Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get x får??  (läst 6445 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
Get x får??
« skrivet: 02 maj-11 kl 17:58 »
Hej!
Är bara nyfiken absolut inget jag tänkt/tänker prova :) har för mig att det är förbjudet att korsa get och får, är det så? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

hustran

SV: Get x får??
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 18:07 »
Det går inte. Tackorna kan visst bli gravida men kastar sedan. Ett problem i bla. Scottland när de vilda getterna betäcker tackor......har jag hört. ???

Nomaden

• Hälsingland
SV: Get x får??
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 11:07 »
Det är så långt mellan arterna att det uppstår svåra "samarbetsproblem" mellan getkromosomerna på den ena sidan och fårkromosomerna på den andra. Det finns veterligen bara en hybrid som överlevt till vuxen ålder. Den föddes i botzwana och är en väl verifierad korsning. Den är steril och har abnorm könsdrift; den Försöker para sig både med får och getter, och struntar i om de är brunstiga eller inte. Skrället kallas "the toast", en ordlek av goat och sheep. Googla "toast of botswana" för bilder.

Det finns också så kallade chimärer som vetenskapsmän tagit fram genom att smälta samman befruktade getembryon och fårembryon. chimären har fläckvis partier med renodlad fårvävnad och partier med renodlad getvävnad.
Könscellerna från en sådan individ blir då antingen från den ena eller andra sorten.
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 11:14 av Nomaden »

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser