Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuggbollar?!  (läst 1821 gånger)

Fårtokig

• Skåne
Tuggbollar?!
« skrivet: 01 maj-11 kl 18:55 »
Hej!
Har läst i några gamla trådar att vissa "snor" tuggbollar från friska djur åt djur som slutat idissla. Det är ju skitsmart! Själv brukar jag köra recept ur fårboken med jäst/bikarbonat o tratta i dom.

Min fråga: Hur bär ni er åt när ni snor bollarna?!?   ??? Hade ju varit bra att veta om man inte har jäst hemma nån gång..

:)

Charlotte

• -
SV: Tuggbollar?!
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 19:12 »
 Man får vara snabb som bara den ;)
När "idisslingsbollen" är på väg upp så får man flyga på tackan och ta den, akta fingrarna för tänderna bara, jag har märkt att man bara får en chans, sen är det kört ett tag, dom gillar det inget vidare...
 Henning (en mycket saknad forummedlem som var veterinär) tipsade om att man kunde låta mikroorganismerna i "bollen" föröka sig i vatten tillsammans med lite höboss i rumstemperatur över natten om man bara får tag i lite.  Jag tror "tuggbollstricket" är nödvändigt om våmmen är helt utslagen så att mikroorganismerna dött, jäst, bikarbonat, energibalans osv stimulerar ju bara de som finns kvar men tuggbollen tillsätter ju nya levande organismer.
                                          Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 19:20 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 22:07 »
Tack!!  :)

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 10:38 »
Jag har använt Hennings tips en gång, med framgångsrikt resultat! Men precis som Charlotte säger så får man bara en chans...och man luktar inte hallon om fingrarna om man lyckas.  ;)

hustran

« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 11:11 »
Jag har använt Hennings tips en gång, med framgångsrikt resultat! Men precis som Charlotte säger så får man bara en chans...och man luktar inte hallon om fingrarna om man lyckas.  ;)
Nä,men man kan se ut som hallon om fingrarna om man misslyckas. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser