Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarguide om odling?  (läst 4659 gånger)

Ilja

Nybörjarguide om odling?
« skrivet: 03 maj-11 kl 07:55 »
Hej!
Har ni något bra tips för någon med världens ogrönaste fingrar som ändå drömmer om självhushållning? Bor i en sommarstuga jag hyr, har rätt gott om plats men dåliga kunskaper och de böcker jag fått tag i hittills har liksom krävt att man redan kan diverse termer.

Tacksam för svar.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Nybörjarguide om odling?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 09:38 »
Har du tittat på "Handbok för koksträdgården" av Lena Israelsson? Den har lärt mig allt jag kan (nästan).
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 09:53 »
Man ska inte ha gröna fingrar... man ska ha bruna!  ;D

Håller med föregående talare om att den boken är bra. Lätt att förstå och användbar både för djupdykning och snabba uppslagningar. Använde den just själv när jag ville veta hur många gurkor jag skulle få plats med.

Gillar du jordärtskocker? Då är det bland det säkraste som man kan börja med. Fast nackdelen är att man måste vänta så länge innan skörd, men å andra sidan så kan man då plocka upp kilovis.

Lättast är om du talar om vad du gillar så finns det säker flera här som provat, misslyckats, provat igen och till sist lyckats som kan ge dig lite tips på vägen. Så vad vill du äta?  :D

tench

• -
    • Solrot
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Ilja

« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 16:10 »
Oj, tack för alla tips! Ska definitivt försöka lägga vantarna på den boken.

Jag gillar väl egentligen all mat jag känner till, så länge den inte är alldeles för bitter eller är lakrits xD Knappast saker som det är hög risk för. Förutom bittra saker kanske, men rädisor är gott. Sen bor jag med en vän och vi lär bli fler, och det jag inte kan använda själv kan jag alltid byta bort med andra. Ägnar mig mycket åt containerdykning och har gott om vänner som gör det med, så oavsett vad jag odlar kommer det komma till nytta.

På det stora hela är jag väl dock intresserad av att odla saker som är nyttiga och ger en bra kost mer än saker som känns "lyxiga". Potatis och rotfrukter är saker jag siktar hårt på (och att jordärtskocka är lätt blir jag både glad och förvånad över. Älskar jordärtskockesoppa, kan man äta 366 dagar om året!), och det hade varit nice att förr eller senare lära sig odla någon form av proteinrik gröda typ sojabönor eller dylikt. Potatis har ju protein men inte direkt tillräckligt, så att säga.

Men framförallt behöver jag liksom veta saker som är lätta att lyckas med och som är nyttiga. Och inte minst måste de vara billiga att odla; jag är en rätt pank människa och har inte råd att investera i stora anläggningar, växthus, eller avancerade redskap (har dock grundläggande redskap och dylikt hemma).

För övrigt har jag väldigt stenig jord där jag bor, så det är väldigt arbetssamt att gräva med spade. Jorden har inte använts till något på många år, så är mer av en "äng" än en gräsmatta just nu. I övrigt har jag ingen aning om jorden, surhet och sånt där.

Tacksam för alla tips jag kan få!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 18:53 »

Men framförallt behöver jag liksom veta saker som är lätta att lyckas med och som är nyttiga. Och inte minst måste de vara billiga att odla; jag är en rätt pank människa och har inte råd att investera i stora anläggningar, växthus, eller avancerade redskap (har dock grundläggande redskap och dylikt hemma).

För övrigt har jag väldigt stenig jord där jag bor, så det är väldigt arbetssamt att gräva med spade. Jorden har inte använts till något på många år, så är mer av en "äng" än en gräsmatta just nu. I övrigt har jag ingen aning om jorden, surhet och sånt där.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Om du har stenig jord så är det enklast att göra upphöjda bäddar så du odlar ovanpå den dåliga jorden. Det finns mycket att läsa om det - här är ett gammalt inlägg från min blogg som kanske kan vara till nytta:

http://elins-tradgard.blogspot.com/2006/06/lasagner-med-tcke.html

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 maj-11 kl 19:14 »
Eslöv, Mora eller Malmberget?...
Squasch tycker jag är lätt, så frön i avklippta mjölkförpackningar eller nåt, i(i Eslöv går det bra med direktsådd nu) och planta om i större burk när de växt till sig, eller ut om det är varmt.
Vattna ganska mycket och ofta, när de är stora 10L varannan dag typ.om de slokar-mer vatten!
Gödning i nån form, tex gräsklipp, hönsgödsel, utspädd urin.
Håll väck annan växtlighet i närheten, så blir det mer ork till dina plantor.
Sniglar /fåglar/grannar och andra parasiter håller du på avstånd med för dig lämplig metod.
Plocka även kirskål nällor och andra gratisgrönsaker.
Lycka till
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ilja

« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 07:42 »
Tack för alla svar! :D

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 08:21 »
Man ska inte ha gröna fingrar... man ska ha bruna!  ;D

Hahahahaha klockren,härom helgen höllt jag på att plantera om lite här hemma och det var ganska vått i jorden, då det kommer en gående med sin hund, han stannar till och säger att här var det minsann inte gröna fingrar utan bruna,hahaha.

Annars kan jag tipsa om Mangold,mycket lätt att odla och du kan skörda massor  ;D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Snoken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-11 kl 08:32 »
Köp bra jord och odla i upphöjda bänkar. Ska du odla rotfrukter går det inte med stenig jord, då blir dom sneda och krokiga. Bekvämare att rensa ogräs och lättare att spänna fiberduk över.
Odlar du på mark där det vuxit gräs/äng i många år är risken stor att du har skadegörare (knäpparlarver) i marken som gnager gångar i rotfrukterna. Bästa vore att plöja upp marken i år och låta den ligga tills nästa år.
Växtföljd är också viktigt för att förhindra skadegörare. Det vill säga flytta på odlingsplatserna efter två år i rad, odla inte potatis på samma ställe utan byt med annan frukt. Vissa skadegörare trivs på olika frukter så kolla upp vilka du inte ska växla mellan för att undvika dem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 04 maj-11 kl 13:01 »
Bra platser att börja på:
http://www.fobo.se/artiklar/index.shtml
http://www.odla.nu/vaxtlexikon/koksvaxter
http://froodling.se/indexseedbook_intro.htm
http://handbok.alternativ.nu/Odling

Tack för omnämnadet av min sajt Fröodling.se tench. Dock vill jag modifiera detta:
Den information som finns där idag är främst den ännu så länge halvfärdiga boken Fröodling, och den vänder sig inte till nybörjare på odling. Den är svår nog för nybörjare på fröodling, men fröodling är i sig inte riktigt en nybörjargrej. Förhoppningsvis kommer där efterhand finns mer material av översikts- och introkaraktär, men naturligtvis med inriktning på fröodling, d.v.s. hur man odlar sitt eget utsäde. För nybörjaren på odling är det nog i de flesta fall bäst att börja med frö odlat av någon som kan odla frö, vilket oftast men inte alltid betyder frö köpt från en fröfirma.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 16:58 »
Ja, det förstås. Man kan ju köpa frö. Jag tänkte väl mer att fröodling traditionellt är en naturlig del av odling och din bok ger en viss inblick i det. En del frö är ju förhållandevis enkla att odla själv också.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 04 maj-11 kl 17:37 »
Ja, det förstås. Man kan ju köpa frö. Jag tänkte väl mer att fröodling traditionellt är en naturlig del av odling och din bok ger en viss inblick i det. En del frö är ju förhållandevis enkla att odla själv också.

Det är olika för olika nybörjare inom odling. En del tycker det är kul att sätta igång även med fröodling. För mig var det så. För andra är det annorlunda. Det enda jag ville säga var att den främsta målgruppen för boken Fröodling är folk som redan kan odling hyfsat bra. Dock tror jag den funkar även för en del nybörjare inom odling. Det kan gälla personer som tycker det verkar naturligt att även odla sitt eget frö (och har en grundläggande förståelse för vad detta innebär). Det kan gälla personer med intresse för praktisk biologi. Det kan gälla personer med en förankring i gammal eller ny självhushållningstradition.

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 2 användare
Tur-Johan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser