Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till ardenner under betet.  (läst 3113 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Kraftfoder till ardenner under betet.
« skrivet: 29 apr-11 kl 00:04 »
Har en liten fråga till er ardenner folk som finns på denna sidan!
Mitt sto skall föla om1.5 vecka om det blir som det är tänkt.
Pratade med några hästuppfödare av annan ras och dom sa att självklart ska mamman ha kraftfoder hela tiden hon ger di till fölet, även sommartid då dom går på bete.
Vad gör ni när era ardennrar har föl? Får dom kraftfoder även under betestiden?
Hon kommer gå på bra bete under större delen av tiden, bara här hemma d e hö och bete men då får hon kraftfoder.
Ska inte ridas eller köras utan bara ut å promenera möjligtvis å sen gå i hage resten.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kraftfoder till ardenner under betet.
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 21:52 »
Alltid tillskott i form av protein,vitaminer , mineraler och selen till ett dräktig eller digivande sto oavsett årstid o ras .
Ardenner ska ju lyckas föda sin stora kropp + en till .

Så ja ! Alltid ! Mängd det får du ju använda ögat till.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 13:31 »
Tack, då fortsätter vi med hennes specialmat. :)
Och när brukar nu börja ge fölet kraftfoder, å vilken mängd?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 13:42 »
min lilla är nu 2½år o har aldrig käkat kraftfoder , lät han dia till 7 mån då försökte han betäcka modern tils den åldern så smakade han på mammans mat då o då .
Han har gått på fri tillgång av mkt bra grovfoder hela livet o endast fått vitaminiserat mineraltillskott .
Nu ser han ut så här:
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 08:56 »
Han såg ju jättefin ut.  :D Stor kille. :)
Våra har åxå fri tillgång på hö alt hösilage dygnet runt och får kraftfoder endast för att få i sig vitaminer och mineraler.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-11 kl 23:28 »
Jag använder kraffts blå miner då det är vitaminer i oxå.
Jag har forskat runt kraftfoder till hästar o det jag lärde mej var att ge endast lusern -mineraler-ev solrosfrön för att vara på den säkra sidan o bara om det verkligen behövs.

Spannmål jäser i tarmarna och kan ge hemska symtom .
Finns latenta sjukdommar som kan bryta ut pga kraftfoder som är fel .Kolhydrater och socker kan ge epsm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EPSM

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-11 kl 23:39 »
Även mitt digivande sto fick blå mineralbalja och lucern. Håller på att vänja av nu ..... två år senare  ::) :-[ ...... vi år väl se om hon någonsin sinar.... pust ..... måste lägga till att inte heller jag har ardenner, men väl lättfödd ponny

Lycka till med fölis :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 10:21 »
Min lilla är faktiskt 50% ardenner , hans pappa är Marcos van Basten premierad Belisk ardenner o mamman Tinker Cob.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 02:50 »
Mina hästar får St. Hippolyt foder. Är väldigt koncentrerat så man ger inte så mkt. Av Naturmuslin ger man 100 gr/100 kg häst. Gillar inte å ge så mkt kraftfoder och min gamla äter inte mineraler om jag ger honom så detta foder passar bra.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 08:42 »
..... vill tillägga att jag inte gett en ardenner kraftfoder om det inte var för att den gav di, eller arbetade sisådär 7 timmar om dagen. Samma gäller mina lättfödda ponnyer.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser