Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvekönade grisar  (läst 2454 gånger)

halle

• Gäst
Tvekönade grisar
« skrivet: 04 aug-06 kl 23:46 »
Hejsan
Kan någon ge förklaring eller orsak varför min dotters minigris-sugga födde två kulltingar med både penis o slida?
Är det fel på galten eller suggan?
Skulle vara intressant om man fick en förklaring.
Mvh Halle

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tvekönade grisar
« Svar #1 skrivet: 21 aug-06 kl 18:17 »
Kan någon ge förklaring eller orsak varför min dotters minigris-sugga födde två kulltingar med både penis o slida?
Är det fel på galten eller suggan?

Defekten är ärftligt betingad hos gris.
Båda två är orsak till den ärftliga defekten och passar inte som avelsdjur.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 17 sep-06 kl 19:04 »
Denna missbildning är ganska vanlig även på vanliga grisar...
Man bör inte para dessa djur igen..
och du bör inte sälja eller använda kullsýskonen till avel...

du kan ev prova en annan galt och se hur nästa kull blir...

I min gris bok står det att man ej vet hur missbildningarna ned ärvs exakt....

den vanligaste missbildningen är pungbrock....
detta har jag haft efter en viss galt på en linderöds sugga...
jag slakatade sedan galten och använde sedan i flera är en annan och fick inga fler pungbrock...

så jag anser i allafall att du skulle kunna prova en annan galt med helt annan stam och se hur grisarna blir...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Denny

• Dennys svinstia
« Svar #3 skrivet: 21 sep-06 kl 20:49 »
Hej
Jag var i kontakt med Allan Simonsson på SLU för ett par år sedan om just denna fråga. Bifogar hans svar till mig.
Mvh Denny

"Hej Denny!

Medfödda missbildningar har både en ärftlig och en miljömässig bakgrund. Jag bifogar ett utdrag av en artikel som handlar om arvets betydelse för olika missbildningar. Som Du kan se skattas arvbarheten för tvekönthet (intersexuality) till ca 0.3. D.v.s miljöinflytandet är dubbelt så stort som arvet. Hur vanligt denna missbildning uppträder har jag ingen tillgänglig siffra på.
Med hälsning

Allan

Analysis of genetic parameters for congenital anomalies in the pig breeds German Landrace and Pietrain in Bavaria - 2nd communication: Estimation of genetic parameters using animal models
Beissner B, Hamann H, Distl O
ZUCHTUNGSKUNDE
75 (4): 239-248 JUL-AUG 2003
Abstract:
The objective of the analysis was to estimate heritabilities, additive genetic and residual correlations for the congenital anomalies atresia ani, scrotal and umbilical hernia, cryptorchidism, intersexuality, congenital tremor, splayleg and other congenital anomalies using univariate and multivariate animals models with REML. The analysis was based on data collected from 1982 to 2001. The investigation included the records of 47,200 litters from 340 boars of the breed German Landrace (DL) and 1, 118 boars of the breed Pietrain (PI). The model used included the fixed effects of AI-station, classes of birth years of the AI-boar, the total number of litters tested per AI-boar, the average litter size per AI-boar and the random additive-genetic effect of the AI-boar. A very high heritability of h(2) = 0,82 was estimated for atresia ani in German Landrace boars. For scrotal hernia, cryptorchidism, intersexuality, congenital tremor and splayleg, heritability estimates were moderate between h(2) = 0.22 and 0.35. The heritability estimates for hernia umbilicalis and other anomalies were about h(2) = 0,10. Moderate heritabilities in the range of h(2) = 0.25 to 0.37 were estimated for hernia scrotalis, splayleg and other anomalies in progeny of Pietrain boars. The heritability estimates for atresia ani, hernia umbilicalis and congenital tremor were low (h(2) < 0.10). A high additive genetic correlation was found between hernia umbilicalis and intersexuality in DL. Atresia ani and congental tremor were genetically highly but negatively correlated. Cryptorchidism and hernia umbilicalis, hernia scrotalis, intersexuality and other anomalies were genetically negatively correlated in DL. Highly negative additive genetic correlations were present between hernia umbilicalis and intersexuality as well as between cryptorchidism and other anomalies in PI. A very high additive genetic correlation was found between hernia umbilicalis and congenital tremor (r(g) = 0,71). Additive genetic correlations between atresia am and hernia scrotalis (r(g) = 0.31), hernia scrotalis and cryptorchidism (r(g) = 0.12) as well as atresia ani and cryptorchidism (r(g) = -0.17) were low to moderate and some of them were even negative. The additive genetic correlations between hernia umbilicalis and hernia scrotalis, intersexuality and congenital tremor as well as between atresia ani and other anomalies were not consistent between the breeds DL and PI. Highly negative additive genetic correlations were found for both breeds between cryptorchidism and other anomalies and between intersexuality and congenital tremor. Both breeds showed moderate additive genetic correlations between intersexuality and atresia ani."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1729 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser