Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med hängiga små tomatplantor!  (läst 20795 gånger)

Grönöga

• Dalsland
Hjälp med hängiga små tomatplantor!
« skrivet: 06 maj-11 kl 15:06 »
I år är första gången jag frösår tomatplantor, och oj vad det växte i början! men nu de två senaste veckorna börjar flera av dom se hängiga ut, en del växer inte alls lika fort som sina "syskon" fast de är samma sort, får lika mycket vatten står likadant osv.

Jag funderade på om det var för lite näring i jorden och började vattna med guldvatten ungefär var tredje dag. Jag brukar vattna då jordytan är torr men innan det torkat ut helt och hållet neråt. Tidigare har de stått i köksfönstret men idag flyttade jag dom eftersom jag funderade på om de fick för lite ljus då björken slått ut utanför. har även fyllt på med jord upp till nedersta bladparet för att få kraftiga plantor.

Vad gör jag?  Var det bra att köra med guldvatten (ca 1 del urin + 8 delar vatten) eller är jag helt fel ute? Vad tror ni om nässelvatten? Och hur ofta ska jag vattna med gödning och hur ofta bara med vanligt?

Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Lycka

• Ångermanland
SV: Hjälp med hängiga små tomatplantor!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 16:05 »
Läste i dag om urinvatten.
har funkat förr funkar nu :D
Hedemorahöns

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 06 maj-11 kl 21:30 »
Småplantor som får för mycket vatten och för mycket gödning kan få samma symptom som om de torkar. Att vattna ofta med guldvatten till unga plantor kan vara vanskligt rötterna får svårt växa och dricka vatten av för höga näringshalter i jorden. Om det var mindre än 3-4v sedan de blev omplanterade så innehåller den jorden tillräckligt man behöver inte tillsätta.

+Inte bra ide ge alla plantor lika mycket vatten en stor planta dricker mer än en liten och vattningen bör anpassas efter det, tomatplantor vill inte stå alltför blött.

krummel

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 13:21 »
hmm... har du planterat om dem någon gång eller har de stått i samma kruka hela tiden??
Vissa plantor är ju helt enkelt svagare än andra och dem kan man ju med fördel sortera bort.
Sen blir ju tidigt uppdrivna plantor inomhus veka och klena. Dags att avhärda dem kanske?

Utters

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-11 kl 12:53 »
När jag började odla tomater för några år sedan använde jag mig av Åke Truedssons bok "Odla tomater". Jag har följt hans råd och ingen planta har dött. Enligt vad han skriver är det för mycket näring och dåligt med ljus som gör att plantorna blir gängliga och klena.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-11 kl 22:36 »
De är inte så långa och gängliga egentligen, de flesta är korta och kraftiga - så som de borde se ut i den här åldern om jag förstått det rätt. Men bladen hänger precis som om de vissnat.
Jag planterade om dem en och en för ca 3-4 veckor sedan.
Kan det vara så att från början var de hängiga för att ljuset blev mindre, och nu är de hängiga för att jag gödselvattnat dem för starkt?

Finns det något jag kan göra för att rädda dem? Blir så nere så fort jag ser dem just nu, känns som jag misslyckats totalt  :-\

Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser