Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få rent kökshanddukar?  (läst 14154 gånger)

Dillen

• Östergötland
Hur få rent kökshanddukar?
« skrivet: 10 maj-11 kl 20:03 »
Jag har ett gäng kökshanddukar som tyvärr fått mörka fläckar (typ stekfett) som inte går bort i 60 graders tvätt.
Det är ju en 6-7 stycken och jag vill gärna få dem rena! De flesta är vita med röd kant och några har även andra färger, vilket utesluter att bleka dem med klorin eller liknande (känns inte så miljöbra heller..)

Lägga dem i blöt med diskmedel, kan det funka? De är tvättade flera gånger utan att fläckarna gått bort ett dugg, kanske är det för sent att rädda dom?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

pyromanen

• Gäst
SV: Hur få rent kökshanddukar?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 20:20 »
Känner igen fenomenet. Har tyvärr ingen lösning. Försöker köra med "finhanddukar" och "ful-"  och bara torka grytor, stekpannor o sånt med dom som redan är fula.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 20:25 »
Hur blir det om du kör dem på 90 grader? Eller kokar dem? Mina äldre släktingar kokade vittvätten.
snus? vad är priset på en pris?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 20:36 »
Om man har "nya" fettfläckar så kan det funka att gnida in tvål eller flytande tvättmedel i fläcken innan man lägger det hela i tvättmaskinen. Men jag vet inte om det funkar på gamla ingrodda fläckar. Testa kan man ju!

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 21:06 »
Koka vittvätten med lut vet jag att min svärmor gjorde,
det blev så vitt och fint så sa hon.
En gång kokade hon i kopparkitteln men då blev de gröna.
Har aldrig provat själv.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 00:39 »
Prova med tvättmedel av annat märke än det du har använt tidigare. Gärna s k vittvättmedel som brukar innehålla något milt blekmedel eller s k optiskt vitmedel (läs det finstilta på paketet). Och att tvätta i 90 °C är mycket lämpligt. Olje- och fettfläckar är lättare att bli av med ju högre temperatur man tvättar i.

Om du har mycket hårt vatten så motverkar det alla tvättmedels funktion, i så fall kan ju en lösning vara att någon som har mjukt vatten hemma får göra ett försök att tvätta de där handdukarna åt dig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 02:41 »
Du måste bli av med fettet först. Lägga i blöt räcker inte, du måste gnugga. Det mest fettlösliga jag känner till i hushållet är diskmedel. Men det finns ju annat också tex. borax eller aceton (prova först på något okänsligt ställe). Du kan också testa att suga upp fettet med servetter/hushållspapper emellan handduken och ett varmt strykjärn. Sen gnugga i något starkt tvättmedel och in i maskinen (eller borax). Handtvätt är skitjobbigt för den typen av fläckar.

Kanske hittar du något fiffigt tips här:
http://www.shenet.se/recept/start.html
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

träsleven

• -
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 10:29 »
Försök att göra som man gjorde förr. Koka dem i en stor gryta antingen på spisen eller ute i tvättgryta som man eldar under om man har den möjligheten. Koka dem i vatten o tvättmedel för vittvätt. Det riktigt heta vattnet brukar lösa upp fettet. Att det är ränder på dem tror jag inte gör något om de är tvättade många gånger förr. Tror inte det är risk att de fäller ifrån sig eller så.

Sara-olinen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 22:33 »
Galltvål, som man gnider in i fläcken före tvätt.
Och som alla andra sagt: 90 grade maskin. Både bomull och lin klarar så höga temperaturer.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 22:58 »
vad är, och var hittar man galltvål  ???

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-11 kl 23:44 »
Detta har jag med funderat över...ge dem fettfläckar på hela ytan så blir de iallafall jämna ;)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 00:21 »
Galltvålen löser inte fett så bra, men visst kan man prova. Galltvål finns både flytande och fast, superbt till en massa olika fläckar och tvätt. Jag tycker det luktar rent och fint, men andra gillar inte doften. Den är väl i grunden som annan tvål men med tillsats av "oxgalla" som det brukar stå. Det kan nog vara alla möjliga från olika slaktade djur. Ett litet oventenskapligt test:
http://www.amzonet.net/tvattnotter-galltval-test.html

Sedan kan jag rekommendera något som heter "Kernseife" som alternativ, men detta är litet starkt och kan avfärga vissa textilier (gör gnuggprov och kolla först). Det är den typ av tvål man gnuggade trasmattor och annat med förr.
Den här sidan visar en sådan tvål, men dom har felaktigt kallat den för galltvål, vilket den inte är:
http://www.wellness-shop.se/curd_soap.html

Men som sagt, jag tror inte dessa löser fett så bra, i jämförelse med syntetiska medel i varje fall.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 11:23 »
Jag köpte galltvål på en hälsokostaffär, Life tror jag affären hette.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 11:26 »
Hästsportsbutiker brukar ha galltvål, även en del vanliga butiker har jag sett den i.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

johe71

« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 11:26 »
Jag köpte galltvål på en hälsokostaffär, Life tror jag affären hette.

även Clas Ohlson säljer galltvål http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162539293

Dillen

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 19:12 »
Oj men så många bra svar!!  :D
Jag har testat att köra några handdukar med nytt tvättmedel (vittvätt med lite blekmedel i), dock i 60 grader.
En del fläckar gick faktiskt bort! Inte de mörkaste dock. Ska testa en omgång till i 90 grader!

(Kan man köra dem i 90 även om det står 60 på tvättrådet?)

Galltvål ska inhandlas på Clas Olsson, kan nog vara riktigt bra till kläderna också!  :)

Tack alla för goda råd, nu har jag massor av tips att jobba med i kampen mot fläckarna  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 23 maj-11 kl 17:19 »
Bomull och linne tål 90 grader, däremot är det svårt att uttala sig om hur färgen tål temperaturen, för det beror på vilken färg de använt och vilken infärgningstemp de haft... Men min erfarenhet är att det inte brukar hända något med färgen. Jag har flera gånger tvättat färgade påslakan och handdukar i 90. Möjligen att de blir urtvättade lite tidigare, men några missfärgningar har jag aldrig varit med om.

Missfärgningar är förresten vanligare när man tvättar kallare än rekommenderat, än om man tvättar varmare. Men det kan skilja lite mellan olika material.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 24 maj-11 kl 02:17 »
Ja så är det. Man kan utan vidare tvätta någon gång i högre temperaturer utan att det händer något. Litet försiktig skall man vara med syntetblandningar förståss, men det är nog självskrivet.

Galltvålen är bäst så här: Man gnuggar i fläcken som skall tas bort, sköljer ur, sedan lägger man plagget i blöt med litet mera galltvål. En halvtimme eller över natten kan vara lagom, beroende på fläcken. Sen tvättar man plagget i tvättmaskin (eller för hand) och därefter är dom flesta fläckar och missfärgningar puts väck. Själv har jag tagit bort rostfläckar som funnits i flera år på en sidenblus exempelvis, eller gräsfläckar och blod från tubsockor. Fungerar alltså på alla sorters material.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 24 maj-11 kl 03:07 »

Monica H

• Halland
« Svar #19 skrivet: 24 maj-11 kl 09:07 »
Jag kokar vita strumpor och kökshanddukar på spisen lite då och då, kör ofta hårt smutsad vittvätt på 90 grader i maskinen men allt blir inte rent ändå.......då funkar det oftast att koka tvätten ett par timmar.
Tvättmedlet spelar också roll.
Halland è bäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
SrAlexxa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser