Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med diskvatten?  (läst 13417 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Gödsla med diskvatten?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-11 kl 20:34 »
Håller med dig River!
Men använder man diskmedel så kan det vara bra att hitta användningsområdet för de som vanligtvis bara åker till reningsverket.
Man bör noggrannt fundera över vad diskmedlena innehåller och hur de påverkar mark och miljö innan man börjar sprida utomhus, tycker jag.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 12 maj-11 kl 20:59 »
Citera
Letade laurylsulfat hos Crearome på studs, men hittade inget där...

Jag med, trodde de hade det :( Undra hur man får tag i det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 12 maj-11 kl 23:20 »
Kissa i blomkruka -> luktar pissoar!.  :(  Kompost verkar bättre.  Jag trodde det även handlade om att använda näringen i diskvattnet?  Om det bara får stå, så ruttnar det, och stinker ännu värre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 14 maj-11 kl 10:04 »
Några kommentarer
Natriumlaurylsufat och natriumlaurethsulfat är definitivt inte samma sak, även om de är anjonaktiva tensider båda, och namnen är snarlika. (Det närmaste Crearome har är laurethsulfat med betain, men är inte särskilt kostnadseffektivt som diskmedel, 1 liter vill de ha 122 kr för. Dessutom är det bättre till schampo eller duschkräm). Jag tycker inte det är värt besväret att skaffa na-laurethsulfat för att diska i.

Vattenhaltiga beredningar förpackade på samma sätt som diskmedel behöver oftast ett konserveringsmedel för att hålla sig under förbrukningsfasen.

Förtjockningsmedel styr ju viskositet på beredningen. Det blir lättare att dosera "lagom" mängd.  Och beredningen verkar mer koncentrerad och drygare. Man tar oftast för mycket diskmedel i handdiskvattnet, "ett sprut".  Yes är ett koncentrerat handdiskmedel, och här klarar man sig med ett mycket litet "sprut" för att få samma effekt som ett billigare medel som erfordrar ett större "sprut".

Skillnad mellan maskindisk och handdiskmedel vet den som använt handdiskmedel i maskinen. Maskindiskmedel löddrar inte nämnvärt. Dessutom har man betydligt högre pH i maskindiskmedel för att få bättre diskeffekt.

pH för handdiskmedel ställer man in på runt 7, för den allmänna konsumentuppfattningen är att det är bäst. Dessutom, om man ger för höga pH, så går det hårt åt huden. Alla diskar inte med handskar på.

Kissa på torra händer är ett gammalt tricks, beror på att urin innehåller urea, som är återfuktande på hud. Ingår i många kosmetikpreparat. Urea kallas också karbamid, vilket kanske låter något trevligare i känsliga öron.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #24 skrivet: 14 maj-11 kl 12:24 »
Jag med, trodde de hade det :( Undra hur man får tag i det.

Artikelnummer 4508 hos Crearome.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

evamarta

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 14 maj-11 kl 15:11 »
Delar lägenheten med en ytterst konventionell kompis, som redan nu tycker det är lite för mycket med hängande torkkött i lampkronan... Urin blev lite för mycket,

;D  ;D  ;D

Tårarna rinner... Sitter på tåget. Snart kommer någon med en näsduk.
evamarta@live.se
0767-933525

evamarta

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 14 maj-11 kl 15:18 »
Möjligen lite OT, men ändå:
Hur är det med kaffe? Om det mot förmodan skulle bli nåt över...
evamarta@live.se
0767-933525

evamarta

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 14 maj-11 kl 23:37 »
Kaffe och the gillar blomstren... och även lite sump och theblad men måttligt. Kanske funkar bäst till maskkomposten. Iofs kan kaffesumpen hindra sorgmyggeinvasioner om man råkat vara för frikostig med vattnandet.

Tack för tipset! Det där hade jag funderat på länge...
evamarta@live.se
0767-933525

Midvinter

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 17 maj-11 kl 10:03 »
Edgar, jag tycker inte det är ett dugg lättare att dosera bara för att diskmedlet är lite tjockare! Jag blandar ut det med vatten för att kunna ha i blomspruta. Inte heller tycker jag att det verkar starkare bara för att det är tjockare, men isåfall, varför säljer de inte diskmedel riktigt tjockt som hårda tvålar i stället?  60% sprit tycker de flesta är jättestark, men den är inte tjockare än annan sprit?

Jag vet att vätskor är lättare att dosera om de har lägre koncentration, men ifall man låter bli att blanda med vatten har man ett pulver antar jag, och ifall man vet hur många krm/tsk eller vad det nu blir som behövs per liter vatten kan det väl inte vara besvärligeare än att dosera tvättmedel eller vad som helst. Dessutom är det väl bättre att köpa det man vill ha istället för massa vatten som har baxats runt omkring i långtradare, eller? Lättare att bära hem och bättre för naturen. Och plantorna. Om man slipper konserveringsmedlet altså.

Jag hittar inte natrium laureth sulfat på shenet, bara natrium lauryl sulfat. Vad är skillnaden?

Ursäkta om jag låter sur, det är inte meningen, är bara... lite envis!
har fått en fix ide nu om att jag vill ha diskmedel utan vatten och konserveringsmedel, och då vill jag ha det så!  ;)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 17 maj-11 kl 10:09 »
Annars tänker jag försöka diska i tvättnötsavkok istället, det borde blommorna gilla?
(är i lite samma situation som potatisblomma. Rädd att maskkompost eller urin blir för magstarkt för hyresvärden)
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 10:13 av Midvinter »

karsan

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 17 maj-11 kl 12:21 »
Vi har så primitivt vid sommarstugan att vi inte har el eller vatten och avlopp. Så det blir att hämta vatten i hink och diska i balja.  Disk- och tvättvatten häller vi ut i grönskan lite varstans - fast om det är torrt (ofta) får diskvattnet gå i komposten och sköljvattnet på grönsaksodlingar.  Möjligen finns det problem med detta, men vi har i alla fall aldrig sett några döda fläckar efter diskvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare
Skägget, lotjut, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser