett tilltalande sätt. Arealen är på c:a 100 hektar. På 90 ha odlas ris och på resten odlas soja.

Risodlingen ger ris och rishalm. Riset säljs och halmen torkas. På halmen odlas sedan svamp (ostronmussling) som säljs och halmen är nu så nedbruten att den blir utmärkt som kreatursfoder tillsammans med soja.

Kreaturen går på ett 10 cm tjockt lager sågspån. Gödseln trampas ner i sågspånen. Efter 2 veckor byts sågspånen mot ny, och gödselblandningen läggs på kompost. I denna odlas daggmask. Efter en tid sållas masken bort, torkas mals och används som fiskfoder i en fiskdamm. Resterande sågspån innehåller småmaskar, maskägg etc. Den läggs ut 15-20 cm tjockt och här får kycklingar gå. De kan leva i veckor på masken som finns!

Kycklingar och fisk slaktas och ger kött. Slaktavfallet används som foder till pälsdjur.

Övrigt djuravfall mals och blandas med gödsel och komposteras. Denna kompost används på åkern som jordförbättringsmedel, och minskar behovet av konstgödning. Man får ibland för mycket kompost och den läggs ut på ofruktbar mark i ett 1,4 m tjockt lager. Efter nedbrytning erhålls ny odlingsbar mark!

Frånsett arealen, så finns här en del tänkvärdheter som bör kunna användas i vår verksamhet. Skriv till tidningen och kommentera eller kom med egna tips om hur man ska bära sig åt med avfallsprodukter etc!!!

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

1241 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser