Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döfödda lamm...  (läst 4317 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Döfödda lamm...
« skrivet: 26 apr-11 kl 19:45 »
Att jag har döfödda lamm hör till ovanligheterna, max ett om året, ungefär...

Men i år har jag haft 5 stycken!! :o (Hittills...)
Först var det en tacka som hade ett litet dött lamm som stoppade upp förlossningen, och efterkommande lamm dog i processen. Veterinären var här och drog ut dom :(
Sen var det en tacka som har lammat tidigare som fick ett stort och ett litet lamm. Jag var inte där när det hände (tiiidigt på morgonen) Men jag antar att det första lammet var för stort(?) och att det tog för lång tid att födas fram.

Idag när jag kom hem var det en förstagångslammare (2 år gammal) som fått 2 stora fina lamm, båda döda. Lammen var renslickade runt huvudet, men fosterhinnorna var kvar på benen, vilket tyder på att de inte har rört sig efter det att de kom ut. De låg alldeles bredvid varandra (hon lammade ute) vilket jag tyder till att det var en lätt förlossning. Om den hade varit svår så borde hon ha rört sig runt i hagen, för att försöka få ut lammet.

Jag undrar vad detta beror på?
Jag har matat fåren med rundbalat hö hela vintern och det är djur som är minst 2 år gamla. Det utesluter Listeria och jag tycker även Toxoplasmos. De har fått fint hö hela vintern, men den kvalitén tog slut lagom till lammningen >:D Så nu har de ätit lite dammigt "skithö" som jag har kompenserat med 6 hg kraftfoder om dagen. Tackorna som lammade ute tog jag av kraftfodret med en gång de kom ut (i lördags), eftersom det är ett otyg att gå in i en hagen med en hink när de är kraftfodertillvända (De springer ifrån sina små lamm, då, till och med mitt under lammningen)
Tackorna är i god kondition.

Är det någon som har någon idé om vad som är fel?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kullagulla

• Småland
SV: Döfödda lamm...
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 20:06 »
Hej!
På ett 30 tal tackor så kan man nog räkna med att ca 5% stryker med, vilket är rätt så normalt.
Grymt det är att leva, grymt det är att dö, grymt det är att skita i meterdjup snö. Ta vara på livet, vi lever bara en gång.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 20:29 »
Jo, visst, men jag har 28 lamm + 5 döfödda Jag är jäkligt dålig på procenträkning, men  jag får det till  ung 15%... Lite väl mycket tycker jag!! :(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 20:39 »
Med fåren så kändes det som man fick alla procenten med problem på samma år. Det kunde gå hur bra som helst flera år och så pang så blev det en massa komplikationer - som inte kunde härledas till något speciellt.
Just skitåren gör att jag inte vill ha får.
//Luff

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 21:19 »
Här är det också ett skitår tyvärr  :'(! Vi har 10 levande o 5 döda lamm så här långt. Har nu 3 ungtackor kvar som ska lamma i början av maj.
Men jag har mist 3 lamm under de 4 tidigare lammningarna, så som Luff skriver är det väl så att man fick "alla procent" i år.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-11 kl 21:43 »
Håller med de övriga.. Ibland blir det så bara.  ::) 

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 26 apr-11 kl 22:06 »
Jag undrar vad detta beror på?
Jag har matat fåren med rundbalat hö hela vintern och det är djur som är minst 2 år gamla. Det utesluter Listeria och jag tycker även Toxoplasmos. De har fått fint hö hela vintern, men den kvalitén tog slut lagom till lammningen >:D Så nu har de ätit lite dammigt "skithö" som jag har kompenserat med 6 hg kraftfoder om dagen. Tackorna som lammade ute tog jag av kraftfodret med en gång de kom ut (i lördags), eftersom det är ett otyg att gå in i en hagen med en hink när de är kraftfodertillvända (De springer ifrån sina små lamm, då, till och med mitt under lammningen)
Tackorna är i god kondition.

Är det någon som har någon idé om vad som är fel?

En sak slog mig när jag läste detta... För några år sedan hade vi dammigt fult rundbalshö som vi skulle köra till skogs. En bekant till mig ville gärna ta dem och ge sina dräktiga tackor. Hon fick ovanligt många dödfödda lamm detta år. Hon pratade med flera veterinärer om detta varav en hade en teori om att det kunde bero på att hon gett dem dåligt grovfoder.

Tycker själv det verkar lite långsökt, men jag tänkte jag kunde dela med mig av denna vets teorier.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 07:42 »
För några år sedan hade vi dammigt fult rundbalshö som vi skulle köra till skogs. En bekant till mig ville gärna ta dem och ge sina dräktiga tackor. Hon fick ovanligt många dödfödda lamm detta år. Hon pratade med flera veterinärer om detta varav en hade en teori om att det kunde bero på att hon gett dem dåligt grovfoder.

Tycker själv det verkar lite långsökt, men jag tänkte jag kunde dela med mig av denna vets teorier.

Jag vet, det är min tanke också... men vill inte skylla min höleverentör för "min" misslyckanden... :-[ Tyvärr så tog ju den bra kvalitéen slut hos honom, hade det varit jag som haft höet, så hade jag sparat det bästa till sist... :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 19:20 »
Nu vet jag svaret!!! :o

En kompis berättade att det är en vanlig biverkan på Valbazen, när man avmaskar i sen dräktighet!!!  >:D Fan också! Jag tänkte noga efter och läste extra noga på paketet, eftersom jag hade något sånt i bakhuvudet... Shit.

Jag avmaskade med Valbazen för 2-3 veckor sedan, efter träckprovstagningen.
Jag har kört Ivomec ett tag (några år) eftersom min veterinär tyckte att jag skulle hålla mig till ett preparat i ett tag, för resistensens skull. Men nu var det dags att byta till Valbazen...

Så akta er för Valbazen i sen dräktighet (och i tidig dräktighet, och i brunst. När kan man använda det egentligen ???!!)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 20:09 »
Nu vet jag svaret!!! :o

En kompis berättade att det är en vanlig biverkan på Valbazen, när man avmaskar i sen dräktighet!!!  >:D Fan också! Jag tänkte noga efter och läste extra noga på paketet, eftersom jag hade något sånt i bakhuvudet... Shit.

Fy sjutton!!! Men det var skönt att du kom på svaret, så att du inte gör om samma misstag. Man tycker ju att det borde stå tydligt i föreskrifterna: ska ej användas under dräktighet!!! Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, det här ska jag verkligen lägga på minnet.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 20:22 »
Har alltid tagit träckproven efter avslutad lammning, före betes släpp och då är det lugnt att sen om det behövs, avmaska med valbazen. Har kanske därför aldrig märkt av den biverkningen...   :-\

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 21:46 »
En sak slog mig när jag läste detta... För några år sedan hade vi dammigt fult rundbalshö som vi skulle köra till skogs. En bekant till mig ville gärna ta dem och ge sina dräktiga tackor. Hon fick ovanligt många dödfödda lamm detta år. Hon pratade med flera veterinärer om detta varav en hade en teori om att det kunde bero på att hon gett dem dåligt grovfoder.

Öhhh Va? - det är väl känt att hö med dålig hygienisk kvalité ger sämre lamm - så Teori? Det är fakta. Damm innehåller mögelsporer - mögel=gift.
//Luff

hustran

« Svar #12 skrivet: 28 apr-11 kl 08:43 »
Tack Vallhunden,nu skall jag inte avmaska de 7 tackor som inte lammat än. Tänkte göra det snart så att de kan gå ut på betet med de andra men då får de vänta hemma. Konstigt att de inte skriver det på förpackningen eller att inte fårhälsan meddelar sånt.

Gunhild

« Svar #13 skrivet: 30 apr-11 kl 07:46 »
Vi tycker att vi har haft större lamm dödlighet i år och funderar på om det kan ha med blåtunga vacinationen att göra?

Jag har har läst att en del nöt poducenter har problem med kalvdödlighet det borde ju kunna drabba lammm också!

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 01 maj-11 kl 17:16 »
Jo, visst, men jag har 28 lamm + 5 döfödda Jag är jäkligt dålig på procenträkning, men  jag får det till  ung 15%... Lite väl mycket tycker jag!! :(

15% du har räknat helt rätt

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 maj-11 kl 18:08 »
Skönt att höra ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser