Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127957 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #80 skrivet: 17 sep-11 kl 11:36 »
Grannen har gårdsbutik och hon säljer sprättägg från höns som går med tupp. Man kanske skulle prova att kläcka hennes ägg? =D
Där har du en välldigt bra chans att få kycklingar :)

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #81 skrivet: 22 sep-11 kl 14:43 »
Jag har kläckt fram kyckling ifrån ecoägg som jag köpte på Ica och den mår så bra och är jätte pigg.. Så nu köpte jag 2 st 6-pack som jag tänkte stoppa in i kläckaren.. Får se om det kommer ut fler gula dunbollar :) Undra hur dom blir i temperament.. Nu är den väldigt social och mysig.. så hoppas att den behåller det.. Vet ej om det blir tupp eller höna ännu.
Ha en underbar dag! :)
// Carro

Eulalia

• -
« Svar #82 skrivet: 11 okt-11 kl 22:45 »
Nån som provat att kläcka de där stora bruna äggen som säljs i butikerna? Har sneglat lite av och till på dem efter att jag läste om ICA-kycklingen.
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #83 skrivet: 13 okt-11 kl 16:20 »
Jag förstår verkligen inte grejen med att kläcka fram kycklingar ifrån butiksägg. Kanske inte vill förstå  ???

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #84 skrivet: 14 okt-11 kl 09:21 »
Jag förstår verkligen inte grejen med att kläcka fram kycklingar ifrån butiksägg. Kanske inte vill förstå  ???

:D
Det e ju hela grejjen att det ska vara si och så och hit och dit med avels ägg,
och så går det med gamla butiksägg som har blivit behandlade som de "inte ska"  :D

Alltid kul att lyckas med det som inte borde gå!
Plus att det blir jätte bra värphöns!

Förstår du nu ::) :D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

lena70

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 05 jan-12 kl 09:54 »
Jag har ofta undrat, men inte provat själv, går det att kläcka fram kycklingar, ur s.k matägg??. Och OM det går, hur länge kan ägget ha varit i kylskåp, för att det ska funka, spelar längden nån roll, om ägget legat i kylskåp ett par dagar eller flera veckor/ månader ??.Nån som vet? Provat?? Hur blev resultatet?? Tips och råd??. På s.k djurmarknader, säljs ju oftast avelsägg, som är förberedda för kläckning, men ibland är avelsäggen slut, och kvar säljs bara matägg, efter rasen..Törs man köpa och prova dom?.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #86 skrivet: 05 jan-12 kl 10:00 »
För några år sedan var det någon som kläckte fram en "ICA-kyckling".Tråden finns nog kvar här på alternativ.

David97

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 05 jan-12 kl 10:01 »
Det finns ganska många som kläckt ur tex. ICA ägg.. Det har blivit kycklingar, på marknader så sorterar man äggen i rastypiskt, att ägg som är lite ojämna, eller för små/stora, det blir då matäggen, medans dom som är rätt, är avelsäggen.. Men är det från samma grupp så ska det gå :)
Jsg ska själv försöka kläcka från affär-ägg :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #88 skrivet: 05 jan-12 kl 10:09 »
Det finns flera trådar om detta. I perioder verkar det vara populärt att försöka kläcka ur matägg, och ibland verkar det gå hyfsat bra. Prova sökfunktionen här på alternativ, den är faktiskt ganska bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 05 jan-12 kl 10:29 »
En förutsättning lär ju vara att ägget är befruktat.... :)

David97

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 05 jan-12 kl 10:45 »
En förutsättning lär ju vara att ägget är befruktat.... :)

Ekologiska ägg kommer från hönor med tupp ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 05 jan-12 kl 10:54 »
Ekologiska ägg kommer från hönor med tupp ;D

Nja, dom kan göra det, men det är ju inget krav, såvitt jag vet.

lena70

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 06 jan-12 kl 08:13 »
Tack, jag har följ tråden..Intressant! Med andra ord, så går det att kläcka fram kylskåpskalla ägg, som dessutom aldrig har blivit vända ett par gånger per dygn, enligt konstens alla regler, men då vet man aldrig om ägget är befruktad, även fast de har tuppar, för de har väl inte så många tuppar, antar jag, men istället tusentals höns?.
Nån som vet, om man kläcker fram matägg, ifrån tex ICA, vad har de för raser på sina höns på hönserier? Vad kan det komma ut för höns ur kläckaren? Så att jag är lite förberedd..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #93 skrivet: 06 jan-12 kl 08:18 »
Tack, jag har följ tråden..Intressant! Med andra ord, så går det att kläcka fram kylskåpskalla ägg, som dessutom aldrig har blivit vända ett par gånger per dygn, enligt konstens alla regler, men då vet man aldrig om ägget är befruktad, även fast de har tuppar, för de har väl inte så många tuppar, antar jag, men istället tusentals höns?.
Nån som vet, om man kläcker fram matägg, ifrån tex ICA, vad har de för raser på sina höns på hönserier? Vad kan det komma ut för höns ur kläckaren? Så att jag är lite förberedd..

Hej,

hönseriet här använder sig av lohman värphybrider, men eftersom de är hybrider får du en blandras i nästa generation. Oftast är dessa kycklingar lite kraftigare men de värper väldigt bra ändå. Jag köpte ägg av linkoso för 2 eller 3 år sen från hennes hybrid grupp. En höna som heter andalucia är det finaste höna jag har någonsin haft. Fina stora bruna ägg och så enormt tam och skällskapssjuk.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

lena70

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 06 jan-12 kl 17:52 »
Tack för dit svar!!

m.grubb

• Småland
« Svar #95 skrivet: 12 jan-12 kl 18:34 »
Vill lyfta tråden, hur har det gått med era kycklingar, bilder hade varit roligt!
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #96 skrivet: 13 jan-12 kl 22:17 »
Inget unikt nu men för att hålla  liv i tråden så har vi 2st befruktade ekologiska ägg i kläckaren sedan fem dar tillbaka. La i 9st för vi hade plats över bland egna äggen i kläckaren. 2 av 9 är ju helt okej tycker vi när man knappt förväntar sig något.  ;D Enligt koden på äggen kommer de från ett kravstall med ca 8000 djur.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #97 skrivet: 14 jan-12 kl 00:14 »
Jag köpte också ett 6-pack i måndags. ;D Har länge varit sugen på att testa men nu kom någon impuls så handen for iväg och drog åt sig ett paket kravmärkta ägg. Idag lös jag äggen och titta vad jag hittade i ett! ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #98 skrivet: 14 jan-12 kl 18:07 »
Visst är det småspännande med liv i butiksäggen! Håller tummarna för att allt går bra med superäggen. (Äggen kommer från Ica Supermarketen jag jobbar i, så om dom överlever får det väl bli butikens maskotar :P)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #99 skrivet: 14 jan-12 kl 20:56 »
Ja och han tog vi över sedan. Fina Snöboll som tyvärr blev rävmat en tidig morgon efter en så stor storm att dörrarna hade ruckats upp till hönsen.  :(

Här var han när han kom till oss strax efter hönserilivet... Sårig, fnasig, blek, massa fjädrar saknade.........

aj vart fick du tag på honom ?

Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser