Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bota magsår med bakjäst?  (läst 19114 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
bota magsår med bakjäst?
« skrivet: 10 maj-11 kl 15:20 »
jag har en ardennerkille på 1 år gammal. Vi har haft honom sedani januari detta året.

Även hos uppfödaren har han fått diarré i samband med förtäring av hösilage. Vi har därför gett honom hö hela vintern han har blivit avsevärt bättre men inte helt 100. ger jag honom däremot bakjäst så blir han i stort sett bra.

Kan de vara magsår ändå? Trots att bakjästen hjälper?

är de magsår får jag ju lämna in honom för gastroskopi.

Jag upplever att han fick tillbaks diarrén i samband med lite gräs som han fått tag på utanför vinterhagen( ej färdigväxt bete i sommarhagen än)

men att få diarré av gräs känns som vanligt i början?

De värsta är ju om han har magsår men de känns inte som om bakjästen hade hjälpt om han haft magsår?
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 15:22 av Midsommaren »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 23:05 »
Jag hade nog snarare gissat på obalans i tarmarna ....han kan ju helt enkelt vara en känslig kille .Hur länge fick han dia ? Stresskänslig ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 23:13 »
Varför ge bakjäst? Om du själv åt det, skulle du inte få svullen mage och magknip? Det finns bakteriekulturer att köpa istället. Hästar är grovtarmsjäsare, men det betyder inte att de har jästsvamp i tarmen.

Vill man åt b-vit och protein finns det avdödad jäst att köpa, sk bryggerijäst.
//Lina

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 00:25 »

Han fick dia väldigt länge. Han hade precis blivit avvand när vi hämta honom i januari och nu är han 11 månader  :) Ja de känns faktiskt mer som obalans än magsår?

Hade det vart magsår så känns de inte som att någon bakjäst i världen kunde hjälpt?

Skiesabove:vanlig bakjäst kan ha en mycket god inverkan på tarmarna ;) Fler och fler veterinärer tipsar även om detta.
« Senast ändrad: 11 maj-11 kl 00:29 av Midsommaren »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 02:46 »
Skiesabove:vanlig bakjäst kan ha en mycket god inverkan på tarmarna ;) Fler och fler veterinärer tipsar även om detta.
Är det frågan om vanlig bakjäst eller öljäst?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 08:33 »
vanlig bakjäst (den med blå text)

öljäst känner jag inte till.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 08:39 »
Får du honom att äta surkål, tro?

Det finns folk (bla personal på Astra) som menar att surkål är lika effektivt mot magsår som Losec!

Oavsett om det stämmer eller ej och oavsett om det är magsår hästen lider av eller ej är surkål väldigt nyttigt för hela kroppen, ffa för magen. Om det finns någon anledning att inte ge just hästar kål vet jag inte, men kanske nån annan kan svara på det...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 08:42 »
Ær bakjæst bra før mænniskor med magsår eller før mycket magsyra också? Eller blir det som då man æter før mycket bulldeg...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 09:57 »
på människor vet jag faktiskt inte.

Men på hästar med orolig mage har de fungerat bra.

Jag tror inte att min häst har magsår.. känns inte som om bakjäst hade hjälpt honom då.

Däremot är ju magsår på häst vanligare än man tror. Så skulle de visa sig att diarrén kommer tillbaks så är det endast ett gastroskop som kan säkerställa magsår.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 10:11 »
Magsår uppstår pga av bakterier och botas med pencelin hos människan,men hur hästens magsår uppstår är lite känd.Magsår hos häst har varit mer eller mindre okänt fenomen ,det var så sent som 1966 som det först raporterades och publicerades om magsår hos häst.Problemet har varit att ställa rätt diagnos.Symtomen varierar i hög grad och överlappas av de symtom som man ser vid andra koliksjukdommar.För att ställa rätt diagnos krävs att man gastroskoperar hästen.Detta kräver en skicklig veterinär och dyr utrustning.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 11 maj-11 kl 10:17 »
är du säker på att dom hittat en bakterie som orsaker magsåren på häst? Mig veterligen så har dom inte hittat någon.

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-11 kl 11:56 »
är du säker på att dom hittat en bakterie som orsaker magsåren på häst? Mig veterligen så har dom inte hittat någon.
Nej inte hos häst,men hos människor,som jag skrev tidigare.Det har ju utförts studier för att kartlägga förekomsten av magsårssjukdomen hos häst,genom att undersöka hur syrasektionen i magsäcken styrs.Ett viktigt steg var att kartlägga hormonet gastrin och hur det styr stimuleringen av magsaft.
Gastrin frisätts till blodet genom både nervös och kemisk stimulering samt av uttänjning av magsäcken.Hos häst utsöndras gastrin i samband med utfodring av både kraftfoder och grovfoder.Plasmagastrinnivåerna blir ungufär lika oberoende av vilket foder som andvänds.Detta tyder på att uttänjningen av magsäcken och en kemisk stimulering är av betydelse för frisättningen av gastrin.
Det har förmodligen skett nya framsteg då ATG stöder forskningen på detta område.Hur långt dom kommit i dag vet jag inte.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-11 kl 23:51 »
Kan man tvångsmata en häst med små stoppade korvar fulla med Basica-pulver? Detta suger upp överskottet av magsaft och neutraliserar saltsyran. Beroende på vikten förståss, men man kunde prova med en knappt prinskorvsstor två-tre gånger om dagen vid besvär?  ??? OK, nu tänker jag som om det vore en människa men i alla fall.  :D Ett alternativ vore att tömma nåt vitaminpiller (gelkapslarna alltså) och peta i detta istället. Då blir det en handfull piller förståss och jag vet inte om hästar tål denna mängd gelatin.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 09:25 »
Varför ge bakjäst? Om du själv åt det, skulle du inte få svullen mage och magknip? Det finns bakteriekulturer att köpa istället. Hästar är grovtarmsjäsare, men det betyder inte att de har jästsvamp i tarmen.

Vill man åt b-vit och protein finns det avdödad jäst att köpa, sk bryggerijäst.

Du är inte så uppdaterad va?

Det har forskats ang. bakjästens positiva inverkan på hästens mage och tarmsystem. Bryggerijäst har ingen levande bakteriekultur så det ger inte alls samma verkan.
Finns faktiskt ingen anledning att köpa dyra bakteriekulturer när du kan få det nästan gratis i och med bakjästen.

Till ts: jag hade nog ringt vetrinär för att fråga. Han verkar ju oerhört känslig och fångrisken blir ju skyhög när magen är i olag så jag skulle ha en väldigt långsam och försiktig invänjning på gräs tillsammans med bakjästen. Däremot är han ju i en bra ålder (just för fångrisken). Har han dock haft problem så pass länge hade jag velat undersöka det närmare, det är inte normalt att det håller i sig så länge.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-11 kl 12:33 »
Nej bakjäst kan inte läka ett magsår däremot återställer jästen balansen i mage o tarm .
Vi har haft måga "maghästar" o min erfarenhet är att ge jäst vid förändringar somm hagbyten o dyl och att helst ge torrhö då hösilaget inte är grovt nog så dom får diareer pga för lågt fiber innehåll typ.
Sen att dom har fri tillgång o går ute o rör sej dygnet om har hjälpt massor .
Kolla upp mask oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 12 maj-11 kl 13:00 »
skickade in ett träckprov på kolla masken idag :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-11 kl 16:11 »
Synd bara att träckproven inte visar mer än två maskar ...resten får man gissa sej till.
Blodmasken måste man odla separat o ange när man skickar in provet .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 12 maj-11 kl 16:30 »
Du är inte så uppdaterad va?

Det har forskats ang. bakjästens positiva inverkan på hästens mage och tarmsystem. Bryggerijäst har ingen levande bakteriekultur så det ger inte alls samma verkan.
Finns faktiskt ingen anledning att köpa dyra bakteriekulturer när du kan få det nästan gratis i och med bakjästen.

Till ts: jag hade nog ringt vetrinär för att fråga. Han verkar ju oerhört känslig och fångrisken blir ju skyhög när magen är i olag så jag skulle ha en väldigt långsam och försiktig invänjning på gräs tillsammans med bakjästen. Däremot är han ju i en bra ålder (just för fångrisken). Har han dock haft problem så pass länge hade jag velat undersöka det närmare, det är inte normalt att det håller i sig så länge.

Du får gärna länka till forskningen. Jag har svårt att hitta något om att just BAKjäst (Saccharomyces cerevisiae YJM789) ska vara nyttigt, i de artiklar jag har hittat så står det om att några få strains av bryggerijäst (alltså som används till ölbryggning) som är gynnsamma för idisslare och hästars matsmältning, men inte just BAKjäst. Yea-Sacc (Saccharomyces cerevisiae 1026) (http://www.alltech.com/uk/brands/Pages/Yea-Sacc.aspx) är ju en registrerad strain som används som tillskott till både idisslare och häst, som det är ordentligt forskat på.

Jag har svårt att tro att bakjäst, som bildar koldioxid och alkohol när den jäser stärkelse och socker, kan vara nyttig för en hästmage. Jag tror att mycket som vi petar i våra djur och oss själva inte har den effekten vi tror (visst kan hästar som får bakjäst bli bättre i magen för att de får i sig spårämnen/vitaminer/mineraler som kanske fattades innan, men folk tror då att den blir bättre för att den får i sig jästsvampar som hjälper till med grovtarmsjäsningen).

Jag tror att bakjäst är en trendgrej för de som inte vill lägga ner pengar på Yea-sacc och jag vill gärna se forskning på just den strain som finns i Kronjäst-kuber är gynnsam för hästar.
« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 16:42 av skiesabove »
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 maj-11 kl 16:40 »
 Det vanligaste fenomenet vad ja vet är ju att hästar får magsår är ju att dom får för lite strå foder  å har man fått det läkt så borde det vara lätt att håla det i schack sen .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 12 maj-11 kl 17:41 »
jo fast det är väll ändå dom relativt vanligaste som provet visar, annars känns de mer eller mindre meningslöst att ens göra ett kolla masken.

kryssade i om blodmask med givetvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
krokodil, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser