Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med min bladkaktus! SNÄLLA!  (läst 6506 gånger)

negar

• Västergötland
Hjälp mig med min bladkaktus! SNÄLLA!
« skrivet: 13 maj-11 kl 00:46 »
Jag kan inget om denna växt i princip ::)..har haft den länge, i början var det bara 2 små skott men nu har det gått 2 år snart..den har aldrig blommat  :'( dock och ger ifrånsig jättelånga "skott" eller "rötter..ja jag vet inte vad jag ska kalla det..men jag vet inte om jag ska ta bort dessa leller hur jag gör?/hälp mig någon..jag vill så gärna ta hand om den så den blommar!/mvh Negar   :-*

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp mig med min bladkaktus! SNÄLLA!
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 04:09 »
Sydamerikanska bladkaktusar blommar bäst om de hålls svalare under några månader. Blomningen utlöses utav antalet ljustimmar (stimuleras utav korttidsdagar som åtföljs av längre dagar). Många av den här typen är svåra att få i blom i moderna lägenheter pga det torra och jämna klimatet. Och på vintern har vi det för varmt. Det är litet för sent nu, men om du kommande oktober-november kan hitta någon sval plats åt den, en frostfri farstu tex, då kan du kanske få den att blomma våren därpå. Vissa arter gillar att få det ned till 10-14 grader en tid, ju högläntare härkomst, desto kallare vintervistelse. Plantan ser ut att vara tillräckligt gammal för att kunna producera blommor. Jag har haft snarlik men inte just den arten (kan inte säkert se vilken det är, tyvärr). Litet spännande med udda arter  :)
« Senast ändrad: 13 maj-11 kl 04:12 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

negar

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 13:44 »
hej, tack ör svar! :) Vet du ngt mer om de utstickande, långa "skotten" eller rötterna jag skrev om...d finns också på bilden..vad ska jag göra med dom? d är säkert 40 cm långa nu...?/stort tack för svar :)

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 14:07 »
Dom där "skotten" som sticker iväg, och får som små rottrådar på sig... kan det handla om att det är luftrötter?

Låt dom finnas kvar...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 14:28 »
Nej, jag tror att det bara är annorlunda formade "blad" (stamdelar är det ju egentligen). Låt dem vara kvar! Googla på epiphyllum om du vill veta mer.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 maj-11 kl 01:29 »
Såna där rötter (adventiv-rötter eller luftrötter) är typiska för epifyter. Om det är många, kan de vara ett tecken på att jorden är för fuktig eller att något näringsämne fattas och de försöker komma åt det på annat sätt än via sina vanliga klena mark-rötter. Eller komma utav ljusbrist. Rötterna används av plantan för att klättra upp i trädkronorna fram till ljuset. Om den är nattblommande är den ev. en naturlig art, är den dagblommande är det en hybrid. Nästan alla nattblommande är vita eller ljusa i blommorna. Vore spännande att se vad det blir  :) Kan vara någon av dem som kallats för "Nattens Drottning".

Jag vet ett jättebra tyskt kaktusforum, där man kan få hjälp med artidentifikation.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

negar

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-11 kl 19:01 »
Ok, tak så hemskt mycket för all hjälp...jag ska ställa den i ett ljusare fönster för jag tror att det kan vara orsaken faktiskt till "rötterna" som nu e jättelånga.../många tack från mig!

Varg-älva

• Finland
« Svar #7 skrivet: 14 maj-11 kl 19:05 »
Min mammas brukar hänga i fönstret hela vinterhalvåret. Till sommarn brukar hon hänga ut den under ett träd och där brukar den blomma i mängder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser