Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterns dynga sprids i betes hagen ?  (läst 6968 gånger)

Maddie

• Uppland
Vinterns dynga sprids i betes hagen ?
« skrivet: 30 apr-11 kl 21:23 »
 Jo...   jag har tänkt på en sak...
Grannen har fått rådet att köra ut sin dynga från vinterns mockande, i beteshagen ? Jag tycker det verkar vara hel galet !  :o
Enligt veterinären som hon fått rådet av så ska hästarnas parasiter inte klara att ligga i dyng högen under vintern utan de har dött, så det ska vara helt ofarligt att pytsa ut dyngan med skopan i hagarna...
Kan det vara möjligt  ???   Det måste väl fortfarande finnas parasit ägg ?  De har både vuxna och ung hästar på betet...

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Vinterns dynga sprids i betes hagen ?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 23:34 »
Vad skulle de dö av? Värme eller kyla? Det finns ju alltid risk att de ligger på en mittemellantemperatur, och vid spridning kläcks och...
Gödsel ska ut i på en åker och plöjas ned. Om det är en blivande betesmark finns risk att parasiter finns kvar i jorden, och de kommer således att finnas på det blivande betet, men..
Jag har hört om en beteshage som inte använts på mer än 20 år, men där fanns parasiter ändå.. de är väl som loppor och kackerlackor - överlevare.

Huggare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 00:05 »
Ingen god idé för betet. Man kan ju tro att om man gödslar så växer det bättre och blir bättre bete, Kanske växer bättre men betet blir sämre då man kväver dom nyttiga och näringsrika örter som gynnas av betestrycket. Detta gäller om det handlar om ett rent bete som betas år efter år.

Dessutom blir det tillslut övergödsling. Skithage ;D

Ska inte säga att jag kan något om hästars parasiter men det var ett väldigt udda råd.

Tycker jag.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #3 skrivet: 01 maj-11 kl 07:27 »
vansinnigt.mockaihop det,odla. ta maskkoll,om blodmask,bränn ratorna i juni-juli
Disability is an attitude

Vurre

« Svar #4 skrivet: 01 maj-11 kl 11:08 »
Veterinärer ska hålla sig till det som de kan, djurhälsa. Att ge råd om hur man ska sköta marken får andra göra.

För det första ska fastgödsel plöjas ner omedelbart efter spridning. För det andra sabbar man sina hagar om man gödslar dem. Skit ska ut på åkrarna.
snus? vad är priset på en pris?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 maj-11 kl 11:28 »
Men parasitrisken låter väl lite överdriven tycker jag... Dels så lär det stämma att de dör i en riktig gödselstack, där temepraturen kan komma upp i 70 grader.  Och dels skiter ju hästarna själva ute i hagen..eller har ni toaletter till dom?
Är det inte enklare att se till så man inte har en massa parasiter i gödseln?

Men nu är det ju hursom för sent att lägga ut gödseln, det skulle gjorts tidigt och dragits isär med en lättharv.

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 07:26 »
Men parasitrisken låter väl lite överdriven tycker jag... Dels så lär det stämma att de dör i en riktig gödselstack, där temepraturen kan komma upp i 70 grader.  Och dels skiter ju hästarna själva ute i hagen..eller har ni toaletter till dom?
Är det inte enklare att se till så man inte har en massa parasiter i gödseln?

Men nu är det ju hursom för sent att lägga ut gödseln, det skulle gjorts tidigt och dragits isär med en lättharv.

Håller med detta inlägg, bästa betes marken får man med blandade djur slag häst och får då får man rena fina beten inga parasiter så långt ögat kan nå! :)
Alexandra

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 08:12 »
Neeej!
Om man lägger ut gödsel i en hage då ska den sen stå några år o vila .
Maskarna överlever iaf ett år minnst därför har jag fått rekomendationen att låta sommarhagen vila i tre år då o då eller låta den betas av ett annat djurslag .
Hästar är väldigt känsliga o sån här smittspridning kan leda till döden .
Vilken korkad veterinär !

Samt att man ska avmaska hgelst i vinterhage där dom sen inte betar .Växer det upp i en hage där dom gått tidigare under avmaskningen så äter dom i sej sina parasier igen .En ond cirkel helt enkelt .
Vi brukar avmaska i box o slänga skiten i säckar som åker till tippen då hundarna äter bajs o kan dö av avmaskningsmedlet o många saker i vår fauna överlever inte heller .Rid långturer eller promenera låångt dagarna för avmaskning så dom skiter ur sej innan dom ska in  hagen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 09:31 »
Bajsdammsugare, någon?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 maj-11 kl 09:32 »
Vi har aldrig avmaskat hästarna med några sådana speciella procedurer... Hundarna äter glatt hästskiten och jag har aldrig sett att nån av dom dött av det.
Jag förstår fortfarande inte att det fungerar att hästarna själva skiter i sin hage, om de nu är så kollosalt känsliga.

Det är märkligt att just hästar alltid framställs som så extremt komplicerade varelser.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 maj-11 kl 09:52 »
Låter mycket dumt. Undrar om inte det har blivit nåt missförstånd?
Hästar undviker att beta nära sin egen skit. Alla med hästhagar som används år efter år har sett hur det bildas större och större områden med rator, beväxta med smörblommor, tistlar, skräppor och dylikt. Det kan räcka med att man kör en betesputs över ratorna så skitan flyger runt för att det ska ge problem för hästarna som då inte kan undvika beta sin skit (som de ska och vill).
Dessutom behöver beteshagar sällan gödslas. Finns det ingen åkermark eller trädgårdslanne någonstans i närheten som behöver gödslas istället?  Om det måste ut på en betesmark så välja en betesmark som INTE betas av hästar.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #11 skrivet: 02 maj-11 kl 09:56 »
Man avmaskar ju inte hästen,brukar dte sägas,utan betesmarken. vissa maskar,tex lilla blodmasken,kryper upp på grässtrån o återinförs i hästen på det sättet. hästar är klena djur i och med att deras matsmältningskanal fungerar som den gör,i och med att de är beroende av att kuna röra på sig och att andas frisk luft.

jag har "maskfria beten" så jag kollar bara med maskprov som mina veterinärkompisar odlar åt mig. men som nu i år har jag fåt in en häst som jag måste kolla o avmaska så då måste vi också vara extra noga med att forsla bort gödsel och ha "kanintraktorer" på ratorna samt elda dem..ratorna alltså:)

Sen blir ju parasittrycketannorludna med hu mkt bete man har,liten rasthage är ett fördömt skit rent ut sagt.

Disability is an attitude

trallallaa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 maj-11 kl 10:11 »
Citera
Hundarna äter glatt hästskiten och jag har aldrig sett att nån av dom dött av det.
Inte alla hundar, utan hundar av Collietyp, så som Sheltie, BC,Collie förstås  ::) tål inte att äta hästskit om de avmaskats med typ Ivomec.
Min Sheltie dog en otroligt plågsam död efter att tagit sig in i ena hästboxen och ätit bajs, det var inte ens lönt att åka till Ultuna sa de, de hade så långa köer på akuten,så han skulle hinna dö,stressad i väntrummet, bara sitta och hålla i honom hemma, klappa och få honom känna sig lugn, tills han dog... :'( .

Från Vidilab:
Vissa hundar, framför allt Collie, Border collie, Bearded collie och Sheltie är känsliga för den typ av ämne som finns i Equimax, Cydectin och Ivomec. När du avmaskar hästen kommer en del av ämnet ut med hästens avföring de första dygnen, men det giftiga ämnet bryts ner vid kontakt med dagsljus (UV-ljus). Se alltså till att hunden inte äter stora mängder hästavföring de närmsta dagarna efter att hästen avmaskats med nämnda preparat.

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-11 kl 18:11 »
Inte alla hundar, utan hundar av Collietyp, så som Sheltie, BC,Collie förstås  ::) tål inte att äta hästskit om de avmaskats med typ Ivomec.
Min Sheltie dog en otroligt plågsam död efter att tagit sig in i ena hästboxen och ätit bajs, det var inte ens lönt att åka till Ultuna sa de, de hade så långa köer på akuten,så han skulle hinna dö,stressad i väntrummet, bara sitta och hålla i honom hemma, klappa och få honom känna sig lugn, tills han dog... :'( .

Från Vidilab:
Vissa hundar, framför allt Collie, Border collie, Bearded collie och Sheltie är känsliga för den typ av ämne som finns i Equimax, Cydectin och Ivomec. När du avmaskar hästen kommer en del av ämnet ut med hästens avföring de första dygnen, men det giftiga ämnet bryts ner vid kontakt med dagsljus (UV-ljus). Se alltså till att hunden inte äter stora mängder hästavföring de närmsta dagarna efter att hästen avmaskats med nämnda preparat.

Men fy så hemskt ! Det visste jag inte att de inte ens kan äta häst skiten efter avmaskning  ???   Att dessa raser inte tål ivomec är ju känt ...
Det konstiga med denna " rekommendation" är att veterinären är en som forskat på parasiter och reser runt och håller föredrag om dem... Det måste helt enkelt vara så att min granne har missförstått detta.  (:)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 21:48 »

Jag förstår fortfarande inte att det fungerar att hästarna själva skiter i sin hage, om de nu är så kollosalt känsliga.

Det är märkligt att just hästar alltid framställs som så extremt komplicerade varelser.
Jag har haft två hästar som ägarna innan hade slarvat med avmaskningen på bägge hade magsår o allmänt problem med magar o immunförsvar.
Folk har för hårt tryck i sina hagar dvs för många hästar på för lite mark för att det rent parasit messigt ska vara bra.

Jag personligen har mina killar på vääääldigt stora hagar som byts med årstiderna + får vila .
Vinterhage en hel skog nov-dec-jan vår hagen feb-mars-april sommar maj-juni-juli-aug höst sep-okt-nov.

På det sättet blir det inte så hårt tryck o markerna är jättestora.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser