Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tål höns elstängsel  (läst 5683 gånger)

Funnasarn

• Västerbotten
Tål höns elstängsel
« skrivet: 02 maj-11 kl 08:36 »
Hej. Har en liten fråga. Tål höns stötarna från vårat elstängsel till fåren eller blir det en hög med dun som yr omkring? ::)
Jag har ett ganska starkt aggregat (ca 10 J). Jag är lite rädd att dom för kontakt med tråden när dom är ute och går.

Sano

• Bohuslän
SV: Tål höns elstängsel
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 08:41 »
Våra höns går fritt och ofta in i hagen med elstängsel. Har aldrig märkt några problem, men har å andra sidan heller aldrig sett dem nudda tråden. (Skulle de sitta på den utan att nudda jord får de ju ingen stöt.) Lammen klarar det ju  fint och hönsen är inte mycket mindre...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 08:58 »
det finns ju elnät för höns, så det ska inte vara nån fara, jag har nyss köpt det , men har ingen ström på än.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 09:02 »
Har sett många elnät för höns till salu,,
mina höns flaxade mellan eltrådarna ut till kohagen utan några som helst problem,,
jag hade bra kräm på strömmen,,liiite mera än svensk standarda harjag hört,,men ingen fara för hönsen,
(dom hade tillochmed dödsolyckor med elstaket i det landet,,folk med hjärtfel och barn som dött i kontakt med boskapselstaket)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 09:09 »
Tål och tål  ;D Dom får stötar och det blir ett himmla kackel men får respekt för tråd och nät. Jag delar av ute för tupparna som inte kan hålla sams med lamm el nät att det finns för höns var en ny information för mig  ;D
                                     MvH Cokett
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 19:49 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 09:15 »
Har sett många elnät för höns till salu,,
mina höns flaxade mellan eltrådarna ut till kohagen utan några som helst problem,,
jag hade bra kräm på strömmen,,liiite mera än svensk standarda harjag hört,,men ingen fara för hönsen,
(dom hade tillochmed dödsolyckor med elstaket i det landet,,folk med hjärtfel och barn som dött i kontakt med boskapselstaket)
För att el tråd ska fungera så måste fågeln slå i både mark eller jord på samma gång för att den ska få ström isig  du vet ju hur man kort sluter ett bil batteri på samma sätt gäller det för en fågel se på fåglarna dom sitter ju på trådarna  kanske inte den bästa förklaringen men hoppas du för står . :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser