Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bota magsår med bakjäst?  (läst 19126 gånger)

Snoken

• Gäst
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-11 kl 19:32 »
Varför får hästar magsår överhuvudtaget? Är det som Pålle säger brist på tillräckligt med stråfoder så känns det ju vettigare att åtgärda själva problemet och inte symptomen.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #21 skrivet: 12 maj-11 kl 19:37 »
En häst svälter efter fyra timmar utan stråfoder. Därav magsår och beteenderubbningar till följ av stress (krubbitning, vävning m.m) . En hästs mage är inte alls som vår, ingen magsäck att tala om. Den består i princip av en enda lång tarm.
Att ge en häst vitlök är också en orsaktill rubbningar, hästens matsmältning klarar inte av syrorna.
Fast, det är klart, de som tillverkar de här "tillskotten" får nog en fin magkänsla med tanke på vad det kostar.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #22 skrivet: 12 maj-11 kl 19:41 »
Mycket  protein. lite cellulosa = diarrè. Tidigt skördat hösilage?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

saint206

• Småland
« Svar #23 skrivet: 12 maj-11 kl 20:25 »
det enda ifrån naturen jag "vet" (har läst mig till) botar magsår är lakritsrot. alltså roten nu, inte godis.. ;D men det lär bli en dyr historia om man inte vet var det växer vilt...ska göra det i skåne tror jag... ???
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 12 maj-11 kl 23:42 »
Jag tror att mycket som vi petar i våra djur och oss själva inte har den effekten vi tror
Visst är det så. Just bryggerijästen har ju närmast mytiska effekter om man skall tro reklamen. Det är dock en väldokumenterat bra järnkälla och innehåller biotin och tiamin. Obs att det måste vara den avdödade, annars motverkas effekten. Innehåller en del mineraler, spårämnen och aminosyror förståss.

Citera
visst kan hästar som får bakjäst bli bättre i magen för att de får i sig spårämnen/vitaminer/mineraler som kanske fattades innan, men folk tror då att den blir bättre för att den får i sig jästsvampar som hjälper till med grovtarmsjäsningen).
Detta måste gälla enbart hästar isåfall, för hos människor är det inte bra för matsmältningen. De levande jästsvamparna (oavsett vilken art) stjäl B-vitaminerna till att börja med och proppar tarmarna fulla med gaser.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 12 maj-11 kl 23:51 »
Just bryggerijästen ....... är dock en väldokumenterat bra järnkälla
Organiskt järn! Vilket är smältbart direkt jämfört med mineraliska konstgjorda järnpiller som man skiter ut och får antingen för hård eller för lös mage utav (människor).

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 13 maj-11 kl 00:17 »
Detta måste gälla enbart hästar isåfall, för hos människor är det inte bra för matsmältningen. De levande jästsvamparna (oavsett vilken art) stjäl B-vitaminerna till att börja med och proppar tarmarna fulla med gaser.

Ja alltså, det jag menade är att det är ju många som gett bakjäst till sina hästar som upplevt positiva effekter, men jag är skeptisk till att det är jästens jäsningsförmåga som ger något positivt (den bör ju snarare vara negativ, vilket jag beskrev i ett tidigare inlägg). I det jag har läst så finns det några få jäststrains (7 av 50) som hjälper idisslare och grovtarmsjäsare att bryta ner cellulosa bättre. Vanlig bakjäst är inte en av dom. Men ändå så verkar hälften av alla Sveriges hästägare tro på Kronjästmagin :P?
//Lina

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 13 maj-11 kl 00:30 »
Kronjästmagin, he he  ;D

Dom upplevda positiva effekterna skulle kunna härröra från det faktum att jästsvamparna är såpass livskraftiga att dom skapar en population i tarmen hos djuret som äter dem, och på så vis neutraliserar tillväxten av skadliga bakterier och svampar. Därefter normaliseras tarmfloran av sig självt? Inte säkert att sorten spelar så stor roll då. Jag har inte läst dom här undersökningarna gällande hästar, det skulle kunna vara marginella skillnader. Eller så har det bara råkat sammanfalla tidsmässigt och hästen blev bra ändå. Man får inte underskatta "ompysslandets" effekter heller.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 13 maj-11 kl 00:49 »
Jag kan bara svara för mej själv o mina hästar .
Vi har upplevt mkt bra effekter av just kronjäst .
Hästar som haft stora problem med diareer har blivit bättre bara på några dagar .
Och vi pysslar om hästarna lika mkt varje dag oavsett .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SannaF

• -
« Svar #29 skrivet: 13 maj-11 kl 08:49 »
Travelerhorses:

Hur mycket jäst ger ni då per kg häst?
Mot nya äventyr!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #30 skrivet: 13 maj-11 kl 09:11 »
Jäst i all ära. Jäst är bra i visa sammanhang.  ;)

Jag hade gjort en ordentlig utredning. Du skriver att han är 1år , lite tidigt med problem redan.

Du är säker på att det inte är någon form av allergi eller överkänslighet.
Är det magsår så botas det bäst med penicillin. har ni kollat så att han inte har något vasst i magen.
Tyvärr har folk inte vätt att slänga saker där de ska utan rakt ut i naturen och en läskburk som kommer in i en slåtterkross blir fint flis som kommer ner i magen via fodret och ställer till stora problem.

jag känner med dig. Lycka till.

Körven

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 13 maj-11 kl 10:40 »
Att foderet skulle spela in i uppkomsten av magsår,är nog inte troligt.Är det någon som vet att det gör så, så skulle jag vara intreserad av att läsa om dom forskningsresultaten.Att tycka och tro är en sak men att veta är en annan sak. Att diskutera problemet och föra fram sin åsikt är bara bara positivt.Men att börja laborera själv och försöka bota sjukdommar skall man låta bli.

Hästar producerar magsaft kontinuerligt,oavsett om den äter eller ej.Hos dom flesta rovdjur och allätare produceras magsaft i samband med utfodring.Histamin är en viktig komponent i stimulering av saltsyra.Antihistaminerga substanser har utnytjats som läkemedel tex Tagamet eller Zantac under många år.Det har visat sig att hästar är exstremt känsliga för histamin.En råtta behöver 500 gånger mer histamin än den dos per Kg kropsvikt räknat som stimulerar maximal syrasektion hos häst.
Som ni förstår så är det inte så enkelt att bara ge hästen jäst,för att bota magsår.Bara att konstatera magsår hos häst är ytterst kompliserat,enklast är vid obduktion.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 maj-11 kl 10:49 »
Att foderet skulle spela in i uppkomsten av magsår,är nog inte troligt.Är det någon som vet att det gör så, så skulle jag vara intreserad av att läsa om dom forskningsresultaten.Att tycka och tro är en sak men att veta är en annan sak. Att diskutera problemet och föra fram sin åsikt är bara bara positivt.Men att börja laborera själv och försöka bota sjukdommar skall man låta bli.

Hästar producerar magsaft kontinuerligt,oavsett om den äter eller ej.Hos dom flesta rovdjur och allätare produceras magsaft i samband med utfodring.Histamin är en viktig komponent i stimulering av saltsyra.Antihistaminerga substanser har utnytjats som läkemedel tex Tagamet eller Zantac under många år.Det har visat sig att hästar är exstremt känsliga för histamin.En råtta behöver 500 gånger mer histamin än den dos per Kg kropsvikt räknat som stimulerar maximal syrasektion hos häst.
Som ni förstår så är det inte så enkelt att bara ge hästen jäst,för att bota magsår.Bara att konstatera magsår hos häst är ytterst kompliserat,enklast är vid obduktion.
Kan ske inte har så stor betydelse men ja vet att hästar som bara får hösilars blir lösa i magen en om det kan bli till magsår det vet ja inte men ger man dom havre halm så undviker man det problemet vet ja med lösa magar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #33 skrivet: 13 maj-11 kl 11:06 »
Han får ca 11-12 kg hö om dagen.   Om man kan ge fri tillgång eller ej beror ju helt på grovfodrets analysvärden. Han fodras 4 gånger om dagen.

Han tål inte hösilage, tidigare ägare hade gett honom det och där har dom förmodligen retat upp magen. sedan har ja läst att föl som inte blivit ordentligt avvanda från sin mor  har lätt att starta en retning i magen och utveckla magsår.  Såhär med facit i hand så känns de som att dom ryckt ifrån hans mor väldigt hastigt. Han gick länge med sin mamma men dom slarvade men måste slarvat med avvänjningstiden. Detta tror jag också kan spela in.

Han har ätit hö hela vintern och magen blir avsevärt bättre. Nu har han ätit bakjäst i 4 dagar 1 jäst om dagen och magen är helt bra...

Magsår kan man endast konstatera genom Gastroskopi dvs man skickar ner en kamera.  Håller sig hans mage bra nu så kommer en ev magkatarr/magsår att sakta men stabilt läka ut. Om han nu verkligen haft något sådant. Jag ställer mig ytterst tveksam till ett ev magsår för då borde inte en simpel jäst hjälpt honom.  Hursomhellst vad de än varit så läker magen så länge avföringen är bra, vilket den är nu.  Denna mirakeljäst :D

Som många skriver så är de absolut ultimata för en häst  att  få fri tillgång på grovfoder, det är de mest naturliga.   Men viktigt är att man har ett hö vars analysvärden kan fungera på fri tillgång.

Hästar med magkatarr/ magsår brukar dom rekomender att rätt och slätt släppa på bete.  Där äter dom ju också större delen av dygnet.

På tal om hösilage så är de många hästar som inte tål just hösilage.

Mitt äldsta sto har haft dammallergi därför har jag vart lite tvingad att köra med hösilage till henne.

men nu har jag äntligen hittat ett dammfritt hö som alla våra hästar kan äta  :P

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 13 maj-11 kl 11:11 »
Travelerhorses:

Hur mycket jäst ger ni då per kg häst?
En halv kub på morgonen o en halv på kvällen i a 5 dagar, det ger vi till stor häst . Har hört att man inte kan överdosera , smakar inte så gott att hästarna vill käka några mängder av det direkt .Självklart kan du ge fri tillgång oavsett analysvärdet på höt . Vi har skyhöga värden på vårt grovfoder o har haft det senaste 4 åren o innan hade vi låga värden . Måste säja att jag har hellre höga värden oavsett häst .
Låt han ha fri tillgång dygnet om ute så ska du se att han läker ut , det är antagligen magkattarr som det låter.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 13 maj-11 kl 11:17 »

Självklart spelar fodret in eller snarare avsaknaden av grovfoder . Som du skrev så bildas magsyra hela tiden och dom behöver äta väldigt ofta för att neutralisera i magen , syran ska ju användas så att säja.
Sva har gett ut en bok om just hästar o foder där du kan läsa om detta.
Jag har själv varit inne med häst på både mälarkliniken och på ulltuna med just magsår och magkattarr häst så jag vet vad jag säjer .

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 maj-11 kl 11:49 »
Han får ca 11-12 kg hö om dagen.   Om man kan ge fri tillgång eller ej beror ju helt på grovfodrets analysvärden. Han fodras 4 gånger om dagen.

Han tål inte hösilage, tidigare ägare hade gett honom det och där har dom förmodligen retat upp magen. sedan har ja läst att föl som inte blivit ordentligt avvanda från sin mor  har lätt att starta en retning i magen och utveckla magsår.  Såhär med facit i hand så känns de som att dom ryckt ifrån hans mor väldigt hastigt. Han gick länge med sin mamma men dom slarvade men måste slarvat med avvänjningstiden. Detta tror jag också kan spela in.

Han har ätit hö hela vintern och magen blir avsevärt bättre. Nu har han ätit bakjäst i 4 dagar 1 jäst om dagen och magen är helt bra...

Magsår kan man endast konstatera genom Gastroskopi dvs man skickar ner en kamera.  Håller sig hans mage bra nu så kommer en ev magkatarr/magsår att sakta men stabilt läka ut. Om han nu verkligen haft något sådant. Jag ställer mig ytterst tveksam till ett ev magsår för då borde inte en simpel jäst hjälpt honom.  Hursomhellst vad de än varit så läker magen så länge avföringen är bra, vilket den är nu.  Denna mirakeljäst :D

Som många skriver så är de absolut ultimata för en häst  att  få fri tillgång på grovfoder, det är de mest naturliga.   Men viktigt är att man har ett hö vars analysvärden kan fungera på fri tillgång.

Hästar med magkatarr/ magsår brukar dom rekomender att rätt och slätt släppa på bete.  Där äter dom ju också större delen av dygnet.

På tal om hösilage så är de många hästar som inte tål just hösilage.

Mitt äldsta sto har haft dammallergi därför har jag vart lite tvingad att köra med hösilage till henne.

men nu har jag äntligen hittat ett dammfritt hö som alla våra hästar kan äta  :P
fattar inte det där det snacka bara o analysvärden  ge dom ett bra hö  som in har räkna ut värden på  och ge halm sen så dom har något att tugga på  och har hästen dammalergi så kan man blöta höt lite så fungerar det med.

Körven

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 13 maj-11 kl 13:04 »
Självklart spelar fodret in eller snarare avsaknaden av grovfoder . Som du skrev så bildas magsyra hela tiden och dom behöver äta väldigt ofta för att neutralisera i magen , syran ska ju användas så att säja.
Sva har gett ut en bok om just hästar o foder där du kan läsa om detta.
Jag har själv varit inne med häst på både mälarkliniken och på ulltuna med just magsår och magkattarr häst så jag vet vad jag säjer .

Jasså ??? på vilken sida står det att hästar får magsår vid avsaknad av grovfoder? Den som vill föredjupa sin kunnskap i ämnet kan läsa en avhandling av Anders Sandin mfl  Efekts of diffrently composed feeds and physical stress on plasma gastrin concentration in horses. Acta vet Scand 1998,39,265-272.
Sedan finns hans doktorsavhandling SLU.
 Studies of gastrin and gastrick secretion in horses.
Jo jag tror nog att du vet vad du säger,men frågan är om du har rätt,det är lite skilnad det se.Den där Anders Sandin är veterinär och har doktorerat på just magsår hos häst.Det är hans forskningsresultat jag delgett er så det är liksom inget jag hittat på själv.Fast jag hade önskat att det var så.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 14 maj-11 kl 10:25 »
Enl både ulltuna och mälarkliniken och lötsberga djurklinik så bildas magsår hos häst pga för långt mellan fodringarna och så klart stress.
Magsår kan även uppkomma pga styngflugelarver som äter på magsäcken .

Jag tycker det är väldigt logiskt: magsyra bildas hela tiden ...om inte hästmagen får använda magsyran då fräter den .

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 15 maj-11 kl 02:05 »
Jag tycker det är väldigt logiskt: magsyra bildas hela tiden ...om inte hästmagen får använda magsyran då fräter den .
Det bästa vore nog om man kunde undanröja orsakerna, snarare än att bota symptomen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Biggee, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser