Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För kallt?  (läst 2222 gånger)

che

• Halland
För kallt?
« skrivet: 03 maj-11 kl 18:53 »
Tänkte mig ca 10 höns i sådär 30 kvm hönshus i Halland. Utegården kommer vara lika stor och sen kommer de få gå fritt när vi är hemma. Kommer det vara svårt för de att hålla värmen i vinter?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: För kallt?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 18:57 »
Ja. Gör en mindre del inomhus, med typ kattlucka eller liknande, så att de får ett utrymme som de klarar av att värma upp. Annars får du värma hönshuset på annat sätt, med element eller fläktar t ex.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 20:57 »
Har haft ett liknande antal höns i ett liknande stort hönshus fast 30 mil norr om Halland och utan uppvärmning och utan problem. (Hedemorahöns)

Markus 98

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 16:12 »

Hur varmt är hönshuset. Är det rått och fuktigt. Har det bott några andra djur där.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 16:13 »
Jo, men om huset inte är väldigt välisolerat så lyckas de inte värma ett så stort utrymme så att det håller plusgrader när det är flera dagar i rad med temperaturer under -10.

Bättre med mindre yta eller fler höns. Nattetid behöver hönsen inte ha så stort utrymme, det viktiga är att de har ordentligt med utrymme dagtid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 09:16 »
Gör ett rum på 2-4 kvm som du sätter en värmelampa i.
Så de kan gå in och värma sig och sen gå ut i det stora rummet.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

che

• Halland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 10:46 »
Tack för svar!

den känns inte rå och kall men så är det ju ganska varmt ute nu också. Det har tidigare använts som hönsgård sen 40-talet och jag tvivlar på att det ska ha funnits värmelampa eller dylikt där. I samma byggnad har också hållts grisar och jakthundar, men i egna rum då.

Ska jag sätta ett plank och dela av då kanske?

Utegården är nu klar och känns liten, den blev femton kvadrat. Jag kan inte föreställa mig att ha tio höns på så liten yta. Jag tycker verkligen den känns otroligt liten, hade som sagt tänkt mig det dubbla men det var inte riktigt lösbart rent praktiskt. Hur många höns kan gå där och må bra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare
Hans Hultén, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser