Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Mört?  (läst 43867 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Äta Mört?
« Svar #60 skrivet: 15 mar-12 kl 21:43 »
Resurslöseri? Nu tänker du väl lite galet.

En vuxen gädda har ätit många kilo fisk för att växa till sig. Ju större fiskarna blir ju färre blir dom. Du får allt läsa på lite.

Om fiskeindustrin t.ex. hade tagit till vara småfisk till människoföda istället för att göra foderpellets av dom för att göda upp laxar så hade man kunnat föda fler människor.

Trodde vi pratade mört, att äta små gäddor för en närmare ålynglen.

kbh

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 15 mar-12 kl 21:50 »
Trots det är det så man utrotar en art: genom att äta den innan den fått yngla av sig. Så resursslöseri är kanske inte rätt ord. DOCK är du nog ganska ensam om att äta cm-stor insjöfisk, så så länge det inte blir nån fluga kan du nog fortsätta med gott samvete.
Tror inte det är någon stor  risk att små mörten blir ut fiskad   ärligt talat så vill nog inte många äta den  skulle ja tro :)

Juniperus

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 15 mar-12 kl 21:55 »
Smågäddor har jag inte ätit, har aldrig lyckats fånga en men jag har ju inte försökt.

Det vimlar iaf av småmörtar i sjöar och hav, och jag tror att man gör mindre åvverkan om man äter dom istället för större fiskar. Men det är klart överfiska på lägre näringsnivåer är ett problem idag, då fiskeindustrin är i desperation då större fiskar håller på att ta slut, det finns planer på att börja fiska krill och tar överfiskar man krill så rubbar man mycket i havet.

Men det är skillnad på hur fiskeindustrin fiskar och hur privatpersoner fiskar. Fiskeindustrin kan konsten att finkamma det kan man inte göra med mjärdar o mete. Det största hotet som hobbyfiskare medför är nog överfiske av hotade större fiskar. För att rubba balansen i en sjö genom att fånga småmört så måste man fånga en otroligt sanslöst mängd.

Det kan helt enkelt inte ses som resurslöseri, det är mer resurslöseri och ge sig på gäddor än mörtar.

Broberg

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 15 mar-12 kl 21:59 »
Det kan helt enkelt inte ses som resurslöseri, det är mer resurslöseri och ge sig på gäddor än mörtar.

Ännu mindre att äta vuxna mörtar. Tror inte det var brist på ål när folk började tugga såna yngel heller för den delen.

Juniperus

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 15 mar-12 kl 22:05 »
Jag tror att förändrade havsströmmar, överfiskning av vuxna ålar, svårforcerade vandringshinder i åar och floder, minskande uppväxtområden och miljögifter är långt viktigare orsaker till att ålen är hotad än att folk har fångat yngel.

Hela vårat samhälle bygger på resurslöseri, kritisera vettiga saker istället.

Broberg

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 15 mar-12 kl 22:06 »
Och så är det väl bra att ge gäddor och andra så stor chans att fånga så mycket småfisk som möjligt innan vi tar den. Äta mört lär vara riktigt naturbra, men jag tycker ändå att den ska få chansen att yngla av sig. Absolut!

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 15 mar-12 kl 22:09 »
Jag tror att förändrade havsströmmar, överfiskning av vuxna ålar, svårforcerade vandringshinder i åar och floder, minskande uppväxtområden och miljögifter är långt viktigare orsaker till att ålen är hotad än att folk har fångat yngel.

Hela vårat samhälle bygger på resurslöseri, kritisera vettiga saker istället.

Alla orsker bidrar.

För att det bygger på slöseri nu, så betyder inte det att man måste följa den vägen..

Juniperus

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 15 mar-12 kl 22:11 »
Du problematiserar något som inte är ett problem. Lägg ner din energi på riktiga problem istället det finns gott om dom.

Vadå följa den vägen, det är inte ett större resursöseri... Du tar ju inte ens in det jag skriver.

Broberg

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 15 mar-12 kl 22:19 »

Vadå följa den vägen, det är inte ett större resursöseri... Du tar ju inte ens in det jag skriver.

Det gör jag. För att världen bygger på resursslöseri, så behöver man inte fortsätta i de banorna. Tydligare? Ät fyra ton mört i veckan om du vill, men låt dem få en chans att yngla av sig först.
Folk har i alla tider tyckt att när det kryllar av ting, så är det outtömliga källor som man kan ösa ur.

Juniperus

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 15 mar-12 kl 22:27 »
Jag använder inte sådana fångstmetoder att det ens är möjligt för mig att rubba systemet i en sjö genom att fånga småfisk. All mat vi förtär påverkar vår omgivning men vi måste ha mat, det gäller att fundera var och hur man gör minst skada. Visst har det en påverkan att jag fångar en del småmört men påverkan är större om jag fångar och äter större fiskar speciellt högre upp i näringskedjan. En riktigt stor hongädda t.ex. har klarat sig många år och för varje år vidare sina gener med rommen, att fånga en sådan gammelgädda innebär en stor påverkan på systemet.

Det du håller på med är fjanteri, för det är klart att det innebär en påverkan att fånga småmört men man måste ju väga det mot andra sätt att skaffa sin mat. Att köpa och odla lax påverkar långt mycket mer.

Broberg

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 15 mar-12 kl 22:43 »

Det du håller på med är fjanteri, för det är klart att det innebär en påverkan att fånga småmört men man måste ju väga det mot andra sätt att skaffa sin mat. Att köpa och odla lax påverkar långt mycket mer.

Väga det mot att äta fullvuxen mört. Absolut.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #71 skrivet: 15 mar-12 kl 22:44 »
Det gör jag. För att världen bygger på resursslöseri, så behöver man inte fortsätta i de banorna. Tydligare? Ät fyra ton mört i veckan om du vill, men låt dem få en chans att yngla av sig först.
Folk har i alla tider tyckt att när det kryllar av ting, så är det outtömliga källor som man kan ösa ur.

Skulle nog tro att den tid det tar för dig att skriva ovanstående meningar är ett betydligt större resursslöseri än om nån käkar småmörtar. Den energipåverkan och den miljöförstöring då gjort dig skyldig till under tiden din dator stod på, alla transporter för datorn olika delar osv osv har nog tagit kål på ex antal småmörtar. Nä lägg energin på något som verkligen ger resultat istället.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Broberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 15 mar-12 kl 22:55 »
Skulle nog tro att den tid det tar för dig att skriva ovanstående meningar är ett betydligt större resursslöseri än om nån käkar småmörtar. Den energipåverkan och den miljöförstöring då gjort dig skyldig till under tiden din dator stod på, alla transporter för datorn olika delar osv osv har nog tagit kål på ex antal småmörtar. Nä lägg energin på något som verkligen ger resultat istället.

Det spelar ingen roll världsligt sett om lilla jag slösar med datorer, eldar med olja, kör trimmade amerikanska veteranbilar, sysslar med traktorpulling, äter ål två gånger i veckan, struntar i att sortera sopor, tuggar odlad lax och slänger flera kilo mat i veckan för att bäst-före-datumet gått ut.

Juniperus

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 15 mar-12 kl 23:03 »
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, vad vill du komma fram till? I ena stunden kritiserar du minimal påverkan och i andra stunden tycker du inte det spelar någon roll vad man som enskild person gör.

Broberg

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 15 mar-12 kl 23:05 »
tycker du inte det spelar någon roll vad man som enskild person gör.

Jag var ironisk.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #75 skrivet: 16 mar-12 kl 08:02 »
Någon som är bra på att fiska brax? Det känns som en sjukt värd fisk då den är riktigt fet i köttet och kan bli 12 kilo stor. Jag har hört att om den kommer över 2 kilo så blir benen så stora att de är lätta att plocka ut.

Har läst att man kan mata dem vid ett ställe varje kväll vid ett visst klockslag och sen efter X antal dagar gå dit och fiska med just de betet man har matat dem med. Någon som har provat?

Jag har endast metat brax och jag kan säga att jag inte riktigt har listat ut i vilken del av sjön man kan hitta dem. Var trivs de. De simmar runt i gäng och letar godis längs med botten så jag kanske bara har haft otur.

Om en vecka flyttar jag till ett enormt sjösystem och jag kan knappt bärga mig till jag får börja fiska igen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #76 skrivet: 16 mar-12 kl 23:38 »
Men vad ska man mata den odlade fisken med?

Förstår att alla inte kan äta gädda. Men brax och mört finns det ingen brist på.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Juniperus

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 17 mar-12 kl 09:33 »
Det är möjligt man räddar våra svenska sjöar om man köper odlad fisk, men man odffrar haven. Fiskodlingsindustrin har förmedlat lögnen att det är bättre att äta odlad fisk vilket inte stämmer.

För att föda upp ett kilo lax krävs två kilo fisk plus vegetabiliskt foder. Man kan inte föda upp lax på enbart vegetabiliskt foder. Var kommer foderfisken från, jo det finns kontroller och regleringar för fiske och försäljning av matfisk men denna kontroll finns inte för foderfisk vilket leder till att fodret kommer från piratfiske, överfiske och från hotade bestånd. Bristen på fiskar i mellanskiktet i näringskedjan i haven gör att man blir tvungen att fiska lägre och lägre ner i näringskedjan, man utrotar ett steg i taget. Det finns planer på att börja dammsuga haven på krill då annan fisk börjar ta slut.

Istället för att köpa odlad lax, rödspätta. flundra m.m. är det bättre att nöja sig med att äta sill eller fiskar lägre ner, eller att fiska sin fisk själv från näringskedjans lägre nivåer.

Det värsta är att folk går på lögnen och tror dom gör något bra när dom äter sin odlade lax som håller på att rubba hela havets ekosystem. Man kan inte bara skrika och kritisera innan man vet vad man pratar om. Det är alldeles för lätt att låta sig luras när man handlar sin mat i affärerna.

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 17 mar-12 kl 09:41 »
Det finns väl ingen industri som är så korttänkt som fiskeindustrin? Hade jordbruk bedrivits med samma intelligens som präglar fisket, så hade vi haft hungersnöd över hela världen nu.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #79 skrivet: 17 mar-12 kl 09:57 »
Jag har hört att det går åt 3kg torskfisk att odla 1kg lax,sjukt.
Till micke mård och braxfisket så är det bottenmete som gäller,braxmunnen är formad efter att söka föda på botten, majs,mask,maggot mm är bra beten,tunn tafslina 0.12 till 0.18 brukar vara bra,krok i strl 6-12, oftast väger braxarna runt 2kg och över 5kg är något sällsyntare men det finns på sina håll,. Braxen svarar bra på mäskning,vanligt ströbröd blandat med majs maskbitar och kryddat med socker,vaniljsocker anis fänkål kanel eller liknande..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser