Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka åt ett rhododendronblad!  (läst 8626 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Tacka åt ett rhododendronblad!
« skrivet: 26 apr-11 kl 18:50 »
Kanske akut.

Vi flyttade just fåren från A till B, och en tacka gjorde en avstickare och han sätta i sig ett blad från en rhododendron (ja, de skall bort) innan vi hann stoppa henne.

Vad göra nu? Finns det ngt motgift vi kan ge tackan, eller är det blommorna som är giftiga, inte bladen?

Tacksam för omgående svar gärna med referenser till eventuell kur etc.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

petra 08

• Södermanland
SV: Tacka åt ett rhododendronblad!
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 19:06 »
Kan inget om får men hittade denna tråd

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=17126.0

Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 19:18 »
Ja, jag tvekade att svara, eftersom jag inte vet om getter och får är olika i detta avseende.  Men om Du kan få ut bladet, så skulle jag sova lugnare ...

Inte det lättaste; att magpumpa ett får hör nog inte till det man gör dagligdags.  Men om Du ska göra något, så är nog skyndsamhet av största vikt!

(Kanske man här bör påpeka att Torptomten har yrkeserfarenhet av bland annat sondmatning.  Egentligen är det absolut ingenting man rekommenderar ovana att göra.  Det är så lätt att få ner sonden i lungan, eller att trycka sönder någon vävnad.)
« Senast ändrad: 26 apr-11 kl 19:21 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 20:21 »
OM tackan fortfarande lever, så kontakta distriktsveterinärens jour.  Tackan behöver tömmas på sitt våminnehåll, och därefter ges medicinskt kol.  I övrigt hänvisar jag till Giftinformationscentralen.  Om Du inte har akutsjukvårdskunskaper, är det inget Du kan pyssla med själv.  Tackan kan också behöva ha symptomatisk behandling i form a v mediciner, och dem har inte ens jag i mitt eget skåp.  Ring, lasta tackan i bilen, åk, och spill ingen tid!

Skriv och hör av Dig!  Jag vågar inte ens önska Dig lycka till.

/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 05:18 »
Hur har det gått?

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-11 kl 10:06 »
Hej,det har hänt mig vid några tillfällen,jag har inte märkt några symtom alls. Kanske beror det på att dom proppat sig fulla av nytt gräs i nästa hage....spätt ut rhododendronbladen med mkt gräs,så att säga...

Har du märkt av några symtom? Skulle vara intressant att veta i så fall,kanske jag missat dom :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #6 skrivet: 27 apr-11 kl 10:49 »
Har svårt att tänka mig att en vuxen tacka skulle dö av ett rhododendronblad. Normalt äter de inte giftiga växter, så hon kanske behövde det för att kurera sig mot något?
Jag har massor av rhododendron i min trädgård (som ofta får påhälsning av får). Har aldrig sett att de ens tittat åt buskarna (annars är de duktiga på att norpa rosor och andra önskvärda växter.
Det finns ju folk som inte låter fåren beta i ekhagar heller för risken att de överkonsumerar ekollon. Det gör de ju inte frivilligt, bara när maten i hagen är slut och då är det ju fårägarens skyldighet att flytta dem (:)

hustran

« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 10:59 »
trodde inte heller att de åt av ngt. "giftigt".Ang. ekollon så lär de ha en "narkotisk" verkan på vissa djur så det behöver inte vara så att betet är slut.Hos oss dog en älgko från sina 2 kalvar efter att ätit ekollon!? Hon borde i allsindar ha haft ngt. mer att äta utanför hagen,eller? Vi såg henne tillochmed beta ekollon från träden dagen innan.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 15:46 »
Har du märkt av några symtom? Skulle vara intressant att veta i så fall,kanske jag missat dom :-\

Har inte märkt några symptom alls. Kanske bara är lamm som stryker med? Har som sagt aldrig hänt förut att de ens sneglat på rhododenronen när de flyttats förbi huset.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 20:48 »
Ska jag tolka detta som att tackan lever och mår väl utan behandling?

ulfg

« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 21:29 »
Rhododendronblad är giftiga. Men ett vuxet får dör inte av ett eller ett par blad. Lite magknip efteråt antagligen. Kanske ett lamm är känsligare. Det känns lite orimligt att åka iväg till veterinären och få ett får magpumpat för en sån här incident.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Proppen

« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 22:03 »
Vi har haft tackor som dött av rhododendronblad. Har för mig att jag då läste i The veterinary book for sheepfarmers, att det inte krävs mer än 30-40 gr blad för att kunna döda ett får.

Du märker tydligt att de blir hängiga, står gärna och gungar är "borta" i blicken och andas hastigt. När det tilltar sätter förgiftningen sig på andningen. Vi avlivade våra  som var mest illa däran för att minska deras lidande. Vet inte om de kan få andra symptom.

Har hon inga symptom så tror jag inte du behöver vara orolig! Våra blev riktigt dåliga på ett par timmar och det var inte hela gruppen som blev dåliga utan "bara" tre av ett tiotal.

Lycka till!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 27 apr-11 kl 22:17 »
Om det verkligen var rododendron så är risken stor för förgiftning oavsett vilken del av busken som äts. Är det dock en hybrid mellan rododendron och azalea eller en ren azalea, då kan det finnas mindre gift i bladdelarna, men i blommor och knoppar anses det finnas lika mycket. I nektarn finns giftet också (och därmed honungen!) men inte i pollenet.

30-40 gram låter rimligt, med tanke på vilken sorts gift det är frågan om. Kräkningarna och illamåendet utlöses av centala nervsystemet, inte från magen (i magen är det som att äta svag garvsyra ungefär). Alla djur och människor kan drabbas.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 27 apr-11 kl 22:27 »
Ett blad = 5 gram?

Så 6-10 blad inte bra. 1 blad kanske ont i magen?  ???

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 27 apr-11 kl 22:43 »
Det hänger på kroppsvikten förståss. 1 blad + en hundvalp blir nog mer än bara vimsighet. 1 blad +en tacka =? Här får erfarenhetsvärdena tala. Har det inte hänt något tills nu, lär det inte hända något mer.
« Senast ändrad: 27 apr-11 kl 22:46 av christinag »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 27 apr-11 kl 22:46 »
Ja, tackan lever och har hälsan. Inga tecken på något alls faktiskt.

Hm. Azalea. Hur ser man skillnad? Vår "rhododendron" verkar inte döda omgivningen vilket väl "riktig" rhododendron skall göra, bland annat har en syrén etablerat sig vilt under rhododendronen och håller på att konkurrera ut den ena av de två rhododendronbuskarna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 27 apr-11 kl 23:08 »
Vad skönt att hon klarade sig.

Du är i gott sällskap! Även Linné blandade ihop dom litet. Om man skall vara riktigt petig, så är alla azaleor Rhododendron men alla rododendron är inte azaleor! Inom Rhododendron (släktet skrivs med stort R) finns ljungväxter, tranbär, blåbär etc. och rhododendron och azaleor. Rhododendronbuskarna har i allmänhet litet större blad än azaleor och är också större själva. De är tjocka och läderartade och mest kvar på buskarna på vintern. Blommorna har ofta tio ståndare. På Azaleor har blommorna bara hälften så många ståndare och kan dessutom fälla löven. Rhododendron kan vara mera soltåliga och azaleor kan vara känsligare vid dåligt dränerade jordar.

Det här med allelopatisk verkan hänger ju på så många saker. Växtplats, årstid, arttillhörighet, mm. Kanske saknas litet komponenter i marken just där eller i gödningen, som gör att plantan inte kan bilda lika mycket terpener som på en annan plats.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 28 apr-11 kl 06:56 »
Skönt!

siken

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 28 apr-11 kl 11:20 »
Vi hade tidigare en rododenronbuske på gårdsplanen. Den åt fåren upp. Visst blev det ett dödsfall, dvs rododenronbusken dog, den klarade inte att bli kaläten. Alla fåren överlevde. Nu var det ju ganska många får, så det blev nog inte mer än ett par-tre blad per tacka.
På västra Irland växer det mängder av rododendron även i betesmarker. Och där finns ju gott om får. Kanske fåren inte äter mer än de klarar om de har annat att äta också?
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-11 kl 02:12 »
Den slutsats man kan dra ur forskarrapporterna är att giftigheten varierar mellan arter, användningssätt, växtplats och del av plantan som utnyttjas. Med andra ord så är det kanske inte tillräckligt utforskat i detalj ännu. Någon nämner att det fanns annat att äta i de fall dödsfall inte inträffade, utspädningseffekt, precis som du säger?

Det finns enligt Wikipedia över 100 olika arter och 26.000 kultivarer. Dom har säkert olika halter av gifter och garvämnen i sig. R. ponticum nämns som invasiv art på Irland, England och Nya Zealand Kan det vara den?
Källa: http://tinyurl.com/6kd3qx6
och: http://tinyurl.com/6dqutmc

Å andra sidan finns det dom som trots väl dokumenterad giftverkan på djur och människor gillar rododendron och använder den för att minska jorderosion och återplantering av skövlade skogar osv:
http://tinyurl.com/6y422n4

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser