Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127963 gånger)

Ting

• Gäst
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #60 skrivet: 01 jul-11 kl 10:44 »

Oh :( min ICA har kroktår och den yttersta tån bara,försökt att tejpa men den går inget vidare då. jajja nu fick min sumatrahöna bli mamma då hon ändå hade kläckt 2 egna, perfekt.

;DVilken bra ide att maila kycklingar! scanna går säkert jättebra om man trycker ordentligt!!!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #61 skrivet: 01 jul-11 kl 12:26 »
Nejnejnej, inte trycka, givetvis ska det vara en 3D-scanner :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ting

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 27 jul-11 kl 12:31 »
Oh :( min ICA har kroktår och den yttersta tån bara,försökt att tejpa men den går inget vidare då. jajja nu fick min sumatrahöna bli mamma då hon ändå hade kläckt 2 egna, perfekt.

;DVilken bra ide att maila kycklingar! scanna går säkert jättebra om man trycker ordentligt!!!

Ja hur gick det, jo kycklingens ben blev bra eft några dar men hönan råkade trampade ihjäl den stackarn. men skam den som ger sig så köpte jag ekologiska ägg från coop och nu har 4 fina små pycklingar kläckts och det är full fräs på dem.
Så av 6 köpta ägg var 4 befruktade så det var ju en suprise :)

kennetshöns

« Svar #63 skrivet: 27 jul-11 kl 13:58 »
Jag köpte 6st eko ägg från konsum men inget var befruktat av dom
Så får testa igen och se

Ting

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 27 jul-11 kl 14:33 »
Jag köpte 6st eko ägg från konsum men inget var befruktat av dom
Så får testa igen och se

Nä va synd :P

Ting

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 01 aug-11 kl 13:44 »
4 dagars från COOP, kul att det blev 5 st.

kennetshöns

« Svar #66 skrivet: 01 aug-11 kl 15:49 »
Vad häftigt =) Måste gå och köpa en ny kartong och testa igen
Grattis nu så söta =D

Kenneth

Alternativen

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 11 aug-11 kl 17:42 »
"tråkigt" att alla gör detta nu, gör det inte lika unikt längre... :P Så nu behöver man ju inte ens skriva i tråden när man kläckt ecoägg, för det gör ju alla redan :P  ;D  ;D

Ting

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 12 aug-11 kl 23:19 »
"tråkigt" att alla gör detta nu, gör det inte lika unikt längre... :P Så nu behöver man ju inte ens skriva i tråden när man kläckt ecoägg, för det gör ju alla redan :P  ;D  ;D

Har du kläckt ecoägg el ;D

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 27 aug-11 kl 02:24 »
Hahaha, detta är ju underbart xD Jag byggde just en mycket improvisorisk äggkläckare av lampor, plastburk för ägg, burk i den burken med vatten och en trasa, handuk under ägget som jag blöter lite i kanterna ibland och naturligtvis en termometer. Som lock och isolator använde jag bubbelwrap, funkar hur bra som helst. Om det blir någon kläckning....well...det tror jag helt ärligt inte, jag kommer ha svårt att reglera temperaturen tror jag, men va fasen...jag älskar att göra galna improvisoriska saker! Och att bygga sånt här själv, med saker hemma = favorit hobby :p
Dessutom...tänk vad awesome det vore om det kom ut en liten kyckling sen! (jag har ägt och kläckt kycklingar/höns förut, så jag är bara hälften så retarded som jag kanske lät nu)

Det är ett ekologiskt ägg från frigående höns. Det är bara ett test ägg faktiskt, för att få rätt temperatur och se hur allt funkar, jag har beställt fem vaktel ägg. Men jag har ALLTID drömt om att kläcka ett "matägg" xD Alla säger att det inte går, men vi här inne vet motsattsen!

Och för alla er som frågar om det: Ja! Det finns tuppar där inne hos de ekologiska frigående hönsen! Jag har jobbat på ett ekologiskt hönseri, och han som skötte det sa att det lugnar ner hönorna lite. Jag såg två tuppar på en grupp av 400-600hönor eller så. Han kan inte ha fler, för även med alla de damerna så kommer tupparna att slåss om de är flera. Han hade dem för hönornas psyke kan man säga, och de var alla tillåtna att gå ut om de ville men de flesta höns ville helt enkelt inte. Det var nytt och skrämmande då de inte fått göra det som kycklingar. De stannade inne helt enkelt, även om de hade den största jäkla inhägnad jag någonsin sett för höns, så var det kanske 20st där ute, av alla 600~~

Men det jag såg där inne var faktiskt fint. Hönorna mådde bra, de hade stiliga pojkvänner, de gillade sina sittpinnar som gick längst hela rummet i två rader, de hade värpreden med mjuka plastmattor (tänk mjuka dörrmattor) och en fin foder ränna där det fanns mat hela tiden. Det som jag tror fuckar upp de hönorna är inte själva miljln, men det faktum att de ser så många höns, överallt, hela tiden, att ljuset förblir detsamma (belysningen alltså) och sånna saker. Miljön var så bra den kunde vara för dem, bonden brydde sig om dem. Av misstag, på 1500höns, fick han med en röd höna. EN på 1500! Hon blev naturligtvis snabbt mobbad, så två dagar efter att hon kom körde han iväg med henne till sin granne som hade just rhode reds hemma hos sig. Hon levde ett helt vanligt hönsliv efter det.

Många bönder BRYR sig, men han sa också att han funderade på om det var värt det. Fodret var dyrt, hållningen av djuren som helhet var dyrare, och han gick knappt plus minus noll på de ekologiska hönsen, medans hans andra hus med mindre "bra" skötsel var det han höll sig vid liv på, mer eller mindre. Det är tragiskt, faktiskt. Om han kunde välja skulle han BARA ha ekologiska höns.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 27 aug-11 kl 21:34 »
Spännande, jag har faktiskt lyckats hålla en jämn temperatur på 37grader i "kläckaren" i min byrå låda  :o det hade jag inte väntat mig! Men äggen "känns" rätt när man tar på dem, inte för varma, samma temp som de är när man tar dem från en höna. (Jag kunde inte motstå, la till ett ägg efter 12timmar, så nu har jag två) Vi får se om det blir något eller inte, väntar några dygn och ser sen om jag ser något spindelnät.

Vilverin

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 10 sep-11 kl 21:38 »
Angående hållbarhet på äggen i affären kan jag inte tillföra mycket, men mina hemma-ägg håller sig i tre månader i kylskåp utan minsta problem. Så det gör säkert butiksäggen också, bara man har ett datum att utgå ifrån.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #72 skrivet: 11 sep-11 kl 10:10 »
"Han kan inte ha fler, för även med alla de damerna så kommer tupparna att slåss om de är flera. "

Konstigt att de slåss det finns ju många som har hobbyhöns som kan ha en jäkla massa tuppar på gården utan att det blir blodiga slagsmål
när rangordningen väl är etablerad.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Pigan

• Halland
« Svar #73 skrivet: 16 sep-11 kl 15:07 »
Nu har jag med gjort det  ;D

En tupp och en höna blev det av 12 butiks-ägg.

De är nu ca 3 veckor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #74 skrivet: 16 sep-11 kl 15:11 »
Nu har jag med gjort det  ;D

En tupp och en höna blev det av 12 butiks-ägg.

De är nu ca 3 veckor.

SkoJ! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nuts

• you reap what you sow
    • -
« Svar #75 skrivet: 16 sep-11 kl 20:06 »
oj läste just tråden, trodde aldrig man kunde kläcka affärsägg! men där ser man, då har man lärt sig något nytt idag också! tack :)

men det här med hållbarheten.. pratar vi hållbarhet angående om de går att äta (eller om de ruttnat), eller hållbarhet av fostret i ägget? jag tänkte, ett halvgammalt ägg, ett sånt där ägg som halvflyter i vatten, det går ju fortfarande att äta, men har fostret då påverkats av att ligga kallt,oruvat och kommer riskeras att kläckas med diverse defekter, eller kommer det utvecklas och kläckas utan problem?

Pigan

• Halland
« Svar #76 skrivet: 16 sep-11 kl 20:19 »
men det här med hållbarheten.. pratar vi hållbarhet angående om de går att äta (eller om de ruttnat), eller hållbarhet av fostret i ägget? jag tänkte, ett halvgammalt ägg, ett sånt där ägg som halvflyter i vatten, det går ju fortfarande att äta, men har fostret då påverkats av att ligga kallt,oruvat och kommer riskeras att kläckas med diverse defekter, eller kommer det utvecklas och kläckas utan problem?

Det jag har hört och brukar gå efter är att "bäst före" på fostret är tre veckor i kylskåp. Efter det försämras kläckbarheten. Fostren kan tex börja utvecklas men sedan dö efter någon vecka. Det var iaf vad som hände när jag tog med ett par ägg som var lite äldre. Tre-veckors-ägg eller yngre har alltid gått bra. Om de kan kläckas med defekter vet jag inte.

kennetshöns

« Svar #77 skrivet: 16 sep-11 kl 20:37 »
Jag sparar mina ägg jag ska kläcka i max 10 dagar för att få bra resulterat i kläckning
Men äggen kan du spara mycket längre för mat ägg =)

Kenneth

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #78 skrivet: 16 sep-11 kl 22:05 »
Ett av äggen jag fick fram en kyckling ur av butiksäggen hade en vecka kvar till sitt bäst-före-datum. Dvs, det var värpt 3 veckor tidigare. Lägg sedan till den, för kläckning, usla behandlingen.
Ligga stilla i några veckor, i en icke optimal temperatur.

Ganska kul att det tittar ut en kyckling ändå.

Nu väntar jag på att de ska bli röda i kammen och börja värpa.

De 2 kycklingarna är nämligen hönor, fick fram en tuppkyckling en dryg månad senare ur ett annat äggpaket. Så det kommer bli en grupp här med en tupp och två hönor, kläckta ur butiksägg, två olika butiker, tre olika leverantörer. Två från ekologiska ägg och en från frigående innomhus.

Ser fram emot andra generationens butikskycklingar till våren ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Vilverin

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 17 sep-11 kl 07:17 »
Grannen har gårdsbutik och hon säljer sprättägg från höns som går med tupp. Man kanske skulle prova att kläcka hennes ägg? =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare (1 dolda)
JoMan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser