Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsgård eller inte?  (läst 4102 gånger)

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
hönsgård eller inte?
« skrivet: 05 aug-06 kl 21:36 »
hej!
funderar lite på hur jag ska göra med mina framtida höns som jag vill införskaffa!
jag önskar att jag kunde ha dem frigånde,på dagarna och på näterna inlåsta!
Är det någon annan som har på detta sätt?
Eller blir dom uppätna direkt?
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:hönsgård eller inte?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-06 kl 21:54 »
Jag har det så på 2 av mina tre hönshus.

Dock med ett par lager eltråd runt husen som jag slår på nattetid när jag låst om hönsen.

Dagtid står husen (och den hönsgård jag har) med öppna dörrar och hönsen går in och ut som dom vill.

Jag lever under ett betydligt större rovdjurstryck än vad de flesta svenskar gör, men det fungerar bra.
Men jag jobbar oftast hemma på gården och har möjlighet att springa ut med bössan när fåglarna varnar. Och jag skjuter av en hel del tvättbjörn, räv och coyote på det viset. Jag har också en schäferhane som är noga med att skydda hönsen. Han patrullerar av markerna ständigt umder dagtid och ger skall om han blir orolig över inkräktare. Han tycker om hönsen och lämnar dem ifred så länge de lämnar hans matskål och vatten i garaget ifred. Det tog lite tid för honom att inse att fåglarna var medlemmar i hans flock men det har gått bra sedan han förstått det.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 23:45 »
Vi har dem frigående på dagarna och inlåsta på nätterna (förutom nu, kom just hem) och än har inga blivit tagna. I Vagnhärad hände det att hök och räv tog fåglar och då fick de tidvis vara inlåsta i hönsgården. Men det är ju inte så kul.

Rovdjurstrycket här borde vara mycket större, men jag antar att de har fullt upp med att proppa magen full med sjöfågel och sork.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #3 skrivet: 06 aug-06 kl 01:37 »
vi har både lösdrift.. där dom går lösa vilket dom älskar och i hönsgården när vi inte är hemma... alla höns borde få gå lösa...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 06 aug-06 kl 01:40 »
rovdjur glömde jag.. ja jag har haft besök av något slags rovdjur slagit 11 st men 3 st var helt borta.. grannarna i byn säger det var en hund jag är beredd att rro det värsta..... ja ja ja ur led är tiden...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Suresh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 aug-06 kl 11:37 »
Här där jag bor (Herrjlunga) är höken på hönorna. En granne har därför byggt en rastgård med tak. Hönsnät som sidor och tak. Mycket jobb, men värt det för den som villatt hönorna skall gå trygga utan stundlig bevakning.

Det är ganska många hönstrådar nu. Vore det inte på sin plats med en höns-FAQ med länkar till svar på de vanligaste frågorna, hur ett hönshus skall se ut, storlek och inredning,  vad det kostar att ha hönor, foder, vatten, daglig översyn, sjukdomar osv.

Någon som orkar ta på sig jobbet?

evamarie

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 aug-06 kl 11:59 »
Jag har höns i trädgården och jag har byggt så att jag kan anpassa möjligheterna för hönsen beroende på hot från rovdjur, raser som ska hållas isär, nyinköpta kycklingar mm.

Först och främst har jag ett hönshus. Hönsen går in i det självmant om nätterna och någon gång under kvällen går jag och stänger alla luckor, därmed är de säkra för rovdjur.

Jag har också en hönsgård om ca 80 kvm i direkt anslutning till hönshuset. Den innehåller bland annat en stor hassel, som de kan söka skugga under under varma dagar. Hönsgården har också nät som tak, så att när jag har små höns och rovfåglarna är extra aktiva kan jag ha hönsen därinne dagtid utan större risk.

"Standardläget" är dock att dörren till hönsgården är öppen, så att hönsen kan gå fritt i hela trädggården, hönsgården och hönshuset som de behagar.

Dock har jag inne i hönshuset (och med egen utgång till en mindre rastgård inne i den stora hönsgården) en "enskild avdelning" där jag kan ha nyinköpta kycklingar, hönor som ruvar/har små kycklingar eller helt enkelt några höns som jag vill hålla avskilda från de andra under en kortare tid, exvis om jag vill ha ägg från speciella föräldrar.

Så mitt svar är att - om du har möjlighet - bygg för alla möjligheter.  Oftast kan du ha dem helt lösa och när du så behöver på grund av yttre hot har du då möjlighet att kunna skydda dem.

Susanne

« Svar #7 skrivet: 06 aug-06 kl 19:47 »
Jag har både och. För det mesta är hönsen frigående, men det är alltid bra att ha en rovdjurssäker hönsgård att stänga in dem i om det skulle behövas. Får hönsen välja föredrar de helt klart frigång!  :)

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 aug-06 kl 13:21 »
Jag skulle bygga en hönsgård även med tanke på kommande fågelinfluensa. Då finns risk att vi måste ha dem instängda igen i någon månad.

mosesmia

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-06 kl 22:54 »
Hejsan
Jag har mina höns frigående, och stänger om dem till kvällen när de satt sig på pinnen.
Jag har även en rastgård, ej i anslutning till huset, men vi använder den aldrig.

Jag har aldrig råkat ut för något vilt rovdjur, däremot en jakthund.
Och förra hösten då vi hade duvhöken på täta besök, den slog en höna men jag hann rädda den, lite fjäderlös, men hon klarade sig.
Men då drog jag om fårhagen. Och när fåren gick kring hönshuset vågade inte höken komma.
Sedan har vi fårhagen (elstängsel) draget mot skogen, och jag inbillar mej att då vågar inte tex räven komma.

/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser