Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gnagare och ugglor på samma tomt  (läst 3480 gånger)

Johan B

Gnagare och ugglor på samma tomt
« skrivet: 09 maj-11 kl 14:30 »
Hej
Har en massa med vattensorkar och kan tänka mig andra sorkar. Ugglan är ju bra på att fånga gnagare och lär kunna ha flera hundra gnagare i sitt skafferi.
Innehar två stora holkar vilka torde vara lämpliga som ugglebo. Nu vet jag ju inte om det finns ugglor, har i alla fall inte sett till sådana. Men kanske dom bosätter sig om det finns rikligt med föda och lämpliga reden?
Vårt ställe ligger sas ut i vildmarken även om det är bara drygt 100 m till byvägen. Det finns också 4 grannar ( sommargäster ) på en radie av ung 100 m. Undrar om omgivningen är "för urban" med tanke på ugglor.

Hur pass nära boningshus kan man sätta uggleholkar? Är 100 m lämpligt?

Finns det någon som har erfarenheter av ugglor eller åsikter om detta resonemang?

"Bättre med en uggla i holken än med hundra sorkar i åkern"

Vårhälsningar Johan

Bo

SV: Gnagare och ugglor på samma tomt
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 20:27 »
Ugglor är tacksamma för sittplatser högt upp där de har bra utsikt över jaktmarkerna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 20:49 »
Var i Sverige bor du? Inte samma ugglor överallt vet du!
Det låter kanske lite störningskänsligt, men det beror ju på. Kan du inte sätta holkarna lite längre bort? Få låna något träd om det inte är din mark? Ugglorna flyger nog till sorkarna ändå.
Vattensork lever mest i gångar nere i marken. Jag vet inte i vilken omfattning ugglor får tag i dem.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 21:18 »
kattugglor finns ofta i odlingsmarkerna... bättre att sätta upp holkar än att inte göra det.. skogduvor och andra fåglar kan ha glädje av uggleholkar oxå..  sätt den på en ostörd plats med bra utsikt över jaktmarkerna...
Fjäderfän och kaniner

Alma

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 21:25 »
Det borde funka. Mina kattugglor bor i en holk i kohagen, 50meter från huset, 20 meter från vägen. Nu är ju inte vägen särskilt trafikerad på natten men under dagen är det endel trafik och traktorer. Kolla över holkarna och se om de är beboeliga, men tips på hur man lockar till sig dem har jag tyvärr inte.
/Alma
Jag ska lära mig allt!

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 21:30 »
sägs att man ska lägga lite sågspån och löv och sånt i holken för att göra det mer inflyttningsvänligt... Men jag vet inte, ingen har flyttat in i mina uggleholkar. Än. Men jag hoppas!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-11 kl 21:34 »
sägs att man ska lägga lite sågspån och löv och sånt i holken för att göra det mer inflyttningsvänligt... Men jag vet inte, ingen har flyttat in i mina uggleholkar. Än. Men jag hoppas!
gammalt myrstacks-material är det bästa ;)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 5 användare (1 dolda)
Efwa, ärt, kretslopp, potatisdröm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser