Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla min egna ek  (läst 37622 gånger)

Michan

• Småland
Odla min egna ek
« skrivet: 10 maj-11 kl 20:22 »
Är det möjligt att odla en ek, ifrån endast ett ekollon man hämtat från naturen? Detta träd skulle i så fall bli ett slags "livsprojekt" om man säger så, så det faktum att de växer extremt långsamt gör inget.

Om det är möjligt, hur ska man då gå tillväga?

Tack på förhand! :)

/ Michaela

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Odla min egna ek
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 20:27 »
Det är inga problem, sen växer inte ek så extremt långsamt, vi tog just ner en ek som växte för nära huset och har sparat ett av ekens barn som växer lite längre bort.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 20:52 »
Det är bara att vänta till hösten, och fram i oktober kan du plocka ekollon. Att döma av blomningen blir det mycket ekollon i år. Plocka ett antal och placera där du vill ha eken, om inte ett gror så gror säkert de andra. Ekollon skall helst ha vinterkyla för att gro, men kan gro även utan. Men förvara dem inte inne under vintern, för då torkar dom och dör.

Och som Lorita skriver så är det en myt att ek växer extremt långsamt. Ek klarar ju torra och magra växtplatser bättre än andra, och därför är det där man ofta ser dem. Men liksom andra träd växer ju ek långsamt under sådana betingelser... På bra ståndsorter växer ek ganska fort, om än inte lika fort som vissa andra trädslag.

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 21:13 »
Jag tror eken växer till ett vackrare träd på mager jord, när jag var mycket liten började en liten ekplanta slå rot på en sandig plats en bit från vårt hus, den eken är ett stort vackert träd nu, 58 år senare...

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 21:16 »
Jag tror eken växer till ett vackrare träd på mager jord, när jag var mycket liten började en liten ekplanta slå rot på en sandig plats en bit från vårt hus, den eken är ett stort vackert träd nu, 58 år senare...
Det som gör mest på utseendet är hur mycket ljus trädet får

Michan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 21:29 »
Okej, tack för snabba svar :)

Var tror ni kan vara ett bra ställe att plantera trädet, där det får vara ostört och inte riskeras att huggas ned? Jag har ingen egen mark.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 21:37 »
Okej, tack för snabba svar :)

Var tror ni kan vara ett bra ställe att plantera trädet, där det får vara ostört och inte riskeras att huggas ned? Jag har ingen egen mark.
Svårt att säga vart den får vara i fred. Det säkraste är nog en plats på något skogsbolags mark, dit de inte kan komma med sina maskiner. Typ uppe på ett litet men högt berg. Problemet är att ek är känsliga för skugga, det måste vara en plats där andra träd inte växer förbi och skuggar.

Michan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 22:17 »
Ett litet men högt berg låter jättebra, sådana finns det gott om häromkring.

Har du koll på hur marken bör vara? Jag har hört att jord med mycket sand ska vara bra?

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-11 kl 22:54 »
Ett litet men högt berg låter jättebra, sådana finns det gott om häromkring.

Har du koll på hur marken bör vara? Jag har hört att jord med mycket sand ska vara bra?
Ek klarar alla sorters jordar, så länge det inte är väldigt blött. Sandjord är utmärkt, men är det ren sand lär den växa långsamt

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 23:10 »
Vilket härligt projekt! Att plantera ett träd är nåt utav det underbaraste man kan göra inför framtiden. Jag har jobbat ideellt med att sköta om och kartlägga ekar. Sköt om din planta väl vart den än hamnar  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kramboa

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-11 kl 08:51 »
Redan nu kan du gå ut i skogen och plocka ekollon som börjat gro, det gjorde jag en gång och hade inomhus :P

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 11 maj-11 kl 09:17 »
Ja, att flytta en liten ekplanta är nog enklare och effektivare än att sätta ekollon. Om du har något ställe där du får gräva upp dem.

Men rådjur och harar kommer förmodligen att vilja provsmaka den, sårskilt om det inte finns andra småekar i närheten. Det blir ju lite variation i kosthållet. Hönsnät runt några år.

Jag håller på att göra en liten skogslund som skall fungera som lä för en fruktträdgård. Men ek och kastanj försvinner första vintern. Får försöka på nytt i år ...

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 maj-11 kl 09:31 »
Skall man gräva upp en ek, så får den vara liten, väldigt liten. Ek har pålrot, och den kan gå ner åtskilliga decimetrar redan första året om det är gynnsamma förhållanden i marken. Förstör man pålroten är det inte säkert att plantan överlever en flytt. Ek är en av de svåraste svenska träden att flytta.

Michan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-11 kl 12:24 »
Redan nu kan du gå ut i skogen och plocka ekollon som börjat gro, det gjorde jag en gång och hade inomhus :P

Hur skötte du den när du hade den inomhus? vad fick den växa i? :)

silverina

• Livet är något som pågår just nu..
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 maj-11 kl 13:16 »
Skydda den lilla ekplantan noga, rådjuren älskar dem och hararna skalar lätt av barken på vintern.
Silverina

Babsan02

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-11 kl 15:23 »
Vi har egenodlade ekar. När vi flyttade in i eget hus 1985 sådde vår dotter ekar. De tog sig bra och är nu rätt stora.

hassla

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 10:32 »
Eken är både viltbegärlig och frostkänslig i ungdomsåren, därför är det lämpligt att så riktigt många ollon för att förhoppningsvis få upp en eller ett par träd som klarar sig hela vägen upp till vuxen ålder. Och kullen är naturligtvis en bättre plats än dalen ur frostsynpunkt.

Vill du ha fram den klassiska "sparbanken eken" måste den stå självständigt med gott om utrymme och ljusinsläpp (ekens diametertillväxt är starkt kopplad till trädkronans storlek), står den i tät konkurrens med andra träd blir stammen istället lång och rak.

Michan

• Småland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 16:25 »
Tack för alla tips :)

Luvan

• Närke
« Svar #18 skrivet: 12 maj-11 kl 21:10 »
Jag har en nästan "egenodlad" liten ek, i rabatten närmast huset!  :)
På mitt torp bodde för rätt länge sedan en liten tant och en farbror, och dom hade fina rabatter med bl a pioner. De som ägde stället före mig, la igen alla rabatter.
Så jag har grävt upp grästorv allt eftersom, och gjort nya rabatter.
I en av dom hittade jag härom året en pytteek, typ tre-fyra blad hög! Jag fick sätta en liten varningsskylt där första året så den inte skulle bli bortrensad av misstag. Nu är den ca 70 cm hög och växer som bara den!  :D
Jag misstänker att ekollonet legat i dvala under gräsmattan och vakande till liv när jag avtäckte det. Det dök upp en massa vallmo också, som jag inte sått själv.

Så när jag blir en riktigt knäpp gammal kärring, ska jag sitta under min ek och klappa katten.....  o:)

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 21:16 »
Här hos mig är ek i princip ett ogräs, åtminstone småplantorna. En av mina ekar är ganska stor och bred, och sträcker sig tio meter ut över ängen. Under den är ett helt snår av fröplantor, eftersom alla ollon som inte djuren äter ramlar ner där och slår rot. Brukar gå över med röjsåg ibland, men de växer ju upp lika snabbt igen :P Egentligen älskar jag ek, men ibland kan det nästan bli för mycket. Småplantor finns precis överallt, men det är ju få som växer upp till vuxna träd

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser