Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lugnare vid körning?  (läst 2870 gånger)

mli79

• Skåne
Lugnare vid körning?
« skrivet: 08 maj-11 kl 21:00 »
Min ardenner är riktigt arbetsvillig med sele, älskar verkligen att arbeta (harva, dra sten/stock osv) och har full fokus på mig/arbetet då. Nu är han inriden men verkar tycka att det är pest att gå inne på ridbanan, han vill inte ens trava då. Ute är han piggare men har noll fokus. Tittig, gör lite som han vill. Tömkör jag ut så är han lugnet själv. Nyckeln till bra beteende är alltså selen.  :)  Jag hade ju tänkt att sätta vagn bakom honom snart (ska bara hitta en som passar). Nu är frågan om han fortfarande tycker att det är för "lätt" att dra vagn, om han kommer att bete sig som när jag rider. Eller så kanske han är lugn och fokuserad som när han har sele på.
Har ni upplevt samma "problem"?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Körven

• Värmland
SV: Lugnare vid körning?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 10:37 »
Jo då jag har mött samma fenomen,det är nog bara att konstatera att vissa hästar föredrar selen eller sadeln.En Lippizaner som verkeligen gjorde skälet för namnet hisspizaner,var ett nervknippe med sadeln på ryggen.Han var naturligtvis marktränad innan inridningen och gått med sele.Nu så tänkte jag att pröva med kärra efter,jo det fukade bra.Nu tänkte jag pröva med fyrhjulsvagnen,jo det fungerade jätte fint det också.Efter ett tag så tänkte jag ta en åktur på vägen,det är ytterst lite trafik där så normalt möter man inget fordom överhuvudtaget där.Men denna dag så möter jag tre motorcycklar efter bara några hundra meter,men killarna var vettiga och saktade ner och allt gick väl.Efter en kilometer eller så,så kommer det en buss,jag har aldrig setten buss på denna vägen.Vägen är smal med diken på båda sidor,så någon reträtt var inte att tänka på.Tror ni på tusan hästen knallar förbi bussen utan minsta tillstymmelse till oro.Hade han haft sadeln på ryggen så hade han hoppat in i skogen.Han var lugnet själ framför vagnen.
Vad detta kunde beropå kom jag underfund med då kör huvudlaget var med ögonkappor,och jag provade det när jag red,han var även då lika lugn.Förmodligen såg han att något rörde sig bakom,samtidigt som något var framför,och  det blev väll förmycket för honom.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 22:50 »
Annars kan det ju vara förknippat med vikten på ryggen ...Att dra är inte tungt uppifrån .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 14:53 »
Självklart blir det en annan belastning från annat håll, det är ju ganska solklart. Men frågan är ju om han kommer att bli lika ofokuserad med vagnen.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 16:20 »
Annars kan det ju vara förknippat med vikten på ryggen ...Att dra är inte tungt uppifrån .
du kan alltid rida en körd häst men inte tvärt om å en väl körd häst bär med lätt het sin ryttare  se vad ja sen vet ja att   inte kallblod gillar att strutta runt  i nån maners men det finns väl undan tag där med .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 23:02 »
Om du lägger i hop saker : gallor -förhårdnad - reagerar negativt vid ridning men ej vid töm ...blir inte summan då att det är dax att kolla upp så hästen inte har ont ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 23:09 »
Jag gillar inte heller att gå runt runt utan vettig anledning ...  ::)  Så varför skulle en intelligent häst göra det?  Hur blir det om Du hittar på mera för hans huvud att göra när Du är ute och rider?  Ut i terrängen, på slingrande stigar, uppför och nerför med balansövningar, sånt som sätter fart på hjärnan?  Såvitt jag vet är ardenner ganska OK i krumelunten, och har lätt att fatta.  Men vem vill traggla ABC, som redan håller på med sina universitetsstudier?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 08:38 »
Jag gillar inte heller att gå runt runt utan vettig anledning ...  ::)  Så varför skulle en intelligent häst göra det?  Hur blir det om Du hittar på mera för hans huvud att göra när Du är ute och rider?  Ut i terrängen, på slingrande stigar, uppför och nerför med balansövningar, sånt som sätter fart på hjärnan?  Såvitt jag vet är ardenner ganska OK i krumelunten, och har lätt att fatta.  Men vem vill traggla ABC, som redan håller på med sina universitetsstudier?

Han är riden typ 10 gånger sammanlagt, så universitetstudier vet jag inte om jag kan kalla det för :-) Tanken är att han skulle tränas lite akademiskt dock, men han verkar verkligen tycka att ridbanan är skitkass. Ska rida ute i hagarna istället, se om det blir bättre. Med ditt resonemang (som jag visserligen håller med om, nu när jag sedan länge har lämnat ridsporten.. ;D) så måste dressyrhästar vara helt hjärndöda eftersom de gillar att traggla runt i en manege. Man kan göra mkt mer än att bara rida runt längs kanten  :)

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 08:41 »
Om du lägger i hop saker : gallor -förhårdnad - reagerar negativt vid ridning men ej vid töm ...blir inte summan då att det är dax att kolla upp så hästen inte har ont ?

Gallorna har funnits där innan ridningen. Hästen är inte halt. Hästen visar inga tecken på smärta alls när man rider utanför ridbanan, men verkar tycka att det är tråkigt att vara inne på ridbanan. Jag är själv Equiatriker så jag anser mig kunna bedöma om en häst har ont eller inte.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 10:27 »

Jag har aldrig märkt av att hästar reagerar på vikten på ryggen,men därimot på att det finns något bakom på ryggen.Det finns tränare som hänger på vikter för att som dom säger vänja hästen vid tyngd på ryggen.Min uppfattning är att det är onödigt,har aldrig hållt på med sådant.Kan tillägga att jag nog ridit in 50 hästar om inte fler.
Som Pålle skrivit tidigare,är hästen van vid sele och att ha något på ryggen,så är det inga svårigheter att sätta sadeln på ryggen och rida iväg.

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 maj-11 kl 10:55 »
Jag har aldrig märkt av att hästar reagerar på vikten på ryggen,men därimot på att det finns något bakom på ryggen.Det finns tränare som hänger på vikter för att som dom säger vänja hästen vid tyngd på ryggen.Min uppfattning är att det är onödigt,har aldrig hållt på med sådant.Kan tillägga att jag nog ridit in 50 hästar om inte fler.
Som Pålle skrivit tidigare,är hästen van vid sele och att ha något på ryggen,så är det inga svårigheter att sätta sadeln på ryggen och rida iväg.

Tänkte på det du skrev innan om skygglappar. Jag kanske skulle rida med lokselen på?  ;D

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-11 kl 11:26 »
Man kan göra ett enkelt expriment,en häst som är välinriden och fungerar med ryttare på ryggen.Nu tar man och ställer sig på sadeln,som en cirkusryttare,så får man se hur hädsten reagerar,prova på mjukt underlag.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 maj-11 kl 20:45 »
Tja, jag försökte bara förstå den här individuella hästen.  Det finns massor av hästar som tycker att en ridbana är en helt onödig och dum inrättning.  De brukar göra som man ber dem, men utan varje spår av entusiasm.  Sådant ABC ligger helt enkelt inte för dem!  Energislöseri!  Och noga taget har de ju rätt ...  ;)

Med "universitetsstudier" menade jag nog mera frågeställningar av typen "Vilka delar av detta gärde har vi arbetat färdigt med, och var återstår det jobb?"  "Hur kommer vi lättast till de delar som ytterligare behöver bearbetas?"  "Var ska jag sätta fötterna för att inte skada potatisplantorna?"  "De där stockarna ska hem, men över den här stenen går det inte.  Finns det en bättre väg, där kälken inte fastnar?"  "Nu har Matte ett ärende till grannen, och jag ska bära henne dit.  Men jag känner på mig att vårt vanliga vadställe är översvämmat idag, jag väljer den längre vägen över asfalten."

Jag har träffat hästar som behärskat sådant.  Alltihop, faktiskt, om jag lägger ihop alla hästar jag känt.  Imponerande.  En lätt suck, när jag schabblade, och ställde till att vi fick ta ett helt varv till innan allt höet var ihopräfsat.  Gissa, vad jag skämdes!  Jag satt ju bekvämt och åkte!

Och visst finns det hästar som kan bli intresserade av arbetet på en ridbana också.  En ardenner jag kände visade tydligt, att hon ville veta hur det här fungerade.  Galopperna låg inte riktigt för henne, men vi satte ihop en kadrilj (mönster-ridning med musik), som vi framförde med fyra hästar.  De övriga var två före detta svenska militärhästar och en före detta travare.

För övrigt syftade arbetet på ridbanan ursprungligen till att gymnastisera hästen, och göra den mera uppmärksam på ryttaren - för att få ekipaget att fungera bättre ute i terrängen!

Som jag fattade det, är detta en snäll och samarbetsvillig häst, som Du tryggt kan anförtro Ditt liv åt även ute i "verkligheten".  Ingenting i stil med den ardenner i en annan tråd, som sysslade med att skena med gravid matte!  :o

En tanke kan ju vara att prova med att arbeta på lång tygel.  Såvitt jag vet anses det vara bland det svåraste man kan ge sig på, näst skolorna över marken.  Om det nu var en utmaning Du var ute efter.  Eller tandem.

För inspiration kanske någon kan försöka hitta filmerna om och med Annika och hennes fjordingar?

Har Du förresten läst om Häggblomma i boken "De stora vännerna"?  Fjordingen skyndar på bonden, här ska jobbas, men en dag stannar hon plötsligt i potatisfåran och vägrar att fortsätta, trots att bonden manar på och till och med smäller till med tömmen.  Hästen hoppar till, men står envist kvar.  Varför?  Nu böjer hon sig ner och lyfter upp något.  Någon som tjuter ilsket!  Familjens fyraåring hänger i hästmunnen, ett stadigt tag i tyget, och placeras i säkerhet i fåran bredvid!

Oj, så långt det här blev!  Men vem kan låta bli att prata häst?   :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-11 kl 12:40 »
Jag hade ett sto som från första början hatade att ridas i en inhägnad oavsett om det var en hage el ridbana el ridhus .Men ute i svår terräng i skogen var hon toppen ist .
Testa "offroad" rakt ut i buskarna så får hästen mkt att tänka på ist .

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser