Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverproblem..  (läst 1769 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Juverproblem..
« skrivet: 09 maj-11 kl 10:20 »
Såg en tidigare tråd om mjölkstockning och juverinflammation, men tänkte gräva lite mer i det hela.
Min get killade i förrgår, kände idag att ena juverhalvan var hård med stora "kakor" i. Testade att mjölka ur för hand och
med maskin men det kom inte särskilt mycket. 39.8 i feber. Så min fråga är, juverinflammation eller mjölkstockning och vad är skillnaden?
Kan inte säga att det direkt var flockor i den mjölk jag fick ut, men det verkar ju ha mosat ihop sig ordentligt därinne..
Min första tanke säger ju inflammation eftersom febern stiger..har satt in antibiotika och smörjar med kampfersalva.
Vad gör man om man inte får ut det? Blir det kvar och juvret är förstört helt enkelt?
Säg är det inte konstigt, alltid är det något med någon..men det blir väl så när de kommer upp i antal gissar jag...
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Juverproblem..
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 22:54 »
Kor kan få en juverdel förstörd av mastit, men getters juver ser ju inte likadana ut. Gissar att det finns en risk för det i alla fall. :P
Funkar antibiotikan?
Är det inte så att vid mastit (juverinfl) så är det bakterier inblandade men inte vid mjölkstockning.
Mjölkstockning på människor behandlas med värme och massage. Det borde fungera på getter oxå  ;)
Men jag hoppas din get mår bättre nu

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 10:07 »
Antibiotika och kampfer hjälpte utmärkt, Geten mår bättre och kakan i juvret är på väg bort.
Lille Mårten har börjat äta även på vänstertutten så nu är det nog som det ska  :)
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 23:28 »
Hoppas nu att killingen håller juvret tomt, och att han inte för över eventuella bakterier till den friska juverhalvan, om det finns en sådan.  Sluta inte i förtid med antibiotika; det sista Du behöver är resistenta stammar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser