Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt läge...  (läst 6415 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Svårt läge...
« skrivet: 04 maj-11 kl 09:09 »
Jag och mannen min bor sedan fyra år i hyresradhus med liten trädgård, men har alltid haft en brinnande önskan att bygga eget hus. Problemet är bara att jag bara precis har pluggat klart och inte hunnit få jobb än, så vi lever på bara hans lön. Med en rätt hög hyra här (ca 8 000kr/månad) går vi bara precis runt varje månad.

Vi inser att vi varje månad hade kunnat spara mycket genom att skaffa billigare boende, och om vi bara levde riktigt jädra snålt några år så skulle vi ha råd med hus sen! Men tanken på att flytta till nån liten pluttlägenhet i billig stadsdel utan trädgård eller närhet till natur smärtar så hemskt...  :'(

Så vi har funderat på ett alternativ... Om vi nu ändå skulle behöva bo trångt och billigt några år... så varför inte köpa en tomt på landet för en 3-400 000 (dit vi vill ändå!), bygga ett ordentligt dubbelgarage... och flytta in i garaget. Sätter man igen garagedörrarna, fixar en kokvrå och ett litet badrum, så har man ju plötsligt ett mini-hus på typ 53 kvadrat.

Vi är ju inte så FRUKTANSVÄRT långt från att kunna bygga hus... Får jag bara NÅN form av jobb så... och vi har redan tillräckligt för kontantinsatsen... Och om vi köper vår egen tomt och flyttar in i litet garage så kommer vi ju ändå FRAMÅT, och det skulle kännas som om vi är på rätt väg iallafall! Om vi flyttar till nån liten etta eller tvåa i dåligt område kommer vi ju verkligen vantrivas...

Vad tror ni?  :-\

Djinn

• Gäst
SV: Svårt läge...
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 09:17 »
Ett ordentligt dubbelgarage kostar oxå pengar.

Jag hade köpt en bra men billig tomt, med brunn, dragit fram el (om ni ska ha det till huset) och ställt upp 1 manskapsbod med vedkamin. Byggt ett utedass, en utedusch och eventuellt en enkel, liten bastu.
Alternativt köpa tomt med liten stuga på, som kan fungera som "lillstuga" efter att ni byggt huset.

Sen kan ni börja bygga hus, i den takt ni hinner/har råd med.

Kostnad exlusive tomt med mitt förslag, ca 50000 kr.

Ordenligt dubbelgarage med dusch och kokvrå (och hur ska ni värma det?) ... Minst 150000 kr.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 09:23 »
Jovisst skulle dubbelgarage också kosta... och jo vi skulle dra in el och avlopp! En kostnad på 150 000-200 000 + tomten kanske låter mycket, men i jämförelse med att köpa tomt+bygga hus för totalt en 2-2.5 miljoner... så är det inte så hemskt mycket...

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 09:25 »
Och ett ordentligt dubbelgarage ska vi ändå helt klart ha i slutändan... hum....

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 09:27 »
Mina vänners högst ordinära träkåk landade på 3,8 miljoner inklusive allt, exlusive all trädgårdsanläggning. Tomten är bara 70000 av det, och de har gjort väldigt mycket själva.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 09:41 »
Ojoj, det var ju en hel del... Samtidigt är det inte helt ovanligt att folk bygger för 2-2.5... Om man kör på nyckelfärdigt iallafall!

bua

« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 12:01 »
Jag tror mer på Djinns vagnalternativ, av flera skäl.
För att bygga dubbelgarage måste du ansöka om bygglov. Troligtvis går inte komunen med på att det bara byggs ett garage så du kommer nog att behöva söka bygglov för hus också. Byggs inte huset inom stipulerad tid kommer du få söka nytt bygglov - vilket du antagligen kommer behövagöra ändå för det nyckelfärdiga hus du bestämt dig för idag kanske inte är exakt likadant den dag du bygger. Ganska många tusenlappar i onödan. Sen är det tveksamt om kommunen godkänner att du bor i ett garage... Dessutom behövs det göras en del med garaget, t exvill ni kanske ha fönster - en kostnad som är helt onödig den dagen garaget ska bli garage. Dessutom blir det väldigt kallt och obehagligt att bo på en betongplatta direkt på marken, så på med isolering och ett golv, vilket blir rätt dyrt och måste avlägsnas den dag garaget ska fungera som garage. Sen är det väl dessutom tveksamt om komunen godkänner kök och badrum i garaget.
Vagn kan du ställa upp, och när huset är färdigt kan du sälja den, kanske t om för lika mycket som den kostade dig i inköp.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 13:16 »
Om jag var ni skulle jag köpt Travelerhorses manskapsvagn som används som bostad idag och sedan hitta tomten ni vill ha.
Se till att dra fram el och vatten (om det inte redan är gjort) sedan kan ni bo ganska hyffsat i en sådan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 14:06 »
Man behöver bygglov för manskapsbod med så ur den aspekten är det ingen skillnad. :)

Bostad på 53kvm(dubbelgarage) tror jag kommer kosta mer än 200.000kr. Billigaste är nog att hitta en tomt med ett ruckel på och renovera i den takt ni har råd. Renovera tillräckligt för att bo i tills ni får bättre ekonomi och kan bygga nytt.
Allt gott
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 14:08 »
Den är såld Tallgrinden *äntligen*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hustran

« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 14:18 »
bygglov behövs kanske för manskapsbod men om du har hjul på den "vagn" så tror jag du klarar dig.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 14:24 »
Nej det gör du inte. Bor du i den permanent ska du ha bygglov för den. Det är inte huruvida det finns hjul, skrov eller plintar som avgör utan om du bor i den :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

hustran

« Svar #12 skrivet: 04 maj-11 kl 14:36 »
Aha! Jag tänkte på alla campare i sina husvagnar.....vem kollar hur mycket de bor? Flera reportage har dessutom gjorts med hemlösa som bor i husvagnar.Kanske de kunde kalla sig (som de ju är) hemlösa. ;)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 04 maj-11 kl 14:54 »
Klart att man alltid kan bryta mot lagen men det är svårare om man har köpt en fastighet utan byggnader. Det brukar inte dröja länge tills nån börjar snoka om vad det är för vagn som står där... Tro mig, jag har varit med om just det :)
Dessutom kan det vara bra att veta att om du stoppar in nån form av eldstad/vedspis/kamin eller liknande som du kan elda i måste detta anmälas till kommunen, en skorstensfejarmästare ska komma ut och godkänna konstruktionen och du ska betala en summa innan du får elda. Har varit med om detta med nämligen ;D
//Snickarn

hustran

« Svar #14 skrivet: 04 maj-11 kl 15:14 »
Så svårt allt skall vara då....... >:( "bättre var det förr i tiden"....eller?

Teresa74

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 maj-11 kl 15:49 »
Jag hade nog satsat på ett litet hus, alternativt en sommarstuga i ett område där man får göra om till permanentbostad. Dels för att det oftast finns vatten, el och avlopp indraget. Att bygga hus kan ju dessutom gärna dra ut på tiden. Det kan lätt ta ett halvår att bara få ett bygglov beroende på handläggningstiderna i olika kommuner.

Bodde själv i skärgården en tid och det var helt okej att duscha ute på sommaren, men inte lika kul att tvätta håret i 10 minusgrader på vintern.

Dessutom tror jag att summan du nämner för att bygga nytt är lite väl låg. Har själv tittat på flera leverantörer och upptäckt att de stoltserar med nyckelfärdiga hus på 2,5 miljoner men i slutändan så slutar det kanske på 4 miljoner beroende på ex. markarbeten innan grunden gjuts, gjutning av själva grunden, avloppsbygge, djupborra brunn för vatten, de tar ju som sagt också ut rätt saftiga anslutningsavgifter för kommunalt avlopp.

Bor i hus på landet med make, tre barn och 2 katter. Har Åsbo, Aracuna, Kopparfärgad Maran och Faverolle.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 04 maj-11 kl 16:07 »
Byggloven har dom ju ändrat på nyligen så att väntetiden inte ska vara mer än tio veckor men det gör att det också har blivit dyrare. Skiljer väldigt mycket från kommun till kommun. :)
//Snickarn

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #17 skrivet: 05 maj-11 kl 10:00 »
Jag skulle bita i det sura äpplet och välja den lilla lägenheten. Den är ändå inte mycket mindre än garaget och har alla bekvämligheter man behöver (och att bygga kök och badrum i garaget bara för att riva är att kasta pengar i sjön). Tomten på landet kan man ändå inte göra så mycket med eftersom att den ändå kommer bli "förstörd" när man väl sätter igång med bygget av huset, och det är billigare att "åka ut till naturen" när man känner för det än att pendla till landet varje dag. Tar det emot för mycket är det bara att stanna i radhuset och vänta ännu längre på att få råd med att bygga huset.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 maj-11 kl 10:05 »
Jag skulle ta "tomten med rucklet". Det är så mycket enklare att ta tag i ett projekt om man bor på plats jämfört med om man har sitt hem någon annanstans och måste åka iväg för att göra något.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 05 maj-11 kl 10:44 »
Jag och mannen min bor sedan fyra år i hyresradhus med liten trädgård, men har alltid haft en brinnande önskan att bygga eget hus. Problemet är bara att jag bara precis har pluggat klart och inte hunnit få jobb än, så vi lever på bara hans lön. Med en rätt hög hyra här (ca 8 000kr/månad) går vi bara precis runt varje månad.

Vi inser att vi varje månad hade kunnat spara mycket genom att skaffa billigare boende, och om vi bara levde riktigt jädra snålt några år så skulle vi ha råd med hus sen! Men tanken på att flytta till nån liten pluttlägenhet i billig stadsdel utan trädgård eller närhet till natur smärtar så hemskt...  :'(

Så vi har funderat på ett alternativ... Om vi nu ändå skulle behöva bo trångt och billigt några år... så varför inte köpa en tomt på landet för en 3-400 000 (dit vi vill ändå!), bygga ett ordentligt dubbelgarage... och flytta in i garaget. Sätter man igen garagedörrarna, fixar en kokvrå och ett litet badrum, så har man ju plötsligt ett mini-hus på typ 53 kvadrat.

Vi är ju inte så FRUKTANSVÄRT långt från att kunna bygga hus... Får jag bara NÅN form av jobb så... och vi har redan tillräckligt för kontantinsatsen... Och om vi köper vår egen tomt och flyttar in i litet garage så kommer vi ju ändå FRAMÅT, och det skulle kännas som om vi är på rätt väg iallafall! Om vi flyttar till nån liten etta eller tvåa i dåligt område kommer vi ju verkligen vantrivas...

Vad tror ni?  :-\

Varför nytt hus på landet? Varför inte ett färdigt hus på landet?
En sommarstuga som ni sedan har som gäststuga?

Vet annars ett par som bodde i ladugården medan de bygde sitt hus. Väldigt annorlunda men efteråt hade de det som pub och festsal. Allt går ju om man har pengar och tid och de passade på medan de inte hade några barn. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare
addebadde, Berberis, Radar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser