Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stundande skitväder!  (läst 4665 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Stundande skitväder!
« skrivet: 03 maj-11 kl 10:20 »
SMHI säger att det kommer att bli regn idag (Västra Götaland) och efter regnovädret ska det frysa på rejält inatt. Det har gjort mig orolig för lammen, vilket gjort att jag ställt in de två senaste tvillingparen i boxar i fårhuset :-[
Ikväll får jag gå ut och se hur lammen mår, ser de ut att vara blöta och ruggiga, så får hela flocken plockas in i fårhuset ikväll.... Hundarna kommer att tycka att det är kanonväder ;D som gör att de får jobba ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nemi

• Gotland
SV: Stundande skitväder!
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 13:33 »
Också på Gotland är det rejält kallt och blåsigt. Snöblandat regn hotar. Jag tar in mitt gäng på nätterna och stänger lammhuset, inte bara pga av rädsla för räv - utan för kylans/blåstens skull. Har ju också två nappisar som får en extra möjlighet att knyta an till flocken nattetid.

Kan som parentes bara säga att jag är så fascinerad av dessa underbara djur :-*. Nappisarna går med flocken permanent (jag är bara matmaskin) och Greta med sina två ungar är så vänlig mot dem, men tillåter dem inte dia - och Freja, en stor ungtacka har tagit på sig rollen som dagmamma till dem - låter dem sova bredvid henne och ropar på dem när hon inte tycker att de hänger med. Nappisarna piper lite när jag kommer med flaskan, men lämnar mig direkt för flocken när de är mätta och belåtna. Och har börjat upptäcka att de andra ungarna faktiskt är rätt lattjolajban.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 16:38 »
Blir samma procedur här, in med flocken i stallet och bomma igen dörren. Skitväder!
Nemi:va fint det har löst sej med flasklammen! Får är underbara djur :-*

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 20:35 »
Ja, jag släppte ut mina på "riktigt" bete i söndags och de var så nöjda och glada. De var ute en natt till måndagen och det var -5 och de hade inget att gå in i. Men det var ju torrt iaf. Men igår kväll fick de gå tillbaka till sitt hus igen och så blev det till att öppna en höbal till... Nu får de vara där tills helgen, sen måste det väl vara över, det här skitvädret?

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 23:35 »
Vi stänger in våra på natten, sista tackan står fortfarande inne med sina tvillingar som är några dagar gamla, de andra tre med lamm går så snällt in i sina respektive boxar på kvällen, så klart bjuder jag på kvällsmat (=pellets och hö) lammen lägger sig direkt och sover.
Mitt stora sommarbetet ligger inte i anslutning till fårhuset, hur gamla bör lammen vara innan man kan låta dem gå ute dygnet runt i dåligt väder?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 09:20 »
Förra året släppte jag ut fåren på sommarbete (utan något att gå in i, bara stora träd, bl a stora granar) den 22 maj. Det blev en del kyla med regn och blåst i början, så jag kände mig riktigt hemsk. Fåren gick omkring blöta och jag fick ångest. Så fort jag får stängslet klart ska de få gå ute på dagarna men jag tar in dem till natten denna månad. De har varit inomhus hela tiden under lamningen och jag har fortfarande några ganska små lamm. Få se när jag kan släppa dem till sommarhagen.
Åsenfår, hundar och katter

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 11:28 »
Jag har inte släppt ut mina ännu (Västra Götaland), jag tycker inte att gräset har kommit tillräckligt långt ännu och just nu står det ju helt still. Jag väntar minst någon vecka till för att försäkra mig om att gräset är starkt nog......har förra årets försommartorka i minnet  :o
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 12:01 »
Det kom inget regn, men tackorna fick stå inne ändå, nu när jag hade tagit in dom :)
Det blev 4 grader kallt, men nu är som utsläppta igen.

Betet växer inte, med alla dessa frostnätter, snart är det betesbrist här hemma :( :'(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

träsleven

• -
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 13:32 »
Igår snöade det för fullt! Är glad att jag sköt upp betessläppet. Ska släppa nu till Lördag det är dock dåligt med tillgång på bete. får väl stödfodra med hösilage ett tag i början. Inget ont utan något gott då blir tillvänjningen lite mjukare också.

hustran

« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 14:07 »
Här kom det regn och kommer fortfarande,hittills 12mm. Inget roligt alls. Skitigt i 1a.fållan så i morgon åker de ut på större bete. Ang. torka."allt brukar jämna ut sig" så det kommer,var inte oroliga. Dessutom så tror jag att fåren knaprar och trivs mycket bättre i magra torra hagar. Tyvärr fortfarande 2 tackor kvar att lamma och jag vet inte om jag vågar avmaska dem med Valbasen innan? Annars kunde de fått lamma på betet.

freeky

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 14:58 »
Vi släpper nog ut på bete till helgen, dom 4 som inte ska lamma. I den hagen finns inget skydd,  bara träd. Betet är jättefint här i Östergötlands nordöstra del, men det är lite kall igen så dom tackor som har eller ska lamma får gå kvar i vinterhagen tills lillsnörpa med svansen är färdigbehandlad. Och lite till, vågar inte släppa dom 2 som ska lamma på betet än, räven smyger runt huset på nätterna >:D och har säkert inget emot att sno åt sej en lammstek.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 15:02 »
Tyvärr fortfarande 2 tackor kvar att lamma och jag vet inte om jag vågar avmaska dem med Valbasen innan? Annars kunde de fått lamma på betet.
Enligt mina erfarenheter (se tråden Döfödda lamm..) så hade jag inte avmaskat dom med Valbazen i allafall >:D Ivomec om de nu måste gå ut...
Annars är det väl tyvärr bättre att låta dom lamma inne och släppa ut dom efteråt. Du kan ju alltid riva lite gräs till dom varje dag, så att magarna är omställda på bete, redan när dom kommer ut!!!

hustran

« Svar #12 skrivet: 04 maj-11 kl 15:12 »
Tyvärr så skall jag (enl.fårhälsan) använda mig av Valbazen pga. ngr. små otäcka tarmmaskar. Ivomec och likn. lär inte "ta" dem. Fan också,tänk om man får krypa runt och riva gräs halva sommaren.  >:(

Sano

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 04 maj-11 kl 22:21 »
Här släppte jag tackor med lamm, de minsta två veckor, på nytt bete idag, 5-10 cm högt. Under snönatten gick de ute med möjlighet att gå in, men ingen gjorde det. Alla klarade sig fint. Vi hade väl -4 ungefär.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 05 maj-11 kl 09:08 »
Mina åker ut för gott (hoppas jag verkligen) i helgen. Då har de inget hus att gå in i men en hel del hasselbestånd att gå under. De har nästan slagit ut helt nu, trots kylan. Betet har inte kommit igång, först var det för torrt, nu har det kommit några mm nederbörd men nu är det för kallt istället. Men de har stora hagar så det finns gott om grönt ändå för dem. Värmen är visst på väg nu.... Mitt yngsta lamm är 2 v och liten för sin ålder, så lite nervös för räven är jag allt...

Kira

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 maj-11 kl 22:08 »
När kan man sluta oroa sig för hungriga rävar? Hur stora lamm tar räven?

Fårtokig

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 maj-11 kl 09:26 »
Hade problem med räven för två år sen  :(
Det äldsta lammet den tog var nog ca3-4v men ett napplamm helt utan mamma. Annars om det är pigga, friska lamm med mamma så beöver dom nog inte va så gamla. Dom är ju rätt försigkomna dom små rackarna  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 maj-11 kl 09:28 »
"MIna" rävar har aldrig tagit lamm som är äldre än en vecka!

Jg tror att första veckan ligger lammen och sover mycket, då går tackan iväg och betar... Rätt vad det är så är det ett par sovande lamm som ligger längst bort i utkanten av flocken. Det är dom lammen (lammet) som räven tar :o När lammen är över en vecka gamla sover de inte lika tungt/länge, så det är svårare för räven att smyga sig upp på dom.

Kira

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-11 kl 22:53 »
Här har vi haft 25 grader idag, väntar på lite svalare väder för att stänga in fåren i mitt lilla fårhus, som givetvis blir jättevarmt för fåren att stallas upp i under avmaskningen som jag måste göra mot konstaterade parasiter. Nu kommer det lite sämre väder under några dagar men sen kommer det (enligt långtidsprognosen) bli kallt, ruggigt och mycket regn. Efter avmaskningen hade jag tänkt släppt över fåren med lamm till sommarbetet, där de endast har träd och buskar som skydd. Mina lamm är mellan 2 till 5 veckor gamla, är det någon fara för dem att vara ute även om vädret blir mycket ruggigt? Det är stor magmask som jag fått in så helst vill jag inte vänta med avmaskningen.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 maj-11 kl 23:23 »
Dina lamm klarar sig säker jätte fint ute nu både mot räv och väder. Dom dör ju inte "på studs" av vädret heller,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare (2 dolda)
Niklas_Elin, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser